ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

بررسی موتورسیکلت هیوسانگ آکویلا 250؛ هارلی دیویدسون کره‌ای

بسیاری از ما موتورسیکلت‌های کلاس کروزر (طرح هارلی) را بیشتر در فیلم‌های خارجی و با برند معروف «هارلی دیویدسون» می‌شناسیم. در صحنه‌هایی از فیلم‌های مذکور افراد خلافکار با هیبیت‌های ترسناک روی موتورسیکلت‌های مشکی رنگ نشسته ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

بسیاری از ما موتورسیکلت‌های کلاس کروزر (طرح هارلی) را بیشتر در فیلم‌های خارجی و با برند معروف «هارلی دیویدسون» می‌شناسیم. در صحنه‌هایی از فیلم‌های مذکور افراد خلافکار با هیبیت‌های ترسناک روی موتورسیکلت‌های مشکی رنگ نشسته و در قالب دسته‌های پرشمار مشغول رژه در خیابان‌ها و جاده‌ها هستند.

این سبک موتورسیکلت‌ها همان طور که از لقب آنها پیداست، بیشتر مناسب گشت و گذار و مسافرت‌های طولانی هستند و نمی‌توان انتظار شتاب‌گیری و چالاکی در حد موتورسیکلت‌های اسپرت را از آنها داشت. مواردی همچون راحتی سواری، مصرف سوخت متعادل، هندلینگ مناسب و توانایی حمل بار بالا از جمله ویژگی‌های موتورسیکلت‌های کروزر به شمار می‌آیند.

در ایران نیز برخی از برندهای داخلی اقدام به واردات چند نمونه موتورسیکلت کروزر به بازار کردند که از جمله می‌توان به شرکت کویر موتور با دو مدل هیوسانگ آکویلا ۲۵۰ و ۶۵۰ اشاره کرد. در ادامه این مطلب شما مخاطبان گرامی دیجیاتو را با ویژگی‌های فنی و ظاهری موتورسیکلت کره‌ای هیوسانگ آکویلا 250 سی سی شرکت کویر موتور که با نام آکویلا 249 نیز شناخته می‌شود، بیشتر آشنا خواهیم ساخت.

هیوسانگ آکویلا 250

طراحی ظاهری هیوسانگ آکویلا 250

نمای ظاهری هیوسانگ آکویلا 250 کاملا نمایانگر سبکی از طراحی است که در میان علاقه‌مندان به سبک هارلی دیویدسون مشهور بوده و در عین کلاسیک بودن، زیبایی دل‌نشینی را از خود به نمایش می‌گذارد.

هیوسانگ آکویلا 250

کاسه چراغ گرد و کیلومتر شمار آنالوگ دوگانه در قسمت جلو به همراه کمک‌فنرهای تلسکوپی کروم رنگ، به طور خاص یادآور طرح موتورسیکلت‌های قدیمی بوده و سبکی کاملا کلاسیک را به نمایش می‌گذارد. در نمای جانبی شاهد فرم کشیده و فاصله نسبتا زیاد بین محور چرخ‌ها هستیم. از این زاویه فلاپ خاصی روی انجین و سایر بخش‌های فنی هیوسانگ آکویلا 250 دیده نمی‌شود که باعث پدید آمدن جلوه قابل قبول برای ظاهر این موتورسیکلت شده است.

هیوسانگ آکویلا 250

لوله‌های اگزوز به رنگ کروم نیز که به صورت مستقیم و با طول نسبتا زیاد طراحی شده‌، شمایل مناسبی به این موتورسیکلت کره‌ای بخشیده‌اند. طراحی صندلی‌ها به ویژه صندلی سرنشین و تکیه‌گاه پشتی آن نیز به‌گونه‌ای است که ضمن ایجاد حالتی آیرودینامیک، راحتی مناسبی را برای راکبان به ویژه در مسافرت‌های طولانی فراهم خواهد آورد.

رینگ‌های آلومینیومی ریخته‌گری شده شش پره به همراه سبک طراحی کلاسیک گلگیرها و چراغ‌های راهنما به علاوه سایر بخش‌ها نیز در زیبا و کلاسیک به نظر رسیدن نمای کلی موتورسیکلت آکویلا تاثیر مناسبی دارند.

در مجموع می‌توان عنوان داشت که نمای ظاهری آکویلا 250 به خوبی توانسته یک کروزر جذاب را با نوعی طراحی سنتی به رخ بکشد. اما شاید نکته‌ای که در اینجا مد نظر برخی قرار می‌گیرد این است که طرح این موتورسیکلت مقداری بیش از حد کلاسیک به نظر رسیده و در مقایسه با برخی کروزرهای جدید، آن جذابیت هیجان بر‌انگیز را نمی‌تواند ارائه دهد. به هر حال زیبایی امری سلیقه‌ای است و همچنان می‌توان در این موتورسیکلت کره‌ای جنبه‌های خوشایند و چشم نواز زیادی مشاهده کرد.

مشخصات فنی آکویلا ۲۵۰

طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت رسمی شرکت کویر موتور، جدیدترین نسخه هیوسانگ آکویلا ۲۵۰ از یک پیشرانه دو سیلندر چهار زمانه ۸ سوپاپه انژکتوری به حجم ۲۴۹ سی سی، نیرویی برابر با ۲۵.۹ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه دریافت کرده و بیشینه گشتاور آن نیز به رقم ۲۰.۶ نیوتن متر می‌رسد.

هیوسانگ آکویلا 250

جعبه دنده ‌این موتورسیکلت از نوع پنج سرعته بوده و توسط یک کلاچ چند صفحه‌ای غوطه‌ور در روغن با انجین کوپل می‌شود. سیستم استارت برقی، باتری ۱۲ ولت ۶ آمپر، سطح استاندارد آلایندگی یورو ۴ نیز از دیگر ویژگی‌های فنی این کره‌ای خوش سفر به شمار می‌روند.

شتاب صفر تا صد هیوسانگ آکویلا ۲۴۹ چیزی در حدود ۱۰.۵ ثانیه بوده و حداکثر سرعت این موتورسیکلت ۱۷۵ کیلوگرمی در عمل از ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر در ساعت فراتر نخواهد رفت.

هیوسانگ آکویلا 250

سیستم تعلیق جلو و عقب نیز به دو عدد کمک فنر هیدرولیکی مجهز شده است. باک سوخت این موتور کروزر برابر با ۱۵ لیتر گنجایش داشته و میانگین مصرف سوخت آن چیزی در حدود 2.7 تا 3 لیتر در هر 100 کیلومتر ارزیابی شده است. سیستم خنک کننده در مدل‌های قدیمی‌تر از نوع روغن خنک بوده که در مدل جدید به آب خنک تغییر یافته است. در بحث سیستم ترمز نیز می‌توان به دیسک ترمز تکی 300 میلیمتری برای جلو و دیسک 270 میلیمتری برای عقب به همراه ترمز ضد قفل (برای مدل‌های جدیدتر) اشاره کرد. ترمز عقب در مدل‌های قدیمی از نوع کاسه‌ای است.

هیوسانگ آکویلا 250

دینامیک سواری هیوسانگ آکویلا ۲۵۰

همانطور که در ابتدا اشاره شد نباید از این موتورسیکلت کروزر ۲۵۰ سی سی انتظار چالاکی و دینامیک سواری اسپرت را داشته باشیمآ با این حال باید گفت که هیوسانگ آکویلا 250 به عنوان یک کروزر معمولی می‌تواند نیازهای مشتریان را در این زمینه به حد قابل قبولی برآورده سازد.

پایداری مناسب، سیستم تعلیق کارا با ارائه سواری نسبتا راحت و قابلیت ضربه‌گیری مناسب از جمله ویژگی‌های عملکردی این موتورسیکلت به حساب می‌آیند. به ویژه سیستم تعلیق عقب در این بحث بسیار مناسب‌تر عمل کرده اما می‌توان انتقاداتی را به عملکرد دوشاخ تلسکوپی جلو در ضربه‌گیری وارد دانست.

هیوسانگ آکویلا 250

در مدل‌های قدیمی‌تر هیوسانگ ۲۵۰ ترمز کاسه‌ای برای چرخ عقب استفاده شده بود که حس امنیت مناسبی را برای راکب این موتور فراهم نمی‌آورد. اما در نمونه جدید کویر موتور شاهد استفاده از ترمزهای دیسکی برای هر دو چرخ به همراه سیستم ترمز ضد قفل ABS هستیم که باعث ارتقاء امنیت و اطمینان خاطر موتورسوار خواهد شد.

مزایا و معایب

نقاط قوت: طراحی جذاب و کلاسیک، راحتی سواری، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، کمک فنر هیدرولیک عقب با کارایی مناسب، تایرهای تیوبلس و پهن که موجب ارتقاء پایداری و کاهش لغزندگی موتورسیکلت خواهند بود.

نقاط ضعف: استفاده از کمک دوشاخ تلسکوپی در تعلیق جلو، سیستم ترمز نه چندان قدرتمند در مدل‌های قدیمی‌تر.

قیمت و شرایط بازار

در پایان باید اظهار داشت که هیوسانگ آکویلا ۲۵۰ می‌تواند نیازهای افرادی که علاقه‌مند به مسافرت‌های طولانی با یک موتورسیکلت طرح هارلی و سبک کروزر هستند را تا حد امکان برآورده سازد. موتورسیکلت مذکور جزو معدود گزینه‌های افراد علاقه‌مند به این سبک از موتورهای کروزر با قابلیت پلاک شدن در ایران بوده و باید گفت که حس و حال یک موتورسیکلت نسبتا سنگین وزن با توازن و پایداری مناسب، ویژه مسافرت‌های طولانی را به خوبی برای راکب و سرنشین فراهم می‌کند.

گفتنی است که در شرایط فعلی و در زمان نگارش این مطلب (شهریور 99) قیمت مدل های مختلف دست دوم هیوسانگ آکویلا 250 در بازار، رقمی بین 70 تا 130 میلیون تومان (برای نمونه های صفر کیلومتر) متغییر است که رقمی نسبتا گزاف برای این موتورسیکلت خاص محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • afg
    afg | ۱۴ شهریور ۱۳۹۹

    اینجین ۲ سیلندر V هیت خطی نیست اینم باید میگفتین

مطالب پیشنهادی