ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

باکتری‌ها در فضا کشنده‌تر و در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم‌تر هستند

یافته‌های جدید نشان داده‌اند قرار گرفتن در شرایط خلا و حضور باکتری‌ها در فضا باعث می‌شود تغییراتی در رفتار و کارایی سلول‌ها ایجاد شود که عملا آنها را کشنده‌تر و مقاوم‌تر در برابر آنتی بیوتیک‌ها ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

یافته‌های جدید نشان داده‌اند قرار گرفتن در شرایط خلا و حضور باکتری‌ها در فضا باعث می‌شود تغییراتی در رفتار و کارایی سلول‌ها ایجاد شود که عملا آنها را کشنده‌تر و مقاوم‌تر در برابر آنتی بیوتیک‌ها می‌کند.

باکتری‌ها درون و پیرامون زندگی همه ما حضور دارند، بنابراین بدیهی است که هر جایی برویم، از جمله فضا، با ما همراه خواهند بود. همانطور که قرار گرفتن در شرایط فضا و خلا روی برخی ویژگی‌های انسان اثر می‌گذارد، یافته‌ها ثابت کرده‌اند روی باکتری‌ها هم تاثیر می‌گذارند.

همانطور که تحقیقات پیشین ثابت کرده رفتار عناصر و اجسام در صورت حذف جاذبه متغیر خواهد بود. با این وجود اگرچه تاثیر جاذبه روی عملکرد باکتری‌ها رسما تایید نشده، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد ساختارهای عنصری این دست از ماده‌های میکروسکوپی در شرایط متنوع جاذبه‌ای، واکنش و رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

در فضا باکتری‌ها در مقابل آنتی بیوتیک‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان داده‌اند و به همین ترتیب آسیب زننده‌تر هستند. علاوه بر این مشاهده شده باکتری‌ها در فضا زودتر جهش پیدا می‌کنند و خودشان را با شرایط ویژه جدیدی که در آن قرار گرفته‌اند بیشتر وفق می‌دهند. حال اینکه آیا این جهش‌ها و وفق پیدا کردن با شرایط جدید روی کشنده‌تر شدن باکتری‌ها تاثیر داشته یا نه، موضوعی است که به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.

در سایر بخش‌های مطالعات، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که جاذبه اندک روی سبک شکل‌گیری زیست‌لایه باکتری‌ها اثر می‌گذارند. زیست‌لایه‌ها اجتماعی از سلول‌های میکروارگانیسم هستند که به یک سطح متصل شده و توسط مواد پلیمری خارج سلولی پوشیده می‌شوند.

زیست‌لایه‌ها نرخ مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها و در نتیجه بیشتر زنده ماندن آنها را افزایش می‌دهد. یافته‌ها نشان داده در ایستگاه‌های فضایی، زیست‌لایه‌های باکتری‌ها بیشتر رشد می‌کنند و سطح روی آنها را بیشتر پوشش می‌دهند.

دیگر تاثیر جاذبه اندک روی باکتری‌ها شامل تخریب و تحلیل ساختار عنصری آنهاست. برخی از باکتری‌ها در معرض خلا واکنش‌های عجیبی از خود نشان داده‌اند و اندازه سلول‌های آنها کاهش پیدا کرده، اما در عوض تعدادشان افزایش یافته است. این سیستم باعث می‌شود سطح قابل تماس هر سلول با آنتی بیوتیک‌ها کاهش یابد و در نتیجه کشندگی و تاثیرگذاری باکتری‌ها به اندازه قابل توجهی رشد کند.

علاوه بر این بروز فعالیت رسوبی و عدم رانش سلول‌ها به خاطر نبود جاذبه، دیگر المان تاثیرگذار در زمینه واکنش باکتری‌ها در فضا به حساب می‌آید. در واقع داروها و مواد مغذی به خاطر شناور نبودن سلول‌ها کمتر از همیشه می‌توانند روی باکتری‌ها تاثیر بگذارند. تمام این موارد پیامدهای بسیار جدی و پیچیده‌ای دارند که بدون شک تاثیر نیازمند تحقیقاتی وسیع‌تر خواهد بود. آلوده شدن به باکتری‌ها در شرایطی که نتوان با داروهای معمول با آن مقابله کرد، ممکن است بسیار مضر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی