ذخیره‌ فایل‌هایی مثل ویدیو‌ها، تصاویر، گیف‌ها و اسنادی که در واتساپ رد و بدل می‌کنیم به سرعت حافظه گوشی را می ‌بلعند. پاکسازی این فایل‌ها از گوشی به صورت جداگانه کاری پر دردسر و زمانبر است و به همین خاطر واتساپ سیستم مدیریت حافظه جدیدی را برای رهایی از این فایل‌ها معرفی کرده است.

هدف واتساپ از بازطراحی سیستم مدیریت حافظه کمک به کاربران در پیدا کردن و حذف فایل‌هایی است که فضای زیادی را در حافظه گوشی اشغال کرده‌اند. به گفته این شرکت ارائه قابلیت به کاربران شروع شده و برای دسترسی به آن می‌توانند از منوی تنظیمات وارد بخش ذخیره سازی و داده شده و گزینه مدیریت حافظه را انتخاب کنند.

ابزار «مصرف حافظه» واتساپ تا کنون فقط قابلیت‌هایی مثل مرتب‌سازی گفتگوهای در دسترس بر اساس فضای اشغال شده، فهرست کردن تعداد پیام‌ها، تصاویر، گیف‌ها و ویدیوها در هر چت و حذف آنها را فراهم می‌کرد. هرچند این قابلیت هم کاربردی بود اما امکان مرور فایل‌هایی که کاربر در حال حذف آنها است را نمی‌داد که می‌توانست مشکل ساز شود؛ برای مثال ممکن است کاربر قصد پاکسازی چت‌های خانوادگی را داشته باشد اما نخواهد برخی تصاویر را حذف کند.

ابزار جدید واتساپ حالا فایل‌هایی را که کاربر در حال پاکسازی گروهی آنها است به صورت بندانگشتی نمایش داده و بر اساس دفعات ارسال یا فایل‌های بیشتر از ۵ مگابایت دسته بندی می‌کند. بدین ترتیب کاربر بسیار راحت‌تر تمام فایل‌ها را در کنار هم مشاهده کرده و موارد مهمتر را ناخواسته حذف نمی‌کند.

یکی از دلایلی که واتساپ فضای زیادی را از حافظه اشغال می‌کند فعال بودن گزینه ذخیره خودکار است. برای جلوگیری از ذخیره خودکار کافی است وارد منوی تنظیمات شده و بر اساس سیستم‌عامل موبایل گزینه‌های Save to Camera Roll یا Media visibility را غیر فعال کنید.