ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت؛ مشوق سراسری دوم برای راکبان موتورسیکلت

همانطور که می‌دانید موتورسیکلت مانند تمام وسایل نقلیه موتوری باید دارای بیمه‌نامه اجباری «مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» که به اختصار «بیمه شخص ثالث» نامیده می‌شود، باشد. بیمه موتورسیکلت ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

همانطور که می‌دانید موتورسیکلت مانند تمام وسایل نقلیه موتوری باید دارای بیمه‌نامه اجباری «مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» که به اختصار «بیمه شخص ثالث» نامیده می‌شود، باشد. بیمه موتورسیکلت کمتر مورد توجه قرار گرفته اما این بیمه‌نامه بسیار ضروری است.

اسماعیل فلاح، کارشناس بیمه در خصوص بیمه موتورسیکلت ها گفت: «مبنای نرخ بیمه موتورسیکلت به میزان تعهد دیه، تعداد سیلندر و نوع کاربری مشخص می‌شود. طبیعتا انواع بیمه موتورسیکلت به نوع کاربری از آن بستگی دارد و معمولا به انواع شخصی، بارکش و برای مسابقات تقسیم‌بندی می‌شود. به طور کلی میزان حق بیمه پرداختی در این زمینه تنها برای مصارف مسابقه‌ای متفاوت است. لازم به ذکر است تفاوت نرخ حدود ۳۰ درصدی بین بیمه‌نامه برای موتورسیکلت مسابقه‌ای با سایر مدل‌ها وجود دارد.»

وی درباره آمار موتورسیکلت‌های فاقد بیمه اظهار کرد: «هیچ آمار رسمی از تعداد موتورسیکلت‌های فاقد بیمه در کشور وجود ندارد و دستگاهی شمارش آن را انجام نداده است. اما به طور کلی تعداد موتورسیکلت‌هایی که فاقد بیمه هستند بالا است و فقط یک سری آمار از راهور اعلام می‌شود که این اعداد و ارقام تناقض دارد. دلیل عدم رغبت برای تهیه بیمه توسط موتورسواران نیز این است که افراد فکر می‌کنند حادثه فقط برای دیگران است! متاسفانه بحث فرهنگ‌سازی و عدم آگاهی در این زمینه مطرح است و از طرفی دیگر میزان سخت‌گیری‌ها در مورد خودروهای سواری بسیار بیشتر از موتورسیکلت‌ها است.»

بیمه موتورسیکلت

فلاح در خصوص نرخ بیمه‌های موتورسیکلت گفت: «کلیه وسایل نقلیه زمینی موتوری باید دارای بیمه‌نامه باشند که این مسئله شامل موتورسیکلت‌ها نیز می‌شود. حداقل نرخ بیمه‌نامه کوتاه مدت برای موتورسیکلت‌ها از حدود ۵۷ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. بیمه کوتاه مدت به این صورت است که از ۵ روز شروع می‌شود و تعداد روزها و قیمت آن بر اساس یک روند مشخصی افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است سال گذشته بیشترین آمار فوتی موتورسیکلت‌ها را ما در سطح تهران داشتیم و از جمله آسیب‌های شایع می‌توان به شکستگی کاسه سر و جمجمه اشاره کرد. بسیاری از شرکت‌های بیمه به همین دلیل علاقه‌ای برای فروش بیمه‌های موتورسیکلت ندارند ضمن این که پرداخت دیه باعث شده نسبت خسارت‌ها بالا برود.»

وی در پایان به ذکر نکاتی درباره بیمه موتورسیکلت‌های برقی پرداخت: «تمامی موتورسیکلت‌ها باید بیمه داشته باشند و توضیحی در رابطه با برقی یا بنزینی داده نشده است. در مورد موتورسیکلت‌های برقی توان را تبدیل به اسب‌بخار می‌کنند و معادل‌سازی به تک‌سیلندر یا ۲ سیلندر انجام می‌شود و در نهایت هزینه بیمه مشخص می‌شود. هیچ رویه‌ای برای این نوع موتورسیکلت‌های برقی وجود ندارد و شرکت‌ها برای این که کار خود را راحت کنند این نوع وسایل نقلیه را به صورت تک یا ۲ سیلندر در نظر می‌گیرند.»

در قانون بیمه شخص ثالث، کلمه «اجباری» به صراحت، دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی را موظف به تهیه این بیمه‌نامه نموده است. نداشتن بیمه شخص ثالث برای این وسایل از جمله موتورسیکلت جرم محسوب می‌شود؛ و قوانین آن با هدف حمایت از اشخاص زیان‌دیده در حوادث رانندگی تدوین شده است.

مشوق سراسری دوم برای راکبان موتورسیکلت- آذر 99

چندی‌ پیش، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرده بود از روز ۱۷ ‌آبان سال جاری و به مدت دوماه، طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها اجرایی خواهد شد. بر این اساس، قرار بود موتورسیکلت‌هایی که قبل از ۲۹‌ اسفند ۱۳۹۸ توقیف شده‌اند و تعداد آنها در پارکینگ‌های کشور به حدود ۸۳۷‌ هزار دستگاه می‌رسد، با در نظر گرفتن مشوق‌هایی آزاد شوند. به‌ تازگی اما سهل‌گیری در خصوص موتورسیکلت‌ها به حوزه بیمه این مُد حمل‌ونقل هم کشیده شده و ظاهرا قرار است بخشودگی سراسری جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ها تا پایان امسال ادامه داشته باشد. بر این اساس، راکبان موتورسیکلتی که بیمه شخص‌ثالث ندارند یا عقب‌ ماندگی  در پرداخت حق‌بیمه داشته‌اند، می‌توانند بدون جریمه نسبت‌ به خرید بیمه‌نامه شخص‌ثالث اقدام کنند.

چندی پیش، صندوق تامین خسارت‌های بدنی، طرحی با عنوان «طرح ملی بخشودگی صد درصدی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت» را کلید زد که براساس آن، امکان پوشش همگانی بیمه‌نامه شخص‌ثالث، با رعایت جنبه‌های اقتصادی برای دارندگان وسایل‌نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه‌نامه در سراسر کشور فراهم می‌شد. علاوه‌بر این، بخشودگی جریمه موضوع بند (ب) ماده ۲۴ قانون بیمه شخص ‌ثالث هم در مورد موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص‌ثالث، مشمول این طرح بود.

درهمین‌ راستا، معاون طرح و توسعه بیمه‌مرکزی در مورد بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ‌ها گفت: «بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت از ۱۵‌ آبان شروع شده و تا پایان سال بدون هیچ محدودیتی ادامه خواهد داشت.»

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

رحیمی‌مصدق در خصوص آغاز طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ها گفت: «داشتن بیمه شخص‌ثالث برای وسیله های نقلیه از جمله موتورسیکلت‌ها ضروری است و کسانی که بیمه‌نامه نداشته باشند و اقدام به خرید بیمه‌نامه شخص‌ثالث کنند، علاه‌بر پرداخت حق‌بیمه در همان سال به نسبت مدتی که بیمه نداشته‌اند، باید جریمه بپردازند. در شرایط کرونا، برای تسهیل خرید بیمه‌نامه شخص‌ثالث به وزارت امور اقتصاد و دارایی پیشنهاد دادیم تا افرادی که در یک فاصله زمانی مشخص بیمه‌نامه شخص‌ثالث خریداری می‌کنند، فقط حق‌بیمه خود را بپردازند و از پرداخت جریمه معاف شوند.»

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ادامه داد: «این طرح محدودیتی ندارد و همه افرادی که موتورسیکلت دارند، می‌توانند از این طرح استفاده کنند. صاحبان موتورسیکلت برای دریافت اطلاعات بیشتر، بهتر است به شرکت‌های بیمه‌ای مراجعه کنند. اگر افراد از این فرصت باقیمانده استفاده نکنند، ممکن است سال آینده حق‌ بیمه شخص‌ثالث برای آن‌ها دو برابر قیمت کنونی حساب شود.»

مینا صادقی، کارشناس بیمه ایران در این مورد گفت: « قرار است این طرح تمام موتورسیکلت‌ها را در بربگیرد، یعنی چه موتورسیکلت‌هایی که در پارکینگ‌ها توقیف شده‌اند و چه موتورسیکلت‌هایی که عقب‌ماندگی در پرداخت حق‌ بیمه داشته‌اند.»

او ادامه داد: «هزینه بیمه شخص ثالث موتورسیکلت حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و اگر فرض کنیم موتورسیکلتی حدود یک‌ سال عقب‌ماندگی در پرداخت حق‌ بیمه دارد، این مبلغ به بالای یک‌ میلیون ‌تومان افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که موتورسیکلت عمدتا وسیله حمل‌ونقل اقشار ضعیف‌تر جامعه است، در موارد بسیاری افراد انگیزه‌ای برای بیمه کردن یا تمدید بیمه شخص‌ثالث موتورسیکلت خود ندارند؛ به همین دلیل به‌ نظر می‌رسد این طرح می‌تواند مشوقی برای اقدام به خرید بیمه‌نامه شخص‌ ثالث برای راکبان موتورسیکلت باشد.»

این کارشناس حوزه بیمه ادامه داد: «البته تبلیغات برای این طرح به اندازه کافی نبوده و مشکل دیگر این است که با توجه به مبلغ حق‌بیمه، نمایندگی‌های بیمه هم انگیزه‌ای برای دریافت اقساطی این مبـلغ ندارند و معمولا کل مبلغ را یک جا دریافت می‌کنند. در هر حالت اما به‌نظر می‌رسد استقبال از این طرح به‌ زودی افزایش پیدا کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • taha
    taha | ۸ آذر ۱۳۹۹

    الان بنده موتورم بیمه هم داره ولی خودم گواهینامه نرفتم بگیرم بنا به دلایلی
    الان اگر اتفاقی پیش بیاد بازم بیمه هزینمو پرداخت میکنه

  • Ghost
    Ghost | ۶ آذر ۱۳۹۹

    اگه راست میگن بیمه سرقت موتورو راه بندازن که همش استرس دزدیده شدنشو نداشته باشیم. امنیت داریم !

مطالب پیشنهادی