ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ثبت تصاویر تلاقی دو کهکشان توسط تلسکوپ هابل

عکسی جدید که توسط تلسکوپ فضایی هابل متعلق به سازمان ناسا به ثبت رسیده، نشانگر تلاقی دو کهکشان عظیم در دوردست‌ها است که با یکدیگر برخورد داشته و ترکیب می‌شوند. این تصاویر جذاب که روز ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

عکسی جدید که توسط تلسکوپ فضایی هابل متعلق به سازمان ناسا به ثبت رسیده، نشانگر تلاقی دو کهکشان عظیم در دوردست‌ها است که با یکدیگر برخورد داشته و ترکیب می‌شوند.

این تصاویر جذاب که روز جمعه توسط تسلکوپ فضایی هابل ثبت شده، مجموعه‌ای از وقایع مختلف در آن محدوده را نشان می‌دهد. در گوشه بالا راست تصاویر دُم جزر و مدی دیده می‌شود که در واقع ناشی از متلاشی شدن ستاره‌ها و نشر گاز آنها در محیط بیرونی یک کهکشان هنگام تلاقی با کهکشانی دیگر ایجاد شده است.

انفجاری هم در میانه تصویر دیده می‌شود که در واقع مرکز اصلی تلاقی دو کهکشان را نشان می‌دهد؛ طبق گفته ناسا، گازهای کهکشان کوچک‌تر در کهکشان بزرگ‌تر ترکیب و حل می‌شود.

گفتنی است این تلاقی کهکشانی در فاصله حدود ۲۰۰ میلیون سال نوری از سیاره زمین رخ داده، اما با توجه به توانایی‌های خارق‌العاده تلسکوپ فضایی هابل به وضوح به ثبت رسیده و از شگفتی‌های هستی پیرامون زندگی ما حکایت می‌کند.

درخشندگی شدید این تلاقی کهکشانی به خاطر سابقه برهم ریخته کهکشان‌های مورد بحث ایجاد شده است. بر اساس نظریه ناسا، این کهکشان ترکیب شده در واقع درخشان‌ترین کهکشان در فاصله کمتر از ۲۵۰ میلیون سال نوری به شمار می‌آید.

ناگفته نماند پاییز سال قبل بود که تلسکوپ هابل موفق شد درخشان‌ترین نور جهان را به ثبت برساند که ناشی از فوران پرتوی گاما بود. فوران پرتوی گاما در میان قوی‌ترین انفجارهای جهان هستی قرار دارد که تلسکوپ هابل فوران GRB 190114C را ثبت کرده که از همیشه طولانی‌تر و درخشان‌تر بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Babak Dehghani
    Babak Dehghani | ۲۷ مرداد ۱۳۹۹

    جالب بود.

مطالب پیشنهادی