ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف مولکولی در جو قمر تایتان که می‌تواند نشانه اولیه حیات باشد

دانشمندان ناسا موفق به کشف مولکول عجیبی به نام «سیکلوپروپنیلیدن» یا «C3H2» در جو قمر تایتان، بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل شدند. این مولکول ساده مبتنی بر کربن، پیش از این تاکنون هرگز در جو مشاهده ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

دانشمندان ناسا موفق به کشف مولکول عجیبی به نام «سیکلوپروپنیلیدن» یا «C3H2» در جو قمر تایتان، بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل شدند. این مولکول ساده مبتنی بر کربن، پیش از این تاکنون هرگز در جو مشاهده نشده و می‌تواند با ترکیبات پیچیده‌تری، شرایط لازم برای حیات احتمالی در این قمر را مهیا سازد.

دانشمندان با کمک رصدهایی که توسط آلما (ALMA) انجام داده‌اند، طیف نوری قمر را مشاهده کرده‌ و با مطالعه طول موج‌هایی که از مولکول های موجود در آن ساطع یا جذب می‌شود، توانستند ترکیبات شیمیایی مولکول را مشخص کنند.

دو مجموعه داده جداگانه، خبر از وجود سیکلوپروپنیلیدن می‌داد که برای دانشمندان بسیار شگفت‌‌انگیز بود. این مولکول بسیار واکنش پذیر است و در نتیجه در محیطی گرم مانند جو تایتان به راحتی به شکل‌های دیگر تجزیه می‌شود. مولکول C3H2 پیشتر در ابرها و گرد و غبار بین ستاره‌ای رویت شده بود.

تایتان یکی از امیدوار کننده‌ترین قمرها برای جستجوی حیات فرازمینی است. «روزالی لوپس»، متخصص تایتان در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) معتقد است:

«در تلاش هستیم تا ببینیم آیا تایتان قابل سکونت است یا خیر. درنتیجه، باید بدانیم که چه ترکیباتی از جو به سطح این قمر می‌رسند. سپس باید ببینیم آیا این مواد می‌توانند از طریق پوسته یخ به اقیانوس زیر آن راه پیدا کنند. به نظر می‌رسد که اقیانوس مکانی است که شرایط قابل حیات در آن وجود دارد.»

ناسا قصد دارد فضاپیمایی رباتیک به نام «Dragonfly» را در سال 2034 به تایتان بفرستد تا ربات بتواند به بررسی دقیق‌تر نشانه‌های حیات در این قمر بپردازد. حتی می‌توان با کمک ربا‌تهای زیردریایی به کاوش در اعماق اقیانوس‌های ناشناخته این قمر هم پرداخت.

تایتان، بزرگ‌ترین قمر زحل است که در فاصله 1.2 کیلومتری از خورشید قرار دارد. قمر تایتان بسیار کندتر از سیاره زمین به دور خود می‌چرخد. درنتیجه یک روز تایتان در حدود ۱۶ روز سیاره زمین است. تحقیقات دانشمندان در مورد این قمر ادامه دارد تا بتوانند علایم حیات را روی این قمر بررسی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی