ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

با دشوارترین آزمون‌های پذیرش دانشگاه و مصاحبه‌های شغلی در جهان آشنا شوید

برای دانشجویان، دستیابی به یک حرفه شغلی مناسب از هرچیز دیگری مهم‌تر است و در این مقطع از زندگی، می‌توانید بی‌شمار دانشجو را بیایید که در کتابخانه‌ها غرق شده‌اند و دائما دست‌نوشته‌هایشان را بررسی می‌کنند ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

برای دانشجویان، دستیابی به یک حرفه شغلی مناسب از هرچیز دیگری مهم‌تر است و در این مقطع از زندگی، می‌توانید بی‌شمار دانشجو را بیایید که در کتابخانه‌ها غرق شده‌اند و دائما دست‌نوشته‌هایشان را بررسی می‌کنند تا برای آزمون‌هایی که قرار است نفس‌شان را بگیرد آماده شوند.

ذهن دانشجویان پر شده با سوالاتی مانند اینکه چطور به بهترین دانشگاه ممکن راه پیدا کنند و چطور برای آزمون‌های ورودی هرکدام از آن‌ها آماده شوند. اکثر افرادی که به دنبال شغل می‌گردند و برای مصاحبه کاری آماده می‌شوند هم نیز چنین فشاری را تحمل می‌کنند. و مسیر دستیابی به برخی حرفه‌های شغلی اصلا آسان نیست.

در این مقاله برخی از دشوارترین آزمون‌های ورودی و مصاحبه‌های شغلی را از سراسر جهان گردآوری کرده‌ایم. با دیجیاتو همراه باشید.

۱۷. Mensa

منسا قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین جامعه افراد دارای آی‌کیوی بالا در جهان است. برای ورود به این سازمان غیر انتفاعی، لازم است یک چیز داشته باشید: هوشی که معادل هوش تنها ۲ درصد از جمعیت جهان باشد، به عبارت دیگر، آی‌کیویی که در مقیاس هوش استنفورد-بینه، معادل نمره ۱۳۲ یا بالاتر باشد.

بهترین نکته راجع به منسا اینست که محدودیت سنتی ندارد، افراد با هر سنی قادر به شرکت در این آزمون هستند. اصلی‌ترین هدف این سازمان، پرورش هوش انسانی برای بهبود وضعیت زندگی بشریت است. آن‌ها می‌خواهند نوابغ را ترغیب به پژوهش کنند و یک محیط اجتماعی و مناسب برای اعضای خود تدارک می‌بینند.

۱۶. LNAT

تست پذیرش ملی حقوق (یا LNAT) یک آزمون ورودی برای دانشگاه‌های حقوق در بریتانیا است. این آزمون زمانی پدید آمد که دانشگاه آکسفورد به دنبال راه حلی برای این مشکل بود که بسیاری از دانشگاه‌ها مجبور به گزینش دانشجویان از میان انبوهی از افرادی بودند که همگی در حوزه خود بهترین به شمار می‌آمدند. در حال حاضر ۹ دانشگاه مختلف در جهان به استفاده از تست LNAT روی آورده‌اند و این آزمون در صدها مرکز تست جهان برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه وقت دارند تا یک مقاله نوشته و به ۴۲ سوال چند گزینه‌ای پاسخ دهند تا منطق و توانایی‌های ادراکی‌شان سنجیده شود. اکثر سوالات را نمی‌توان با جواب ساده بله یا خیر پاسخ داد و اکثرا هم موضوعاتی آشنا برای دانشجویان را در بر می‌گیرند. نتیجه آزمون هر دانشجو نیز به صورت انفرادی بررسی شده و نمره‌ها تعیین می‌گردند.

۱۵. GRE

آزمون جی‌آرئی یکی از رایج‌ترین آزمون‌هاییست که اگر بخواهید از کشورهای انگلیسی زبان سر در بیاورید، باید آن را پشت سر بگذارید. این آزمون برای نخستین بار در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط سازمان ETS ساخته شد و از آن موقع استانداردی جهان‌شمول بوده است. هزینه حضور در این آزمون معادل ۲۰۵ دلار است اما ETS به دانشجویانی که مشکلات اقتصادی دارند کمک نیز می‌کند. در سال ۲۰۱۸ میلادی، بیش از ۶۵۵ هزار نفر در جهان این آزمون را پشت سر گذاشتند.

این آزمون به سنجش توانایی‌ها و معلومات دانشجویان پرداخته و استدلال کلامی و تفکر انتقادگرایانه آن‌ها را به کار می‌گیرد. این آزمون به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود و این یعنی عملکرد شما در مرحله اول، میزان دشواری مرحله دوم را تعیین می‌کند. مدت‌زمان آزمون ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه است که شامل ۱ دقیقه استراحت بعد از مرحله اول و دوم و ۱۰ دقیقه استراحت دیگر بعد از مرحله سوم می‌شود.

۱۴. CSAT

آزمون توانایی آموزشی کالج (یا به اختصار CSAT) یک تست استاندارد در دانشگاه‌های کره جنوبی به حساب می‌آید و نقشی اساسی در روند آموزشی این کشور ایفا می‌کند. این آزمون در سال ۱۹۹۴ به صورت رسمی شروع به کار کرد و توسط انستیتوی برنامه‌ریزی و سنجش کره برگزار می‌شود. این آزمون به خاطر فاکتورهای شایسته‌سالارانه و بهینگی فراوانش، مورد تمجید بسیاری از افراد قرار گرفته است.

گاهی می‌گویند CSAT آزمونیست که یا شخص را به درجات بالا در حرفه شغلی می‌رساند یا حرفه او را کاملا نابود می‌کند. حدودا ۲۰ درصد از دانشجویان نیز خواستار مشارکت دوباره در آزمون می‌شوند. CSAT معمولا در ماه نوامبر برگزار می‌شود و در روز آزمون، بازار سهام دیرتر باز می‌شود و کارمندان دولتی می‌توانند دیرتر به سر کار بروند تا ترافیک در سطح شهر کاهش یابد. حتی هواپیماها نیز زمین‌گیر می‌شوند تا نویزشان برای دانشجویان مزاحمت ایجاد نکند.

۱۳. گوگل

این روزها گوگل دیگر به دنبال‌ برنامه‌نویس‌های کلیشه‌ای که هودی به تن می‌کنند و سواد کامپیوتری فراوان دارند نمی‌گردد. آن‌ها اکنون افرادی را استخدام می‌کنند که هوش عاطفی بالایی داشته و قادر به مشارکت در کار تیمی هستند.

برای ورود به گوگل، باید قادر به پردازش بلادرنگ مسائل باشید، درباره مشکلاتی که هیچ‌وقت مشابه‌شان را ندیده‌اید تصمیم بگیرید و ضمنا باید بتوانید که ایستاده و صدایتان را به شکلی سازنده به گوش دیگر اعضای تیم‌ برسانید.

و البته که الگوریتم‌های کامپیوتری و زبان‌های برنامه‌نویسی هم از مهم‌ترین مهارت‌هایی هستند که حضور شما در گوگل را امکان‌پذیر می‌کنند. هیچ معیار مشخصی برای شدت و سرعت روند مصاحبه شغلی وجود ندارد. اما نباید باعث شود فکر کنید که مصاحبه ورودی همانقدر که به نظر می‌رسد آسان است: تنها ۱ درصد از افرادی که برای مصاحبه به گوگل می‌روند استخدام می‌شوند.

۱۲. انویدیا

انویدیا

انویدیا واحدهای پردازش گرافیکی بازار گیمینگ و چیپ‌های پردازش موبایل را می‌سازد. بنابر آمار موسسه Glassdoor، انویدیا جزو ۲۵ شرکتی است که دشوارترین مصاحبه‌های شغلی را در جهان دارند.

انتخاب و استخدام، پروسه‌ایست که در دو فاز انجام می‌شود. فاز اول آزمونی متنی است که موضوعاتی مانند ماشین‌های حالات متنهایی، خط لوله، مدیریت کش،‌ طراحی CMOS دیجیتال و مفاهیم برنامه‌نویسی C را در بر می‌گیرد. فاز بعدی هم مصاحبه فنی است.

به جای بررسی پس‌زمینه‌های تحصیلی، انویدیا روی دانش فنی و مهارت‌های برنامه‌نویسی کاندیداها تمرکز می‌کند. به صورت خاص، بخش اعظمی از تمرکز معطوف بر مسائل ساده زبان اسمبلی (مبتنی بر هر ریزپردازنده‌ای) است.

۱۱. CAT

آزمون CAT به صورت سالانه توسط انستیتوی مدیریت هند برگزار می‌شود تا دانشجویان لایق برای شرکت‌ در برنامه‌های مدیریت کسب‌وکارش را انتخاب کند. تا قبل از سال ۲۰۰۹ میلادی، این یک آزمون کاغذی بود که در یک روز با مشارکت تمام کاندیداها برگزار می‌شد. در ماه مه ۲۰۰۹ اما اعام شد که CAT از این پس یک تست کامپیوتری خواهد بود و دانشجویان می‌توانند تاریخ دقیق آزمون خود را در هر نوامبر انتخاب کنند.

CAT یک آزمون سه ساعته است که توانایی‌های کمّی، درک مطالعاتی،‌ استدلال کلامی و منطقی را در دانشجویان می‌سنجد. هر سال بیش از ۲۰۰ هزار نفر در آزمون CAT شرکت می‌کنند و تنها ۱۵۰۰ نفر از آن‌ها جواز حضور در برنامه‌های انستیتوی مدیریت هند را به دست می‌آورند.

۱۰. GATE

GATE مخفف «تست توانایی فارغ‌التحصیلان مهندسی» است که سالانه توسط انستیتوی تکنولوژی هند و با هدف ورود دانشجویان به برنامه‌های آموزشی پسا فارغ‌التحصیلی برگزار می‌شود. امتیاز GATE ضمنا برای بخش خصوصی هند هم اهمیت دارد و بسیاری از شرت‌های مهندسی این کشور، برای استخدام نیروی کاری به آن اتکا می‌کنند.

آزمون GATE طراحی شده تا درک دانشجویان از موضوعات مختلف در حوزه مهندسی و علوم را بسنجد. این آزمون ۳ ساعته شامل ۶۵ سوال است که مجموعا ۱۰۰ نمره دارند. از سال ۲۰۱۴ به بعد، تمام آزمون‌ها از فرمت کاغذی خارج شده و به صورت کامپیوتری برگزار شدند. هر سال بیشتر از ۱ میلیون دانشجو در آزمون شرکت می‌کنند و از میان آن‌ها، تنها ۲۰۰ نفر امتیاز لازم برای ورود به بهترین کالج‌ها و شرکت‌های خصوصی را به دست می‌آورند.

۹. برنامه کاندیدای فضانوردی ناسا

به عنوان سازمانی که نیازی همیشگی به فضانورد دارد، ناسا به صورت مداوم شانسی به افرادی می‌دهد که از کودکی رویای فضانوردی داشته‌اند. اما حتی اگر بهترین دانشجوی یک دانشگاه باشید که انبوهی سابقه کار روی موضوعات فضایی را در کارنامه دارد نیز، این شما هستید که باید منتظر تماس ناسا بمانید.

برای استخدام شدن در ناسا به چه چیزی نیاز دارید؟ حداقل سه سال فعالیت مرتبط، نوآورانه و حرفه‌ای یا حداقل ۱۰۰۰ پرواز با هواپیماهای جت. سپس نوبت به پروسه‌ای طولانی و یک هفته‌ای از مصاحبه‌ها و آزمایش‌های پزشکی می‌رسد. این رویکرد هم برای کاندیداها نظامی و هم افراد عادی طی می‌شود و بعد از گزینش، نوبت به بررسی پس‌زمینه‌های شغلی و حرفه‌ای می‌رسد.

۸. LSAT

آزمون LSAT (که مخفف آزمون پذیرش مدرسه حقوق است)، بخشی مهم از روند پذیرش در دانشگاه‌های حقوق ایالات متحده، کانادا و استرالیا به شمار می‌رود. این آزمون برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ برگزار شد و آزمون کنونی نیز از سال ۱۹۹۱ میلادی تغییر چندانی به خود ندیده است.

LSAT طراحی شده تا سه مهارت را بسنجند - درک مطلب و استدلال منطقی و تحلیلی. آزمون در مجموع شامل شش بخش می‌شود: چهار بخش شامل سوالات چند گزینه‌ای، یک بخش نوشتاری و یک بخش تجربی. این آزمون چهار بار در سال برگزار می‌شود اما هر داوطلب نمی‌تواند بیشتر از سه بار در هر برهه دو ساله آزمون را پشت سر بگذارد.

۷. UPSC

کمیسیون اتحادیه خدمات عمومی هند، مسئول برگزاری گستره وسیعی از آزمون‌ها برای مشاغل دولتی این کشور است. این سازمان آزمون‌های «سنجش خدمات جنگلی»، «سنجش خدمات مدنی»، «سنجش خدمات مهندسی»، «آزمون آکادمی ملی دفاع»، «سنجش خدمات پزشکی» و چیزهایی از این دست را برگزار می‌کند.

اکثر این آزمون‌ها به عنوان جزئی از UPSC دسته‌بندی می‌شوند و همگی شامل استدلال منطقی و کلامی نیز هستند. در فاز نخست آزمون‌ها، شرکت‌کنندگان با سوالات عینی مواجه می‌شوند. بعد نوبت به سوالات نظری رسیده و در آخر افراد برگزیده باید پروسه مصاحبه را پشت سر بگذارند. با چنین سخت‌گیری‌ای، جای تعجب ندارد که نرخ موفقیت در آزمون UPSC بین ۰.۱ الی ۰.۳ درصد است.

۶. USMLE Series

USMLE مخفف آزمون جواز پزشکی ایالات متحده است که توسط هیئت پزشکی ملی و هیئت پزشکی فدرال این کشور برگزار می‌شود. افرادی که دکترای پزشکی را دریافت کرده‌اند برای اینکه قادر به فعالیت در حوزه کاری خود در آمریکا باشند، باید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند.

آزمون مورد اشاره به سه بخش تقسیم می‌شود که مهارت‌های بنیادین و مرتبط با بیماران، توانایی به‌کارگیری دانش و در نهایت مفاهیم و قواعدی که در زمینه سلامت و بیماری مهم هستند را در بر می‌گیرند. مرحله سوم نیز دشوارترین مرحله به حساب می‌آید. این آزمون ۱۶ ساعته در دو روز برگزار می‌شود و سوالات هر روز باید در ۸ ساعت پاسخ داده شوند. در مجموع ۴۵۴ سوال چند گزینه‌ای (۲۵۶ سوال در روز نخست و ۱۹۸ سوال در روز دوم) وجود دارد و شرکت‌کنندگان در هر روز، حداکثر ۱ ساعت می‌توانند استراحت کنند.

۵. Gaokao

آزمون Gaokao همتای کنکور ما در کشور چین است و راه‌گشای دانش‌آموزانی که می‌خواهند تحصیلات‌شان را در بهترین دانشگاه‌ها ادامه دهند. این آزمون به صورت سالانه برگزار می‌شود و از سال ۲۰۰۱، محدودیت سنی مشارکت در آن برداشته شد. اما اکثر شرکت‌کنندگان، دانش‌آموزانی هستند که سال آخر دبیرستان را پشت سر گذاشته‌اند.

این آزمون ۹ ساعت طول کشیده و در برهه‌ای ۲ روزه برگزار می‌شود. ریاضیات، زبان انگلیسی و ادبیات چین برخی از برجسته‌ترین موضوعات این آزمون هستند. و جالب است بدانید که تنها ۰.۲ درصد از دانش‌آموزان می‌توانند امتیاز لازم برای سر در آوردن از ۵ کالج برتر چین را دریافت کنند.

این آزمون به قدری دشوار است که گاهی اتفاقاتی عجیب پیرامون آن رقم می‌خورد. برخی از دانش‌آموزان مونث دارو مصرف می‌کنند تا چرخه قاعدگی خود را عقب بیندازند و در سال ۲۰۰۷ نیز، یک خانواده مرگ پدر را به مدت دو ماه از دختر خانواده پنهان کرد تا همچنان بتواند روی آزمون متمرکز باقی بماند.

بیشتر بخوانید: همتای دشوارتر کنکور ؛ مروری بر عجیب‌ترین سوالات در آزمون سراسری Gaokao چین

۴. IIT-JEE

آزمون Joint Entrance Examination انستیتوی تکنولوژی هند برای نخستین بار در سال ۱۹۶۰ میلادی برگزار شد. این آزمون، در واقع یک سنجش الگوی عینی است که معمولا بعد از اتمام دبیرستان انجام می‌شود تا شرکت‌کنندگان به برترین کالج‌های مهندسی هند راه یابند. IIT-JEE در سراسر جهان به عنوان چالش‌برانگیزترین آزمون پذیرش مهندسی شناخته می‌شود.

در سال ۲۰۱۳، آزمون IIT جای خود را به آزمونی دو فازه داد: فاز نخست شامل JEE عمومی است و فاز دوم شامل JEE پیشرفته. شرکت‌کنندگانی که JEE عمومی را پشت سر بگذارند، جواز شرکت در JEE پیشرفته را دریافت می‌کنند. از میان هر ۱.۳ میلیون دانش‌آموز، تنها ۲۰ هزار نفر از آن‌ها هر سال انتخاب می‌شوند.

۳. McKinsey & Company

McKinsey & Company یک شرکت مشاوره در زمینه مدیریت است که تحلیل‌های کمّی و کیفی انجام می‌دهد تا تصمیمات مدیریتی در سازمان‌های دولتی و خصوصی سراسر جهان را بسنجد. این شرکت به پروسه استخدام بسیار دشوارش نیز شهرت دارد.

برای ورود به McKinsey، باید مصاحبه‌ای را پشت سر بگذارید که کاملا راجع به مهارت‌ها و تجربیات‌تان است. کاندیداهای منتخب سپس باید یک آزمون آنلاین یک ساعته را پشت سر بگذارند که طراحی شده تا استدلال کلامی و ریاضیاتی آن‌ها را به چالش بکشد. فاز بعد، مصاحبه تجربی است که در آن راجع به تجربیات، موفقیت‌ها و چالش‌های قبلی شخص در حوزه کاری‌اش پرسیده می‌شود. و در آخر نوبت به مصاحبه نهایی می‌رسد که در آن با صحبت راجع به مشکلات تجاری واقعی McKinsey، مهارت‌های شخص در حل مشکل سنجیده می‌شوند.

۲. آزمون عضویت در All Souls

کالج All Souls دانشگاه آکسفورد سالانه عضویت در هیئت علمی خود را به دو نفر جایزه می‌دهد و این دو نفر از میان ۵۰ کاندیدا یا بیشتر انتخاب می‌شوند. به محض پشت سر گذاشتن این آزمون چه چیزی گیرتان می‌آید؟ می‌توانید به یکی از اعضای تمام وقت و حقوق‌بگیر هیئت علمی آکسفورد تبدیل شوید که برای 7 سال دوام می‌آورد.

تا سال ۲۰۱۰ میلادی، دانشجویان باید مقاله‌ای طولانی راجع به تنها یک کلمه (مانند امید، معجزه یا افتخار) می‌نوشتند. اما آزمون اکنون شامل چهار بخش است که هرکدام سه ساعت طول می‌کشید. شخصی که این آزمون را پشت سر می‌گذارد باید دانش مبتنی بر حقایق و همینطور ذهنی خلاق داشته باشد تا به موفقیت برسد.

۱. CA

آزمون حسابداری استیجاری یا CA در هند برگزار می‌شود و طراحی شده تا مطالعات تئوریک را با آموزه‌های عملی ترکیب کند. شرکت‌کننده‌ای که سه مرحله مختلف از این آزمون که توسط انستیتوی حسابداران استیجاری هند برگزار می‌شود را پشت سر بگذارد، جواز عضویت در این انستیتو را به دست آورده و برای سه سال از آموزش عملی برخوردار می‌شود.

مرحله اول، آزمون مهارت‌های متداول است که چهار موضوع اساسی را در بر می‌گیرد: قوانین بازرگانی، اصول ابتدایی حسابداری، اقتصاد و استعداد کمی. مرحله دوم یک کورس صلاحیت حرفه‌ای است که ۷ موضوع (تقسیم شده به دو گروه سه‌تایی و چهارتایی) را در برمی‌گیرد. آخرین مرحله در آزمون CA نیز باعث می‌شود در برهه‌ای شش‌ماه، اشک و عرق و خون بریزید. در این فاز، ۲ گروه شامل چهار سوژه داریم که گزارش‌ مالی، مدیریت حسابداری پیشرفته، کنترل سیستم‌های اطلاعاتی و قوانین مالیاتی مستقیم و غیر مستقیم را شامل می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mr. Saxobeat
    Mr. Saxobeat | ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

    gre
    خیلی ازمون سختی هست ولی قسمت ریاضیاتش چونکه ایرانی ها توی مدرسه همین جفنگیات رو خوندن میتونن یکاریش کنن و خیلی برای ماها سخت نیست.
    ولی توی بحث وکب انگلیسی تا جایی که بنده اطلاع دارم برای ایرانی ها فوق العاده سخت و دشوار هست.

  • علی
    علی | ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

    باید تیزهوشان رو هم می نوشتین?

مطالب پیشنهادی