ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چه زمانی باید از کار خود استعفا دهید؟

بسیاری از افراد شرایط کاری مناسبی ندارند و به دنبال استعفا هستند. آن‌ها می‌خواهند به سراغ شغل بهتری بروند، اما آیا بدون درنظر گرفتن مسائل مختلف باید از کار خود استعفا دهند؟ شمار بالایی از ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

بسیاری از افراد شرایط کاری مناسبی ندارند و به دنبال استعفا هستند. آن‌ها می‌خواهند به سراغ شغل بهتری بروند، اما آیا بدون درنظر گرفتن مسائل مختلف باید از کار خود استعفا دهند؟

شمار بالایی از مردم شغل‌هایی دارند که واقعا نمی‌خواهند با آن‌ها زندگی خود را سپری کنند، اما مجبور به ادامه آن‌ها می‌شوند. در همین راستا بخشی از آن‌ها به فکر استعفا هستند. استعفا از یک شغل بدون اینکه کار دیگری را مدنظر داشته باشید، یک استراتژی خطرناک است، اما برخی مواقع باید چنین کاری را انجام دهید.

اگرچه با استعفا شاید بتوانید به کار بهتری دست پیدا کنید، اما موفقیت بیشتر نصیب افرادی می‌شود که از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند و استراتژی دارند. بسیاری از مردم زمانی که در یک شغل مشغول به فعالیت هستند، به دنبال موقعیت جدیدی می‌گردند. با این حال این رویکرد یک ضعف بزرگ دارد که آن، رضایت از موقعیت کنونی است.

استعفا

یک فرد عادی که هم اکنون دارای شغل است، نسبت به فرد دیگری که بی‌کار است، کمتر برای دستیابی به شغل بهتر تلاش می‌کند. بسیاری از افراد به این موضوع اشاره می‌کنند که قبل از خروج از یک کار نامناسب، به دنبال جایگزینی برای آن باشید، با این حال شاید استعفا و سپس دنبال کار گشتن نیز استراتژی چندان نامناسبی نباشید. در حقیقت برخی مواقع استعفا یک استراتژی مناسب است.

در حال حاضر که با شیوع گسترده ویروس کرونا روبه‌رو هستیم، استعفا برای برخی مشاغل اقدام مناسب و برای برخی نامناسب است. در حالی که برای مثال نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا نسبت به اوایل سال جاری میلادی افزایش داشته، برخی افراد برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ و مراقبت از کودکان خود از کار استعفا داده‌اند که باعث ایجاد موقعیت‌های شغلی شده است.

با این وجود در برخی از بخش‌ها مانند گردشگری، رستوران‌ها و هتل‌ها این موضوع کاملا متفاوت است. با توجه به این موضوع، اگر فردی به دنبال تغییر شغل خود باشد، باید شرایط را مورد بررسی قرار دهد.

استعفا

برخی صنایع شغل‌های خاصی را استخدام می‌کنند، برای مثال شاید بیمارستان‌ها تنها به پرستار نیاز داشته باشند. با این حال تعدادی از صنایع مانند تولید یا ساخت و ساز به افراد مختلفی نیاز دارند. علاوه بر این موضوع، افراد باید از مهارت‌ها و استعدادهای خود نیز اطلاع داشته باشند. اگر از تمام این مسائل و همچنین علایق خود اطلاع داشته باشید، می‌توانید شغل موردنظرتان را راحتتر پیدا کنید.

پیش از اینکه از شغل کنونی خود استعفا بدهید، به اطلاعات دسترسی داشته باشید. در حالی که این فرایند شبیه به جستجوی کار است، در واقعیت ساده‌تر است. افرادی که شاید بخواهند از کار خود استعفا دهند، می‌توانند با افرادی که در صنایع دیگر مشغول به فعالیت هستند، ارتباط برقرار کنند.

در بسیاری از موارد لینکدین یک ابزار مناسب است، با این حال می‌توانید به سراغ شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز بروید. با افراد ارتباط برقرار کنید یا با آن‌ها به صورت ویدیویی در تماس باشید تا به اطلاعات درباره شرایط بازار کار دسترسی پیدا کنید.

در چنین گفتگوهایی می‌توانید از مهارت‌های خود بگویید و به دنبال موقعیت شغل باشید، اما اگر به این موقعیت دست پیدا نکردید، چیزی از دست نداده‌اید. با این ارتباطات می‌توانید به اطلاعات موردنیاز پیش از تصمیم‌گیری دست پیدا کنید.

اگر تصمیم به استعفا گرفتید، باید این کار را مودبانه انجام دهید، چرا که به احتمال زیاد رئیستان به مرجعی برای شغل آینده شما تبدیل می‌شود. علاوه بر این، شاید در آینده بخواهید با رئیس سابق خود گفتگو داشته باشید. می‌توانید پس از استعفا، چندین روز استراحت کنید و سپس به سراغ کار جدید خود بروید.

استعفا

ترک یک شغل نیازمند جرات زیادی است و همیشه راه‌حل مناسبی محسوب نمی‌شود. افرادی که توانسته‌اند پس از استعفا به یک موقعیت شغلی مناسب دست پیدا کنند، کل دنیای کار را جستجو کرده‌اند و به یک یا دو مورد دلخوش نبوده‌اند. موفق‌ترین افراد نیز در بهترین زمان ممکن استعفا داده‌اند و به سراغ کار جدید رفته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • محمد جواد
    محمد جواد | ۲ آذر ۱۳۹۹

    وقتی در ایران شاغل نباشی...

  • Hamid Reza
    Hamid Reza | ۲ آذر ۱۳۹۹

    نرخ بیکاری در آمریکا به ما چه ربطی داره؟ بیشتر جوان‌های تحصیل کرده مملکت بیکارن شدن راننده اسنپ و تپسی
    بعضی وقتها از اینکه این نرم افزار رو نصب کردم پشیمون میشم
    عزیز
    شما که اونجا نشستی و مطلب مینویسی سعی کن یخورده فکر کن بجای اینکه دقیقا مطلبی رو از جایی کپی و ترنسلیت کنی به زبان فارسی

مطالب پیشنهادی