ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جنگنده جدید F-15EX با «ستون فقرات دیجیتال» برای اولین بار پرواز کرد

جت بوئینگ F-15EX که جدیدترین نسل از سری F-15 محسوب می شود، با موفقیت نخستین پرواز آزمایشی خود را پشت سر گذاشت. این جنگنده ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی از فرودگاه بین‌المللی «سنت لوییس لمبرت» میزوری به هوا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

جت بوئینگ F-15EX که جدیدترین نسل از سری F-15 محسوب می شود، با موفقیت نخستین پرواز آزمایشی خود را پشت سر گذاشت.

این جنگنده ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی از فرودگاه بین‌المللی «سنت لوییس لمبرت» میزوری به هوا برخاسته و مانورهای مورد نظر را به مدت ۹۰ دقیقه انجام داد. در این پرواز خلبان «Matt Phat Giese» سیستم‌‌های ناوبری، الکترونیکی و نرم‌افزاری را آزمایش کرده و همزمان تیمی از تکنسین‌‌ها با نظارت روی داده‌ها کارایی جت را محک زدند.

شاید در نگاه اول این به‌روزرسانی در هواپیماهای F-15 که چندین دهه در ناوگان نیروی هوایی حضور داشته‌ چشمگیر به نظر نرسد اما شرایط به گونه ‌دیگری است. جنگنده F-15EX حالا به کنترلرها و سامانه‌های هدایت پرواز الکترونیکی، کابین تمام دیجیتال با کامپیوتر ADCP-II و مهمتر از همه ستون فقرات دیجیتال مجهز شده که امکان ارتقای آسان با جدیدترین فناوری‌ها را می‌دهد.

بوئینگ قرار است دو فروند از این جت را تا دو ماه دیگر به نیروی هوایی تحویل دهد. F-15EX جایگزین مدل‌های F-15C و D می‌شود که اغلب بیش از ۳۵ سال است به ارتش سرویس می‌دهند. با توجه به قدمت بالای این هواپیماها استفاده از آن با ریسک‌های زیادی برای خلبان‌ها همراه بود و ارتش آمریکا چاره‌ای جز بازسازی یا خرید مدل‌های جدید نداشت.

هرچند در ابتدا تصمیم به خرید جت‌‌های F-35 گرفته شد اما با توجه به هزینه‌ بالای این مدل‌های فوق مدرن که به بودجه‌ای فراتر از ۱.۵ تریلیون دلار نیاز داشت، در نهایت مقامات تصمیم به استفاده از  F-15EX به عنوان مدلی مقرون به صرفه‌تر گرفتند. ۸ فروند نخست این جت برای ارتش ۱.۲ میلیارد دلار تمام شده و تمام ۱۴۴ دستگاهی که قرار است تولید شود هزینه‌ای بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار خواهد داشت که با بودجه لازم برای F-35 قابل مقایسه نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    الان میشه با تجهیزاتی به مراتب قویتر از موشکهای های ما و هواپیما و ناوهای اونا جنگ رو برنده شده، جنگ جنگ عقل و شعور و فهم و مذاکره هست، اونایی که به فکر جنگ هستند اگر در ظاهر هم برنده باشند قطعا بازنده هستند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی