ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هوش مصنوعی از روی داده‌های موبایل عود کردن اسکیزوفرنی را پیش‌بینی می‌کند

محققان در تلاش هستند تا از طریق بررسی برخی داده‌های گوشی‌های هوشمند و با کمک سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی، عود کردن بیماری اسکیزوفرنی را حدود یک ماه قبل از وقوع آن پیش بینی‌ کنند. ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

محققان در تلاش هستند تا از طریق بررسی برخی داده‌های گوشی‌های هوشمند و با کمک سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی، عود کردن بیماری اسکیزوفرنی را حدود یک ماه قبل از وقوع آن پیش بینی‌ کنند.

مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی می‌تواند داده‌های مختلف گوشی موبایل فرد بیمار را تجزیه و تحلیل کرده و یک ماه قبل از عود کردن بیماری، هشدار لازم را ارائه بدهد.

اطلاعات مربوط به دو مقاله تحقیقاتی، یافته‌های جالبی را در مورد پیش بینی زمان عود کردن اسکیزوفرنی را به اشتراک می‌گذارند. محققان، داده‌های گوشی‌های هوشمند 60 فرد مبتلا به اسکیزوفرنی را جمع آوری کرده و به نتایج جالبی دست یافتند.

در مطالعه تحقیقاتی، برخی داده‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند این گروه از جمله اطلاعات مربوط به حسگر شتاب سنج، داده‌های مربوط به تماس‌ها اعم از تعداد و مدت زمان تماس ثبت شد. از این تعداد بیمار، 18 نفر آنها دچار عود اسکیزوفرنی شدند.

در ادامه این گروه تحقیقاتی، از سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی و شبکه های عصبی رمزگذاری شده، جهت تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری استفاده کردند تا الگوهای رفتاری ناهنجار را شناسایی کنند. نتایج نشان می‌دهد که حدود یک ماه قبل از عود کردن بیماری، نشانه‌هایی عود کردن بروز می‌کنند. در نتیجه از این روش می‌توان برای تشخیص و درمان اسکیزوفرنی کمک گرفت.

محققان متوجه شده‌‌اند با بررسی تغییرات الگوی استفاده از گوشی هوشمند توسط بیماران، می‌توان به نتایج جالبی دست پیدا کرد. محققان هر دو مقاله تحقیقاتی دریافتند که از این سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی می‌توان برای پیش بینی افسردگی نیز استفاده کرد.

تحقیقات در این زمینه به پایان نرسیده است و مطالعات گسترده‌ای روی تغییر الگوهای رفتاری و عدم انطباق آن بر ریتم‌های بیولوژیکی روی گروه‌های مختلف در حال انجام است تا بتوان از نتایج آن برای تشخیص زودهنگام عود کردن برخی بیماری‌ها از جمله اسکیزوفرنی و افسردگی کمک گرفت. با تشخیص زودهنگام می‌توان، تبعات بعدی چنین بیماری‌هایی را به کنترل درآورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی