ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بوگاتی Bolide با معرفی شد؛ یک شهاب سنگ زمینی با 1824 اسب بخار قدرت و سرعت 500KM/H

کمپانی بوگاتی با رسیدن به روزهای پایانی ماه اکتبر طبق وعده قبلی خود از یک محصول خارق‌العاده رونمایی کرد. این ابرخودروی مفهومی یا به عبارت بهتر هیولای مخصوص پیست Bolide (بولاید) نامگذاری شده و از ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

کمپانی بوگاتی با رسیدن به روزهای پایانی ماه اکتبر طبق وعده قبلی خود از یک محصول خارق‌العاده رونمایی کرد. این ابرخودروی مفهومی یا به عبارت بهتر هیولای مخصوص پیست Bolide (بولاید) نامگذاری شده و از مشخصات اعجاب‌انگیزی برخوردار است.

جدیدترین محصول بوگاتی اگر چه فعلا پروژه‌ای آزمایشی محسوب می‌شود، اما مطابق با قوانین ایمنی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) طراحی و تولید شده و از نظر ظاهری می‌توان آن را به خودروهای مسابقه‌ای کلاس LMP1 تشبیه کرد.

خودروساز فرانسوی می‌گوید کانسپت Bolide با هدف سوار کردن موتور 8 لیتری W16 روی شاسی و بدنه‌ای به شدت سبک توسعه یافته است. البته استفان وینکلمن مدیرعامل بوگاتی تعبیر بهتری داشته و گفته بوگاتی Bolide فقط به چهار چرخ، موتور، گیربکس و فرمان مجهز بوده و تنها المان لوکس به کار رفته در آن دو عدد صندلی است!

واژه Bolide در زبان انگلیسی به معنای شهاب آذرین و گوی آتشین است

بوگاتی Bolide طراحی بسیار رادیکالی دارد و در آن بر دو فاکتور وزن و ایرودینامیک توجه ویژه‌ای شده است. در جای جای بدنه این هیولای فرانسوی ورودی و شکاف‌های حجیمی تعبیه شده تا ضمن خنک‌کاری موتور، جریان هوا به بهترین شکل ممکن هدایت شود. این ورودی‌‌ها نقش فعالی دارند و عملکرد آنها در سرعت‌های پایین و بالا کاملا متفاوت است.

در سرعت‌های زیاد، ورودی‌ها در هدایت جریان هوا بیشتر دخالت نموده و ضریب ایرودینامیک را تا 10 درصد بهبود می‌دهند؛ این امر به کاهش 17 درصدی نیروهای بالابرنده منجر می‌شود. در کنار شکاف‌های بدنه، باله عظیمی که در قسمت انتهایی بدنه نصب شده، نقش پررنگی در افزایش پایداری بوگاتی Bolide ایفا می‌کند. این باله در سرعت 320 کیلومتر در ساعت داون‌فورسی (نیروی رو به پایین) برابر با 1,800 کیلوگرم ایجاد می‌کند. هنگام حرکت با چنین سرعتی، داون‌فورس بالچه‌ها و تیغه‌های موجود در دماغه خودرو نیز 800 کیلوگرم اعلام شده است.

ارتفاع کلی Bolide برابر با 995 میلی‌متر (300 میلی‌متر کمتر از شیرون) است

برای اینکه وزن بوگاتی Bolide تا حد امکان پایین نگه داشته شود، از پیچ‌ها و گره‌های تیتانیومی جهت اتصال پنل‌ها و اجزای مختلف استفاده شده است. علاوه‌بر این، بسیاری از قطعات خودرو با فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده و جنسی از آلیاژ تیتانیوم به کار رفته در صنعت هوافضا دارند. دیسک‌های سرامیکی و شاسی مونوکوک فیبرکربنی نیز به همین شیوه تولید شده‌اند.

توسعه بوگاتی Bolide هشت ماه زمان برده است

آنگونه که در ابتدا نیز اشاره شد، نیروبخش بوگاتی Bolide همان موتور 8 لیتری معروف کمپانی است. خروجی این موتور 16 سیلندر به لطف نصب چهار توربوشارژر جدید و تغییرات گسترده‌‌ای که در بخش‌های مختلف آن رخ داده به عدد شگفت‌انگیز 1824 اسب بخار قدرت و 1850 نیوتن متر گشتاور رسیده است.

وزن بوگاتی Bolide مشابه یک خودروی کامپکت اروپایی است

بوگاتی در یکی از تیزرهای مربوط به Bolide مانور ویژه‌ای روی عدد 0.67 داده بود. حال با احتساب قدرت تولیدی موتور و وزن خشک 1,240 کیلوگرمی این هیولای مخصوص پیست، مشخص می‌شود منظور از عدد مذکور نسبت وزن به قدرت ایده‌آل Bolide بوده است. اکنون بهتر می‌توان متوجه شد که چرا این کانسپت عملکردی مشابه با خودروهای فرمول یک ارائه می‌کند!

کانسپت Bolide لقب «قدرتمندترین، سازش‌ناپذیرترین، سریع‌ترین و سبک‌ترین خودروی تاریخ اخیر کمپانی» را از آن خود کرده است. با مشخصات خیره‌کننده‌ای که این ابرخودرو دارد، صفر تا صد در عرض فقط و فقط 2.17 ثانیه محقق می‌شود، دستیابی به رکورد 200 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیازمند تنها 4.36 ثانیه بوده و پس از 7.37 ثانیه سرعت این گوی آتشین از 300 کیلومتر در ساعت عبور می‌کند. در صورت ادامه شتابگیری ثبت رکورد صفر تا 400 کیلومتر در ساعت 12.08 ثانیه و رکورد صفر تا 500 که سرعت نهایی خودرو است، 20.16 ثانیه طول خواهد کشید!

به گفته بوگاتی، Bolide توانایی دستیابی به حداکثر شتاب جانبی 2.8 G را دارد. این کمپانی مدعی است دست‌پرورده جدیدش در زمان 3:07.1 یک دور پیست لمانز و در زمان 5:23.1 یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را طی می‌کند. این رکوردها البته حاصل شبیه‌سازی‌های پیشرفته کامپیوتری هستند و در عمل فعلا ثبت نشده‌اند. بد نیست بدانید سریع‌ترین رکورد ثبت شده در پیست نوربرگ‌رینگ با 5:19:545 متعلق به پورشه 919 Hybrid EVO است.

هنوز مشخص نیست بوگاتی Bolide وارد فاز تولید خواهد شد یا خیر، اما با توجه به مشخصات و توانمندی‌های فوق‌العاده بالا، این ابرخودرو شانس آن را دارد که در صورت عرضه به پادشاه بزرگ پیست تبدیل شود. شایان ذکر است مانی خوشبین مجموعه‌دار معروف ایرانی‌الاصل ساکن آمریکا که در گاراژ چند میلیون دلاری خود مدل‌های مختلف بوگاتی را دارد، نسبت به خرید Bolide ابراز علاقه کرده و گفته پیشنهادی را در این مورد به مولشایمی‌ها ارائه خواهد نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۹ آبان ۱۳۹۹

    پرزام

  • taha
    taha | ۹ آبان ۱۳۹۹

    ناموصا پشمام

  • Moslem
    Moslem | ۸ آبان ۱۳۹۹

    اگه اینا ماشینه پس ماشینای ما چیَن....

  • mamad r€Za
    mamad r€Za | ۷ آبان ۱۳۹۹

    پشمام جر خوردند

مطالب پیشنهادی