ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شبکه مخابراتی 5G
نقد و بررسی‌

بررسی گلکسی S21 اولترا؛ یک اولترای واقعی [تماشا کنید]

سامسونگ امسال کهکشانی‌های پرچمدار‌ش را کمی زودتر از همیشه معرفی کرد. این خانواده سه‌نفره تفاوت‌های زیادی با هم دارند و باید گلکسی S21 اولترا را پرچمدار پرچمداران امسال سامسونگ نامید. این گوشی با مجموعه‌ای از ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

سامسونگ امسال کهکشانی‌های پرچمدار‌ش را کمی زودتر از همیشه معرفی کرد. این خانواده سه‌نفره تفاوت‌های زیادی با هم دارند و باید گلکسی S21 اولترا را پرچمدار پرچمداران امسال سامسونگ نامید. این گوشی با مجموعه‌ای از بهترین‌های دنیای موبایل، می‌تواند عنوان بهترین گوشی اندرویدی حال حاضر را از آن خود کند. سومین اولترای سامسونگ، همان اولترای واقعیست که سال گذشته انتظارش را داشتیم. گویی سامسونگ دو اولترای قبلی را برای کسب آمادگی عرضه کرده تا بازی را از شماره ۳ شروع کند. در این مطلب گلکسی S21 اولترا را بررسی می‌کنم.

پیشرفت در دنیای موبایل هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود ولی در این میان، شرکت‌های بزرگی مثل اپل، سامسونگ و هواوی با سرمایه‌گذاری سنگین در بخش تحقیق و توسعه، بار سنگین نوآوری را به‌دوش می‌کشند تا هر سال، حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند. گلکسی S21 اولترا را اگرچه نمی‌توان محصولی تماماً نوآورانه دانست، اما نسبت به نسل قبل خود در تمام زمینه‌ها پیشرفت کرده و حتی قیمت کمتری هم دارد. بخشی از این کاهش قیمت به حذف شارژر و هدفون از جعبه و درگاه کارت حافظه از گوشی برمی‌گردد ولی باز هم می‌توان تصمیم سامسونگ را به فال نیک گرفت، چون معمولاً در دنیای تکنولوژی خبری از کاهش قیمت نیست.

بررسی ویدیویی سامسونگ گلکسی S21 اولترا

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو از یوتوب

مشخصات سامسونگ گلکسی S21 اولترا
  • نمایشگر ۶.۸ اینچی داینامیک امولد 2X با رزولوشن ۳۲۰۰×۱۴۴۰ پیکسل و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز
  • فریم آلومینیومی و بدنه شیشه‌ای با پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس
  • چیپست اگزینوس ۲۱۰۰
  • ۱۲/۱۶ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم‌عامل اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1
  • دوربین اصلی چهارگانه
    • دوربین واید ۱۰۸ مگاپیکسلی
    • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی
    • دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری
    • دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۱۰ برابری
  • دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی
  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی
  • وزن ۲۲۷ گرم
  • قیمت ۱۲۰۰ دلار / حدود ۳۵ میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی سری گلکسی S21 با زبان جدیدی به نام کانتور کات (Contour Cut) شناخته می‌شود که فقط به ماژول دوربین مربوط است. ظاهراً جایی برای نوآوری در طراحی گوشی‌های مدرن باقی نمانده و شرکت‌ها فقط روی تغییر زائده بزرگ و زشت ماژول دوربین متمرکز می‌شوند. برخلاف اکثر گوشی‌ها که انگار غده‌ای ناموزون به پشت‌شان چسبیده، ماژول دوربین گلکسی S21 اولترا به‌شکل یکپارچه با فریم طراحی شده تا خودی‌تر به‌نظر برسد. راهکار سامسونگ جواب داده و نمای پشت گلکسی S21 اولترا قابل تحمل‌تر از نسل قبل است، هرچند به‌نظر من فاصله زیادی با زیبایی دارد.

تمام پنل پشتی گلکسی S21 اولترا مات است تا لوگوی براق سامسونگ جلوه بیشتری داشته باشد. سامسونگ روزها و هفته‌ها تلاش کرده تا سیاه‌ترین رنگ ممکن را برای بهترین پرچمدارش تولید کند و موفق هم شده است. شیشه پشت این گوشی به‌شدت سیاه است و تقریباً هیچ بازتابی ندارد، یعنی بالاتر از آن رنگی نیست، البته به‌جز وانتابلک که از نظر آوایی شباهت زیادی به اسم انتخابی سامسونگ یعنی فانتوم بلک دارد. در واقع سامسونگ، ماهیت شیشه را به‌گونه‌ای تغییر داده که نه نور را بازتاب می‌دهد و نه اثر انگشت را جذب می‌کند. تنها وجه اشتراک این شیشه با بقیه شیشه‌ها این است که می‌شکند. بنابراین همه تلاش سامسونگ برای خلق این اثر هنری، زیر قاب محافظ گوشی دفن خواهد شد.

از نمای روبرو، نمایشگر بزرگ گوشی با حداقل حاشیه ممکن، نگاه همه را به خودش خیره می‌کند. برخلاف گلکسی S21 کوچک و متوسط، شیشه روی نمایشگر اولترا اندکی خمیدگی دارد تا زیباتر جلوه کند. البته این میزان خمیدگی به‌هیچ‌وجه با نمایشگرهای اج قبلی سامسونگ قابل قیاس نیست. البته نسبت نمایشگر به بدنه ۰.۱ درصد کمتر از اولترای اول و ۰.۹ درصد کمتر از اولترای دوم است. اندازه حفره دوربین سلفی هم تفاوت چندانی نکرده است.

زیر این نمایشگر، جدیدترین سنسور اثر انگشت اولتراسونیک کوالکام یعنی 3D Sonic Gen 2 قرار گرفته که ۷۷ درصد بزرگ‌تر و ۵۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل است. این حسگر در عمل هم فوق‌العاده سریع و دقیق است و به نظر من در حال حاضر بهترین حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر محسوب می‌شود.

سامسونگ استاد طراحی گوشی‌های بزرگ است و در این زمینه حداقل از اپل موفق‌تر عمل می‌کند. گلکسی S21 اولترا با این‌که گوشی بزرگیست ولی برخلاف انتظار، به‌راحتی در دست می‌نشیند و وزن ۲۲۷ گرمی‌اش زیاد احساس نمی‌شود. با این حال کار کردن با نمایشگر تقریباً ۷ اینچی از توان یک دست خارج است و باید هر دو دست‌تان را به خدمت بگیرید.

نمایشگر

سامسونگ هر سال نمایشگرهای بهتری می‌سازد تا به همه نشان دهد که این حوزه هنوز جای پیشرفت دارد. نمایشگر ۶.۸ اینچی گلکسی S21 اولترا بهترین نمایشگر اولد تاریخ است و برای اولین بار می‌تواند نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را در رزولوشن کامل یعنی ۳۲۰۰×۱۴۴۰ پیکسل ارائه دهد. البته نرخ رفرش به‌صورت پویا و بر اساس محتوای صفحه بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند تا مصرف باتری به حداقل برسد.

رزولوشن صفحه از همان ابتدا روی فول اچ‌دی تنظیم شده که حتی در این ابعاد هم برای تماشای محتوای جذاب کافیست و اندکی هم مصرف باتری را کمتر می‌کند ولی در صورت نیاز می‌توانید به حداکثر مقدار تغییرش دهید. خوش‌بختانه امسال نیازی نیست که بین رزولوشن بالا یا نرخ رفرش بالا یکی را انتخاب کنید.

وضعیت نمایش رنگ‌ها بین دو حالت طبیعی (Natural) و زنده (Vivid) قابل تنظیم است که اولی فضای رنگی استاندارد sRGB و دومی فضای رنگی وسیع DCI-P3 را پوشش می‌دهد. سامسونگ در زمینه دقت رنگ هم پیشرفت قابل توجهی داشته و دیگر خبری از رنگ‌های به‌شدت اغراق شده نیست. بنابراین در هر دو حالت رنگ‌های کاملاً طبیعی را خواهید دید. البته من هم‌چنان رنگ‌های زنده و پویا را می‌پسندم. گزینه جدیدی به‌نام Eye Comfort Shield هم به بخش تنظیمات گلکسی S21‌ اولترا اضافه شده که شدت نور آبی نمایشگر را بر اساس زمان روز تنظیم می‌کند تا کم‌ترین آسیب به چشمان شما وارد شود.

سامسونگ رقم حداکثر روشنایی صفحه گلکسی S21 اولترا را ۱۵۰۰ نیت اعلام کرده که رقم خیره‌کننده‌ای محسوب می‌شود، اما توجه داشته باشید که این مقدار روشنایی -مثل ۱۲۰۰ نیت برای آیفون ۱۲ پرو- فقط هنگام تماشای محتوای HDR به‌دست می‌آید، نه در استفاده معمول. البته شما در هیچ شرایطی به این سطح از روشنایی نیاز ندارید. روشنایی این گوشی در حالت دستی به حدود ۵۰۰ و در حالت خودکار به حدود ۱۰۰۰ نیت می‌رسد. بنابراین حتی زیر تابش مستقیم آفتاب هم می‌توانید با گلکسی S21 اولترا کار کنید.

نمایشگر گلکسی S21 اولترا برای اولین بار -در این سری- به لایه حسگر وکام مجهز شده و از قلم اس‌پن پشتیبانی می‌کند تا بخشی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد سری نوت را در این گوشی نیز تجربه کنید. البته قلم اس‌پن را باید جداگانه تهیه کنید و جایی هم برای نگهداری‌اش وجود ندارد، مگر این‌که قاب محافظ مخصوص را هم بخرید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گلکسی S21 اولترا اولین گوشی مجهز به اندروید ۱۱ است که به دست ما رسیده و از جدیدترین نسخه رابط کاربری اختصاصی سامسونگ یعنی One UI 3.1 نیز بهره می‌برد. بنابراین با به‌روزترین ترکیب نرم‌افزاری در این گوشی روبرو هستیم. همچنین سامسونگ وعده داده که سری گلکسی S21 تا اندروید ۱۴ را نیز دریافت خواهند کرد.

رابط کاربری گلکسی S21 اولترا تفاوت اساسی با نسل‌های قبلی نکرده و فقط طراحی تمیزتری دارد و تغییرات جزئی در بعضی قسمت‌ها دیده می‌شود. یکی از خوبی‌های رابط کاربری این است که قابلیت‌های زیادی برای شخصی‌سازی دارد اما فقط موارد مهم و ضروری را در منوی تنظیمات قرار داده است تا به‌راحتی بتوانید آنها را پیدا کنید.

از تغییرات جزئی رابط کاربری می‌توان به طراحی مجدد تنظیمات ولوم و دکمه‌های کنترل مدیا است که در صفحه‌ای مجزا به‌نام مدیا یا زیر نوار تنظیمات سریع قرار می‌گیرند. در این مطلب می‌توانید با تغییرات مهم رابط کاربری One UI 3.x بیشتر آشنا شوید. احتمالا در آینده‌ای نزدیک ویدیویی از قابلیت‌های این رابط کاربری منتشر خواهیم کرد.

طبیعتاً رابط کاربری گلکسی S21 اولترا بسیار روان و زیبا اجرا می‌شود و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی نقش مهمی را در تجربه کاربری شما ایفا می‌کند. سامسونگ در این بخش هم به بلوغ رسیده و One UI روی تمام گوشی‌های این شرکت -از پرچمدار گرفته تا اقتصادی- تجربه کم‌نقصی را در اختیار شما می‌گذارد.

سخت‌افزار

گلکسی S21 اولترا قوی‌ترین سخت‌افزار دنیای اندروید را در اختیار دارد: چیپست ۵ نانومتری اگزینوس ۲۱۰۰ به همراه ۱۲ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی. بالاترین مدل این گوشی هم ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد ولی بعید است به این زودی‌ها وارد بازار شود. مثل هر سال، کاربران آمریکایی و چینی می‌توانند این گوشی را با چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ بخرند ولی ظاهراً امسال اختلاف زیادی بین کارآیی این دو مدل وجود ندارد.

برای ارزیابی توان سخت‌افزاری گلکسی S21 اولترا از اپلیکیشن‌های بنچمارک اصلی یعنی آنتوتو، گیک‌بنچ، پی‌سی مارک و تری‌دی مارک استفاده کردم. تمام این تست‌ها با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و رزولوشن فول اچ‌دی انجام شده‌اند.

نتایج فوق بهترین نتایجی هستند که من تاکنون در دیجیاتو به‌دست آورده‌ام. به عبارت دیگر، گلکسی S21 اولترا قوی‌ترین گوشی بازار است و پیشرفت چشم‌گیری هم نسبت به نسل قبل داشته. جدول زیر به‌خوبی اختلاف توان سخت‌افزاری اولترای جدید سامسونگ و رقبا را نشان می‌دهد.

بر اساس نتیجه تست آنتوتو، گلکسی S21 اولترا در مقایسه با دو پرچمدار قبلی سامسونگ حدود ۲۰ درصد قوی‌تر شده است. جالب است بدانید آیفون ۱۲ پرو در تست آنتوتو نهایتاً ۶۱۰ هزار امتیاز می‌گیرد ولی در تست گیک‌بنچ با امتیاز ۱۶۰۰ در حالت تک‌هسته‌ای و ۴۲۰۰ در حالت چندهسته‌ای، عملکرد بسیار بهتری دارد.

اما پایداری عملکرد گلکسی S21 چگونه است؟ برای جواب به این سؤال از تست پایداری تری‌دی مارک وایلد لایف استفاده کردم که بالاترین فشار ممکن را به سخت‌افزار دستگاه می‌آورد. نتیجه را در سه تصویر زیر می‌بینید.

پایداری عملکرد گلکسی S21 اولترا در این تست نزدیک به ۶۵ درصد است که رقم معقولی برای گوشی‌های پرچمدار محسوب می‌شود. برای مقایسه می‌توان به آیفون ۱۲ پرو و گلکسی نوت ۲۰ اولترا اشاره کرد که در تست‌های قبلی من به‌ترتیب به نتایج ۷۵ درصد و ۲۷ درصد رسیده‌اند. البته در دنیای واقعی و حتی سنگین‌ترین بازی‌ها بعید است چنین فشاری به پردازنده گوشی وارد شود.

برای تجربه واقعی اجرای بازی‌ها، چهار بازی نسبتاً سنگین یعنی کال آو دوتی موبایل، شدو فایت، اسکای و آسفالت ۹ را روی پرچمدار جدید سامسونگ نصب کردم. نتیجه را در ادامه توضیح می‌دهم.

  • کال آو دوتی موبایل با بالاترین تنظیمات گرافیکی و بالاترین نرخ فریم بدون این‌که فشاری به سخت‌افزار گوشی وارد کند، اجرا می‌شود و هیچ‌گونه افت فریمی را شاهد نیستیم. البته این بازی هنوز برای نرخ فریم بالای ۶۰ بهینه نشده ولی مطمئن‌ام گلکسی S21 اولترا توانایی اجرای آن با نرخ فریم بالاتر را هم دارد.
  • شدوفایت از لحاظ بصری بسیار زیباست ولی اکثر گوشی‌های میان‌رده با سخت‌افزار مناسب هم توانایی اجرای آن را دارند. با اجرای این بازی روی گلکسی S21 اولترا روی بالاترین تنظیمات گرافیکی یعنی حالت اولترا، گوشی حتی گرم نمی‌شود.
  • اسکای هم روی حالت ۶۰ فریم با گرافیک متوسط و هم روی حالت ۳۰ فریم با گرافیک بالا، به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه افت فریم روی پرچمدار جدید سامسونگ اجرا می‌شود.
  • آسفالت ۹ بازی سنگینی محسوب می‌شود که البته بخشی از این مسئله به خود بازی و به‌خصوص نسخه اندروید آن برمی‌گردد، چون همین بازی روی آیفون به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شود. تجربه آسفالت ۹ روی گلکسی S21 اولترا بی‌نقص نیست و بعضی مواقع شاهد لگ‌های جزئی هستیم. نکته عجیب دیگر این‌که تنظیمات بازی به‌شکل پیش‌فرض فاقد گزینه ۶۰ فریم است و باید ابتدا تنظیمات را روی بالاترین مقدار قرار دهید تا پس از اجرای مجدد بازی، گزینه ۶۰ فریم برایتان نمایش داده شود.

حذف درگاه کارت حافظه هم مثل حذف شارژر و هدفون از داخل جعبه، رویکردی قابل پیش‌بینی بود و حالا دنیای اندروید یکی از مزایای اصلی‌اش در مقایسه با آیفون‌ها را از دست داده است. بنابراین باید هنگام انتخاب و خرید گوشی هوشمندانه‌تر عمل کنید. برای خانواده گلکسی S21 و به‌خصوص مدل اولترا با این همه قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری، ظرفیت پایه ۱۲۸ گیگابایت کافی به‌نظر نمی‌رسد و پیشنهاد می‌کنم مدل ۲۵۶ گیگابایتی را بخرید.

دوربین

گلکسی S21 اولترا ۵ دوربین دارد که همگی آنها کاربردی هستند. چهار دوربین در پشت گوشی وظیفه عکاسی در شرایط مختلف و فواصل دور و نزدیک را بر عهده دارند و محدوده زوم اپتیکال ۰.۵ تا ۱۰ برابری را پوشش می‌دهند. سامسونگ امسال از دو دوربین تله‌فوتو در اولترا استفاده کرده تا زوم‌های میانی را هم پوشش دهد. دوربین اولتراواید هم فوکوس خودکار دارد تا بتوانید تصاویر ماکرو بگیرید. مشخصات دوربین‌های این گوشی را در ادامه می‌بینید.

  • دوربین واید ۱۰۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۱.۳۳ اینچی، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF، فوکوس خودکار لیزری، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۵۵ اینچی، ضریب اف ۲.۲، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۲۴ اینچی، ضریب اف ۲.۴، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال، زوم اپتیکال ۳ برابری
  • دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۲۴ اینچی، ضریب اف ۴.۹، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال، زوم اپتیکال ۱۰ برابری
  • دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۸ اینچی، ضریب اف ۲.۲، فوکوس خودکار PDAF

بررسی تمام قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری گلکسی S21 اولترا مطلب جداگانه‌ای را می‌طلبد. در ادامه فقط چند نمونه عکس از دوربین‌های مختلف این گوشی را مرور می‌کنیم.

دوربین اصلی گلکسی S21 اولترا به سنسور جدید سامسونگ یعنی ISOCELL HM3 مجهز شده که در زمینه HDR و عکاسی در محیط تاریک عملکرد بهتری دارد. این دوربین در شرایط نوری ایده‌آل، بهترین عکس‌های دنیای موبایل را می‌گیرد. رنگ‌های طبیعی اما زنده و شاداب، بازه دینامیکی وسیع و جزئیات بالا را به‌وضوح می‌توان در این تصاویر دید. هیچ اثری از نویز در سطوح مختلف دیده نمی‌شود. در واقع این عکس‌ها همان چیزی هستند که باید باشند.

با کاهش نور، غلظت رنگ و مقدار جزئیات هم کاهش می‌یابد و حتی بخش‌هایی از تصویر آبرنگی می‌شوند. با این‌که گلکسی S21 اولترا در این شرایط هم عکس‌های خوبی می‌گیرد اما به‌نظر می‌رسد با مشکلاتی در بخش پردازش روبرو هستیم. به‌عنوان مثال می‌توانید توری‌های محافظ پل طبیعت در عکس آخر را ببینید (این عکس کمی بزرگ شده است).

سامسونگ وعده داده بود با سنسور جدید، عکاسی شبانه را متحول می‌کند اما نتیجه کار به اندازه کافی هیجان‌انگیز نیست. اگر چند منبع نور در محیط وجود داشته باشد، گلکسی S21 اولترا حتی بدون نایت‌مود هم تصاویر بسیار خوبی ثبت می‌کند اما در محیط تاریک شاهد کاهش قابل توجه نور و جزئیات هستیم، به گونه‌ای که گاهی اوقات احساس می‌کنم اولتراهای قبلی عکس‌های بهتری می‌گرفتند. نایت‌مود روی دوربین اصلی فقط به ۲ الی ۳ ثانیه زمان نیاز دارد و رنگ و نور و جزئیات را تا حد زیادی بازیابی می‌کند.

سنسور دوربین اولتراواید گلکسی S21 اولترا تفاوتی با نسل قبل ندارد و در شرایط نوری مناسب، عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. جالب این‌که از نظر وضعیت نور و رنگ، عکس‌های دوربین اولتراواید تفاوت زیادی با دوربین اصلی ندارند. البته اگر عکس‌ها را کمی بزرگ کنید، تفاوت در جزئیات محسوس است. با کاهش نور، کمی نویز به عکس‌ها اضافه می‌شود ولی برای عکاسی شبانه نمی‌توان روی این دوربین حساب کرد. گاهی اوقات در عکس‌های شبانه این دوربین چیزی دیده نمی‌شود و حتماً باید نایت‌مود را فعال کنید. عکاسی نایت‌مود با این دوربین حدود ۶ ثانیه زمان نیاز دارد ولی معجزه می‌کند.

قابلیت جدیدی که به دوربین اولتراواید اضافه شده، فوکوس خودکار است. ترکیب فاصله کانونی کم و فوکوس خودکار، به شما اجازه می‌دهد با این دوربین از سوژه‌های بسیار نزدیک عکس بگیرید. کاش دیگر سازنده‌ها هم به‌جای اضافه کردن دوربین ماکرو بی‌خاصیت از همین روش استفاده کنند.

دوربین تله‌فوتو اول تا ۳ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال را با طراحی استاندارد در اختیار شما می‌گذارد و به همین دلیل، محدودیت گشودگی دیافراگم ندارد. این دوربین با ضریب اف ۲.۴ در اکثر شرایط نوری قابل استفاده است. البته مثل دوربین‌های قبلی گاهی اوقات با مشکل پردازش تصویر روبرو می‌شویم. این مسئله زمانی برجسته‌تر می‌شود که بدانید سامسونگ به دلایل نامشخص، عکس‌های ۱۰ مگاپیکسلی دوربین‌های تله‌فوتو را به صورت دیجیتال بزرگ کرده و عکس ۱۲ مگاپیکسلی تحویل می‌دهد. اگر محیط خیلی تاریک باشد، نرم‌افزار دوربین ترجیح می‌دهد از زوم دیجیتال دوربین اصلی به‌جای این دوربین استفاده کند.

دوربین تله‌فوتو دوم تا ۱۰ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال را با ساختار پریسکوپی فراهم می‌کند ولی با ضریب اف ۴.۹ به نور ایده‌آل برای عکاسی نیاز دارد. به همین دلیل در محیط‌های تاریک و حتی کم‌نور، نرم‌افزار دوربین اجازه استفاده از آن را به شما نمی‌دهد و از زوم دیجیتال دوربین تله‌فوتو قبلی برای عکاسی استفاده می‌کند. عکس‌های این دوربین در نور کافی کیفیت بسیار خوبی دارند و ۱۰ برابر زوم اپتیکال هم شرایط عکاسی را کاملاً تغییر می‌دهد. البته اگر بخواهید از اجسام متحرک عکاسی کنید، با کمی مشکل پردازش مواجه می‌شوید. هنگام عکاسی شبانه هم منابع نور متعدد با ایجاد فلر و هاله نور، عکس را کمی خراب می‌کنند. زوم بیشتر از ۱۰ برابر را هم توصیه نمی‌کنم چون کیفیت عکس به‌سرعت افت می‌کند. حتی با زوم ۲۰ برابر هم بعید است بتوانید عکس واضحی ثبت کنید.

دوربین سلفی گلکسی S21 اولترا یکی از بهترین‌ها در دنیای موبایل است و با بهره‌مندی از فوکوس خودکار، واضح‌ترین تصاویر ممکن را از چهره شما ثبت می‌کند. پرتره‌های این دوربین هم در دسته بهترین‌ها قرار می‌گیرند. سوژه به‌خوبی از زمینه جدا می‌شود و بوکه پس‌زمینه کاملاً طبیعیست. این دوربین حتی در محیط کم‌نور هم فوق‌العاده عمل می‌کند.

به‌نظر می‌رسد سنسورهای پیشرفته و حرفه‌ای در گلکسی S21 اولترا به‌خوبی توسط نرم‌افزار به‌کار گرفته نمی‌شوند. این مسئله را می‌توان با آپدیت‌های نرم‌افزاری برطرف کرد که البته به تلاش سامسونگ بستگی دارد.

باتری و شارژ

ظرفیت باتری گلکسی S21 اولترا همان ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت است که در نسل قبل هم به‌کار رفته بود اما با نمایشگر جدید و سخت‌افزار بهینه‌تر، شارژدهی گوشی بهتر شده است. این گوشی در تست سنگین اپلیکیشن پی‌سی مارک با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر در حالت ۱۲۰ هرتزی و وای فای روشن، نزدیک به ۱۰ ساعت دوام آورد که حداقل ۲ ساعت بهتر از نسل قبل است. طبق تجربه با سنگین‌ترین حالت استفاده ترکیبی از گوشی هم به‌راحتی می‌توانید یک روز کامل از آن استفاده کنید. با استفاده معمول شاید شارژدهی به اواسط روز دوم هم برسد.

در مورد سرعت شارژ نمی‌توان با اطمینان صحبت کرد، چون شارژر اصلی سامسونگ داخل جعبه نیست و باید از شارژرهای قبلی خودتان استفاده کنید. من برای تست سرعت شارژ از شارژر ۲۵ واتی سامسونگ و شارژر ۳۰ واتی پوکو اف ۲ پرو استفاده کردم. در حالت اول گوشی طی نیم ساعت تا ۵۰ درصد و طی ۷۵ دقیقه کامل شارژ شد. در حالت دوم شارژ کامل گوشی حدود ۹۰ دقیقه طول کشید. به‌نظر می‌رسد سامسونگ به توان طلایی ۲۵ وات برای شارژ گوشی‌هایش رسیده و نیازی به ریسک بیشتر نمی‌بیند.

جمع‌بندی

گلکسی S21 اولترا جزو آن دسته گوشی‌هاست که نمی‌توان ایراد خاصی از آن گرفت. همه اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با بالاترین کیفیت و به بهترین شکل ممکن در کنار هم قرار گرفته‌اند تا تجربه‌ای کم‌نقص از اندروید را در اختیار شما بگذارند. این گوشی در سه بخش اصلی پیشرفت قابل توجهی دارد: نمایشگر که حالا نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز را در رزولوشن کامل ارائه می‌کند؛ ترکیب دوربین‌ها که تمام شرایط را پوشش می‌دهند؛ و پشتیبانی از قلم اس‌پن که البته کاربران خاص خودش را دارد. شارژدهی گوشی هم نسبت به نسل قبل بسیار بهتر شده است. البته به‌نظر من دوربین‌ها هنوز جای بهتر شدن دارند، چون دوربین اصلی در محیط تاریک و دوربین‌های تله‌فوتو در تمام شرایط کمتر از انتظار من عمل کردند. شاید هم انتظار من از دوربین موبایل بیش‌ازحد بالاست.

مسئله مهم دیگر که باید به آن اشاره کنم، قیمت گلکسی S21 اولترا است. این گوشی ۱۲۰۰ دلار قیمت دارد، یعنی ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از نسل قبل. هم‌اکنون قیمت این گوشی در بازار بالای ۳۵ میلیون تومان است، آن هم بدون هدیه سامسونگ یعنی هدفون وایرلس گلکسی بادز لایو. البته طی روزهای اخیر نشانه‌هایی از کاهش قیمت دیده می‌شود ولی امیدوارم از این هم کمتر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • سید پوریا
    سید پوریا | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    بهترین گوشی ساله ۲۰۲۱ کدام است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی