ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه مصرف اینترنت آزاد را در اپراتورهای موبایل قطع کنیم؟

اینترنت آزاد همراه خرج زیادی روی دست مشترکین اپراتورها می‌گذارد از همین رو با روش غیرفعالسازی آن آشنا می‌شویم.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵

استفاده از اینترنت آزاد روی تلفن همراه یکی از کابوس‌های کاربران اینترنت موبایل است. تعرفه مصرف آزاد با بسته اینترنت بسیار متفاوت است و می‌تواند خرج سنگینی روی دست بالاخص مشترکین دائمی سیم‌کارت‌های اپراتورهای موبایل بگذارد. چگونه مصرف آزاد اینترنت را قطع کنیم سوال پرتکراری است که در ادامه با پاسخ آن برای مشترکین هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل آشنا می‌شوید.

مرداد ماه سال 1399 بود که مدیرکل وقت دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر از امکان قطع مصرف اینترنت با تعرفه آزاد برای تمامی مشترکین اپراتورها داد:

از آنجا که یکی از مشکلات همیشگی کاربران تلفن‌های همراه که گاهی بار مالی زیادی برای آن‌ها تحمیل می‌کند؛ قطع نشدن اینترنت همراه بعد از تمام شدن بسته‌های اینترنتی و مصرف اینترنت به نرخ آزاد است، رگولاتوری با هدف شفاف‌سازی، مدیریت هزینه‌ها و جلوگیری از مصرف اینترنت با تعرفه آزاد برای کاربران، اپراتورها را ملزم کرد این کدهای دستوری را ایجاد کنند.

گفتنی است فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی این سرویس در تمامی اپراتورها رایگان است. همچنین در صورت غیرفعال‌سازی سرویس تعرفه آزاد تنها در صورت داشتن بسته با حجم اینترنت امکان استفاده از اینترنت همراه را خواهید داشت.

روش غیر فعال کردن اینترنت آزاد همراه اول

در صورت فعال بودن سرویس تعرفه آزاد و نداشتن بسته اینترنت، مصرف مشترکین دائمی همراه اول با نرخ آزاد 0/2 ریال به ازای هر کیلوبایت در سایت‌های داخلی منتخب و 0/4 ریال به ازای هر کیلو بایت در سایر سایت‌ها محاسبه می‌شود. این تعرفه برای مشترکین اعتباری با نرخ آزاد 0/3 ریال به ازای هر کیلوبایت در سایت‌های داخلی منتخب و 0/6 ریال به ازای هر کیلو بایت در سایر سایت‌ها محاسبه می‌شود.

مشترکین همراه اول می‌توانند با شماره‌گیری #113*100* جهت غیر فعال کردن اینترنت آزاد همراه اول اقدام کنند. پس از شماره‌گیری کد USSD یاد شده، پیامی مبنی بر اینکه «درخواست شما بررسی و نتیجه نتیجه از طریق پیامک ارسال خواهد شد» نمایش داده می‌شود.

کد قطع اینترنت آزاد همراه اول

سپس پیامکی برایتان ارسال شده و قطع تعرفه آزاد همراه اول به اطلاع‌تان رسانده می‌شود. در صورتی که بخواهید مجددا اینترنت تعرفه آزاد خود را وصل کنید کافی است کد #114*100* را شماره‌گیری کنید.

اما این اپراتور راه دیگری را نیز برای غیر فعال کردن اینترنت آزاد همراه اول فراهم ساخته است. با استفاده از اپلیکیشن یا نسخه وب «همراه من» نیز می‌توان جهت این موضوع اقدام کرد.

پس از ورود به همراه من، به بخش «خدمات من» رفته و گزینه «قطع و وصل تعرفه آزاد» را انتخاب کنید.

سامانه همراه من

حال در صفحه جدید کافی است کلید کشویی را در حالت «غیرفعال» قرار دهید، اینگونه قطع تعرفه آزاد همراه اول با موفقیت صورت می‌گیرد. اگر چراغ کلید خاموش و در کنار گزینه «غیرفعال» بود یعنی پیش از این مصرف اینترنت آزاد برای سیم کارت شما قطع شده بود.

غیرفعالسازی اینترنت

در انتها نیز پیامکی برایتان ارسال شده و فعالسازی یا غیرفعالسازی موفق مصرف آزاد اینترنت به اطلاعتان می‌رسد. برای دریافت تنظیمات و فعال سازی اینترنت همراه اول می‌توانید دیگر مطلب دیجیاتو را هم مطالعه نمایید.

روش قطع مصرف اینترنت آزاد ایرانسل

مشترکین ایرانسل با استفاده از کد دستوری #3*2*3*555# می‌توانند اینترنت آزاد سیم‌کارت خود را قطع کنند. پس از شماره‌گیری کد جلوگیری از مصرف آزاد اینترنت ایرانسل، از شما درخواست می‌شود تا با ارسال عدد یک، فعالسازی طرح کنترل مصرف آزاد دیتا را تایید کنید.

کد غیرفعالسازی اینترنت ایرانسل

سپس پیامی مبنی بر اینکه «درخواست شما برای طرح کنترل مصرف آزاد اینترنت ثبت و با پیامک فعال می‌شود»، نمایش داده می‌شود. در نهایت نیز پیامکی برایتان ارسال شده که فعالسازی این طرح را تایید می‌کند.

مشترکین این اپراتور با استفاده از «ایرانسل من» نیز می‌توانند جهت غیرفعالسازی مصرف آزاد دیتای گوشی خود اقدام کنند.

  • نحوه دریافت اینترنت اضطراری ایرانسل
  • در نسخه وب ایرانسل من گزینه «سایر» و در اپلیکیشن بایستی روی لوگوی ایرانسل زده سپس روی گزینه «پرونده» کلیک کرده و در نهایت گزینه «طرح کنترل مصرف آزاد» را انتخاب کنید.

    ایرانسل من

    حال بایستی گزینه فعالسازی طرح کنترل مصرف آزاد را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر این طرح محدودسازی برای شما فعال باشد، گزینه «غیرفعالسازی» نمایش داده می‌شود و می‌توانید با انتخاب آن دوباره از امکان استفاده از اینترنت بدون بسته را فراهم سازید.

    غیرفعالسازی اینترنت آزاد موبایل

    سپس پیامی مبنی بر اینکه «درخواست شما ثبت شد. لطفا تا دریافت پیامک فعالسازی منتظر بمانید.» نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید فعالسازی و غیرفعالسازی طرح کنترل دیتا در ایرانسل محدودیت روزانه داشته و هر روز بیش از یک بار نمی‌توانید آن را قطع یا وصل کنید.

    قطع اینترنت آزاد موبایل ایرانسل

    نحوه غیرفعالسازی مصرف آزاد دیتا رایتل

    رایتل تنها اپراتوری است که امکان غیرفعالسازی مصرف آزاد اینترنت را در اختیار مشترکین خود قرار نداده است. علت آن نیز قیمت به صرفه مصرف آزاد دیتای این اپراتور است.

    اینترنت آزاد رایتل از سال گذشته با تعرفه‌ 4 هزار تومان به ازای هر گیگابایت محاسبه شده که یک دهم تعرفه دو اپراتور دیگر است. از همین رو مشترکین رایتل نیاز نیست نگران مصرف آزاد اینترنت خود باشند.

    البته کاربران گوشی‌های هوشمند از طریق تنظیمات تلفن همراه خود می‌توانند محدودیتی برای مصرف داده تعیین کرده تا در صورت عبور از سقف مشخص، مصرف اینترنت سیم کارت به طور خودکار غیرفعال شود. این روش برای تمامی مشترکین اپراتورهای مختلف قابل اجرا است.

    سوالات متداول کاربران

    آیا غیرفعالسازی اینترنت آزاد موبایل محدودیت دارد؟

    ایرانسل تنها اپراتوری است که محدودیت روزانه برای فعالسازی یا غیرفعالسازی اینترنت آزاد موبایل در نظر گرفته است و مشترکین آن در روز تنها یک بار امکان استفاده از این طرح را دارند.

    آیا با قطع اینترنت آزاد موبایل امکان استفاده از دیتای گوشی وجود ندارد؟

    زمانی که مصرف اینترنت آزاد موبایل خود را غیرفعال کنید تنها در صورتی که بسته اینترنتی برای سیم‌کارتتان فعال باشد می‌توانید از اینترنت دیتای خود استفاده کنید.

    آیا غیرفعالسازی اینترنت آزاد موبایل هزینه دارد؟

    خیر، استفاده از این سرویس کاملا رایگان است.

    دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
    مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
    • بابک
      بابک | ۱۶ آبان ۱۴۰۱

      سلام، سپاسگزار می‌شوم چگونگی غیر فعال کردن مصرف تعرفه آزاد "شاتل موبایل" را نیز بفرمایید.
      با تشکر

    نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
    مطالب پیشنهادی