ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقایسه عملکرد گلکسی S21 اولترا با چیپ اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰

سامسونگ امسال هم مانند سال‌های گذشته پرچمدارهایش را در دو نسخه وارد بازار کرده که از چیپ‌های متفاوتی بهره می‌برند، اما نسخه‌های مختلف گلکسی S21 اولترا با تراشه‌های اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ تا چه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

سامسونگ امسال هم مانند سال‌های گذشته پرچمدارهایش را در دو نسخه وارد بازار کرده که از چیپ‌های متفاوتی بهره می‌برند، اما نسخه‌های مختلف گلکسی S21 اولترا با تراشه‌های اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ تا چه اندازه اختلاف عملکرد دارند؟

گوشی گلکسی S21 اولترا به تازگی وارد بازار ایران شده و دیجیاتو این گوشی را مورد بررسی قرار داده که در این لینک می‌توانید آن را بخوانید. با این وجود در ایران ما تنها به نسخه مجهز به چیپ اگزینوس این پرچمدار دسترسی داریم و مدل دارای چیپ اسنپدراگون وارد بازار کشورمان نمی‌شود. حالا سایت «GSMArena»، یکی از منابع موثق و قدیمی حوزه موبایل نسخه‌های مختلف آن را مقایسه و نتایجش را منتشر کرده است.

گلکسی S21 اولترا

اول از همه نگاهی به مشخصات این دو چیپست داشته باشیم. اسنپدراگون ۸۸۸ با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه پیدا کرده و از ۸ هسته بهره می‌برد که یکی از هسته‌های آن با فرکانس ۲.۸۴ مبتنی بر معماری Cortex-X1 است. چیپ اگزینوس ۲۱۰۰ هم دارای ۸ هسته پردازشی با لیتوگرافی ۵ نانومتری EUV است که هسته قدرتمند آن مبتنی بر معماری Cortex-X1، فرکانسی برابر ۲.۹ گیگاهرتز دارد. از سایر تفاوت‌ها می‌توان به پردازشگر گرافیکی Mali-G78 MP14 در اگزینوس و آدرنو ۶۶۰ در اسنپدراگون اشاره کرد.

اولین بنچمارک در این مقایسه، گیک‌بنچ ۵ است که در بخش چند هسته‌ای نسخه مجهز به چیپ اگزینوس عملکرد بالاتری از خود نشان می‌دهد که یکی از دلایل آن فرکانس بالاتر هسته‌های موجود در اگزینوس ۲۱۰۰ است.

در بخش تک هسته‌ای، نسخه مجهز به اسنپدراگون در رده بالاتری قرار می‌گیرد، اما این اختلاف بسیار کم است و می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. با توجه به این بنچمارک، سامسونگ توانسته برخلاف سال‌های گذشته عملکرد مناسبی داشته باشد.

بنچمارک بعدی آنتوتو ۸ است که سخت‌افزار دستگاه از پردازشگر گرافیکی گرفته تا فضای ذخیره‌سازی را تست می‌کند. در این بنچمارک گلکسی S21 اولترا با چیپ اسنپدراگون ۸۸۸ کمی عملکرد بهتری نسبت به نسخه دیگر داشته که البته این اختلاف هم چندان چشمگیر نیست.

به سراغ پرداشگر گرافیکی این دو چیپ می‌رویم و طبق نتایج بدست آمده، آدرنو ۶۶۰ عملکرد کمی بهتری از خود نشان می‌دهد. برای مثال در بنچمارک GFX Manhattan ES 3.1 و حالت offscreen، اسنپدراگون با اختلاف دو امتیاز بالاتر از اگزینوس قرار می‌گیرد.

در بخش Onscreen تفاوتی میان این دستگاه‌ها به چشم نمی‌خورد.

در بنچمارک گرافیکی GFX Car Chase ES 3.1 هم این اختلاف بسیار کم حفظ می‌شود که از پیشرفت مناسب پردازشگر گرافیکی اگزینوس ۲۱۰۰ خبر می‌دهد.

در بنچمارک‌های Aztek Vulkan‌ و GFX Aztek همچنان اختلاف کمی میان عملکرد این دو نسخه از گلکسی S21 اولترا وجود دارد که نتایج آن‌ها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

در بنچمارک 3DMark این نسخه مجهز به چیپ اگزینوس ۲۱۰۰ است که بالاتر از اسنپدراگون ۸۸۸ قرار می‌گیرد و البته باز هم اختلاف زیادی میان آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

این احتمال وجود دارد که سامسونگ با بروزرسانی فریمور عملکرد نسخه اگزینوس را بهبود داده باشد، با این حال طبق نتایج بنچمارک‌ها اختلاف عملکرد چندانی میان این نسخه‌ها به چشم نمی‌خورد.

در کنار عملکرد پردازشی و گرافیکی تقریبا یکسان، از نظر میزان شارژدهی باتری هم تفاوت چندانی میان دو نسخه مختلف پرچمدار سامسونگ به چشم نمی‌خورد. بنابراین کره‌ای‌ها دو نسخه گلکسی S21 را با عملکرد مشابه وارد بازار کرده‌اند. در پایان می‌توانید ویدیوی بررسی دیجیاتو از این پرچمدار را مشاهده کنید:

تماشای ویدیو از یوتیوب

تماشای ویدیو از آپارات

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ghjj
    Ghjj | ۴ فروردین ۱۴۰۰

    چیپ اسنپ اصلا با اگزینوس قابل قیاس نیست،من خودم اس ۲۱ اولترا با اگزینوس دارم رو ۸k داغ می‌کنه شارژ هم نسبت به واس دوستم که نسخه اسنپدراگونه زودتر خالی میکنه،اگ خواستی بخری اشتباه منو نکن.

مطالب پیشنهادی