ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انحصارطلبی به بهانه ایجاد شغل؛ غول‌های فناوری چه دفاعیه‌ای برای کنگره تدارک دیده‌اند؟

فاصله کمی تا شروع جلسه شهادت مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فناوری در مقابل نمایندگان کنگره داریم و حالا نطق آغازین آن‌ها در سایت کمیته قضایی مجلس منتشر شده است. در حالی که این بیانیه‌ها تنها ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

فاصله کمی تا شروع جلسه شهادت مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فناوری در مقابل نمایندگان کنگره داریم و حالا نطق آغازین آن‌ها در سایت کمیته قضایی مجلس منتشر شده است.

در حالی که این بیانیه‌ها تنها بخش کوچکی از موضوعات این جلسه را مشخص می‌کنند، اطلاعات جالبی درباره استراتژی این شرکت‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند. این شرکت‌ها که متهم به ایجاد انحصار در بازار هستند، ادعاهای تقریبا یکسانی را مطرح کرده‌اند که یکی از آن‌ها، ایجاد میلیون‌ها شغل برای کسب و کارهای شخص ثالث است که از پلتفرم‌های آن‌ها استفاده می‌کنند.

با وجود چنین شباهتی، مدیران عامل این شرکت‌ها تقریبا رویکرد متفاوتی را در بیانیه اولیه خود در پیش گرفته‌اند. جف بزوس، مدیرعامل آمازون و ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت و گوگل در بیانیه خود به سوابق شخصی خود اشاره کرده‌اند و مدیران عامل دو شرکت دیگر، تیم کوک و مارک زاکربرگ به میهن پرستی اشاره کرده‌اند. کوک اپل را یک شرکت منحصر به فرد آمریکایی و زاکربرگ فیسبوک را با افتخار یک شرکت آمریکایی خطاب کرده است.

آمازون و ایجاد میلیون‌ها شغل

جف بزوس

آمازون بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود، اما جف بزوس در نطق خود به سهم اندک آن در بازار خرده‌فروشی جهان اشاره کرده است. آمازون سهمی کمتر از ۱ درصد از بازار ۲۵ تریلیون دلاری بازار خرده‌فروشی در جهان دارد و سهم آن در بازار ایالات متحده آمریکا نیز کمتر از ۴ درصد است.

بزوس می‌خواهد در این جلسه روی «والمارت» تمرکز کند و همچنین به سراغ بیش از ۲.۲ میلیون شغلی برود که به لطف کسب و کارهای شخص ثالث که با آمازون همکاری می‌کنند، ایجاد شده‌اند.

فیسبوک و مقابله آمریکا با چین

زاکربرگ به رقبای سرسخت فیسبوک به خصوص در کشورهای خارج از آمریکا اشاره کرده، البته از اپلیکیشن یا کمپانی خاصی نام نبرده است. مدیرعامل فیسبوک در نطق خود به صنعت فناوری چین اشاره و عنوان کرده که چین در حال ایجاد یک ورژن شخصی و مطابق میل خود از اینترنت است که باعث می‌شود دیدگاه‌های آن به کشورهای دیگر نیز سرایت کنند.

در حالی که فیسبوک به علت خرید کمپانی‌هایی مانند واتساپ و اینستاگرام مورد انتقاد قرار گرفته، زاکربرگ در نطق خود اعلام کرده که این سرویس‌ها با مدیریت فیسبوک عملکرد بهتری پیدا کرده‌اند.

گوگل و رقیبان بی‌شمار

در حالی که موتور جستجوی گوگل در ایالات متحده آمریکا حکمرانی می‌کند، مدیرعامل این شرکت ادعا کرده که با رقبای بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند، البته برخی از سرویس‌های مدنظر پیچای مانند توییتر، الکسا، واتساپ و اسنپ چت موتور جستجو نیستند. مدیرعامل گوگل حتی به سایت‌های فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون و eBay برای دسترسی کاربران به اطلاعات محصولات نیز اشاره کرده است.

انتظار می‌رود بخش تبلیغات گوگل نیز در این جلسه مورد بحث قرار بگیرد. به گفته پیچای این بخش از گوگل، انتخاب‌های بی‌شماری را در اختیار تبلیغ دهندگان قرار می‌دهد و همچنین با تلاش‌های آن، هزینه‌های تبلیغات نسبت به یک دهه گذشته نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داشته است.

اپل و سازندگان گوشی‌های هوشمند

دانشگاه چینهوا

تیم کوک می‌خواهد در این جلسه به رقابت سنگین در بازار گوشی‌های هوشمند و شرکت‌های مطرحی مانند سامسونگ، ال جی، گوگل و هواوی اشاره کند. کوک نیز مانند بزوس در نطق خود اعلام کرده که اکوسیستم این شرکت باعث ایجاد میلیون‌ها شغل شده و اپ استور میزبان بیش از ۱.۷ میلیون اپلیکیشن است که تنها ۶۰ درصد آن توسط اپل توسعه پیدا کرده و باعث ایجاد بیش از ۱.۹ میلیون شغل در تمام ایالت‌های آمریکا شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۹ مرداد ۱۳۹۹

    اینها اگر راست میگند از بازار چین باید بیرون بیان یا اگر میمونند نباید با قوانین داخلی چین کنار بیان
    اگر با افتخار کمپانی امریکایی هستید قوانین و ارزشهای امریکا رو دنبال کنید فقط. نه دستورات چین دیکتاتور موش خور رو

  • Patrick
    Patrick | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    کاری با بقیه ندارم اما دهن زاکربرگو سرویس کنین. غلط کرد که فیسبوک افتخار آمریکاست اتفافا گند زد به آبروی آمریکا

مطالب پیشنهادی