ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایرباس از مدل مفهومی هواپیمای مسافربری با پیشرانه هیدروژنی جداشونده رونمایی کرد

صنعت هوانوردی به تدریج در حال حرکت به سمت پیشرانه‌های برقی است. ایرباس با گام برداشتن در این مسیر در حال آزمایش طرح جدیدی برای یک هواپیمای مسافربری است که در آن پیشرانه هیدروژنی، تانکرها ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

صنعت هوانوردی به تدریج در حال حرکت به سمت پیشرانه‌های برقی است. ایرباس با گام برداشتن در این مسیر در حال آزمایش طرح جدیدی برای یک هواپیمای مسافربری است که در آن پیشرانه هیدروژنی، تانکرها و متعلقات موتور درون محفظه‌های قابل تعویض جای گرفته‌اند.

این هواپیمای مفهومی ZEROe نام داشته و زیر هر کدام از بال‌های آن شش محفظه شامل تانکر هیدروژن، سیستم خنک کننده، پیل سوختی، قطعات الکترونیکی، موتور برقی، پروانه کامپوزیتی هشت پره و دیگر قطعات لازم برای به حرکت درآوردن پیشرانه الکتریکی به طور مستقل جای گرفته است. این محفظه‌ها به آسانی از بال‌ها جدا شده و بسیار ماژولار هستند که تعمیرات، آزمایش و تعویض برخی قطعات را آسان‌تر می‌کند.

اما چرا پیشرانه برقی ایرباس از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کند؟ آنطور که در ادامه گزارش آمده، هیدروژن از لحاظ چگالی انرژی با سوخت جت قابل مقایسه است، علاوه بر این میزان انتشار آلایندگی آن صفر بوده و می‌تواند جایگزین خوبی برای سوخت‌های کربن خنثی باشد.

مزیت دیگر این پیشرانه قرارگیری آن درون محفظه جدا شونده از بال است که امنیت پرواز را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. برای مثال اگر یکی از پیشرانه‌ها دچار نقص فنی شود می‌توان آن را به طور کامل خاموش و یا از بال جدا کرد تا سیستم‌های پروازی نیروی پیشران را بین موتورهای باقی مانده بالانس کنند.

همچنین دیگر نیازی به تانکر سوخت بزرگ نیست و با حذف آن فضای بار و تعداد صندلی‌های هواپیما به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کنند. مزیت دیگر مستقل بودن موتورها این است که در صورت خرابی آنها می‌توان بدون زمین گیر کردن طولانی مدت هواپیما موتورهای معیوب را با سرعت بیشتری تعویض کرد تا هواپیما سریع‌تر آماده پرواز شود.

ایرباس می‌گوید قراردادن تمام متعلقات موتور الکتریکی درون محفظه نقطه شروع خوبی برای مقیاس پذیری فناوری هیدروژن و استفاده از آن در هواپیماهای مسافربری است. این شرکت اضافه می‌کند که به غیر از این طرح، طرح‌های دیگری نیز در دست بررسی و آزمایش هستند که سال ۲۰۲۵ بهترین طرح انتخاب خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی