ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

مک لارن Artura PHEV هیبریدی معرفی شد؛ فصلی جدید در تاریخ مک لارن

با گذشت یک دهه از معرفی اولین محصول مدرن برند انگلیسی مک لارن یعنی 12C، این شرکت از اولین محصول تولید انبوه پلاگین هیبریدی خود با نام مک لارن Artura PHEV پرده برداری کرد. این ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

با گذشت یک دهه از معرفی اولین محصول مدرن برند انگلیسی مک لارن یعنی 12C، این شرکت از اولین محصول تولید انبوه پلاگین هیبریدی خود با نام مک لارن Artura PHEV پرده برداری کرد. این یک محصول کاملا جدید برای برند مک لارن به حساب می‌آید و پیش نمایشی از محصولات هیبریدی و برقی مک لارن در دهه آینده خواهد بود.

مک لارن Artura PHEV

این محصول با برچسب قیمت 185 هزار پوندی به فروش خواهد رسید و حداکثر سرعت آن به 330 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برای رسیدن به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت به تنها 3 ثانیه زمان احتیاج دارد.

در حالت تمام الکتریکی این سوپرخودرو هیبریدی توانایی طی کردن مسافت 30 کیلومتری را دارد و در حالت هیبریدی نیز مصرف سوخت میانگین آن برابر با 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است. وزن Artura تنها 27 کیلوگرم بیشتر از مک لارن 720S است.

این در حالی است که موتور 671 اسب بخاری V6 دو توربو به همراه یک موتور الکتریکی و بسته باتری به ظرفیت 7.4 kWh به گیربکس جدید 8 سرعته دو کلاچه اتوماتیک کوپل شده‌اند. تمامی بخش هیبریدی موتور تنها 130 کیلوگرم وزن دارد.

مک لارن از نام گذاری جدید برای این محصول استفاده کرده است و برای اولین بار آن نام گذاری عجیب و غریب خود که شامل اعداد بود را کنار گذاشته است.

همچنین این محصول بین مدل GT و 720S قرار خواهد گرفت و مدل تمام الکتریکی مک لارن نیز در سال 2025 میلادی از راه خواهد رسید.

شاسی و طراحی بدنه

مک لارن از تیوب شاسی تمام فیبرکربنی استفاده می‌کند که به کمک ساب فریم های تمام آلومینیومی قابلیت بالایی در زمینه مقاوت و جذب ضربات در حین تصادفات را دارد. وزن این تیوب شاسی تنها 82 کیلوگرم است و به علت قرار گیری بسته باتری کمی عقب تر از دیگر محصولات مک لارن جای گذاری شده است.

مک لارن از 4 فیبرکربن مختلف و رزین برای ساخت این تیوب شاسی استفاده کرده است. حتی فریم دور شیشه جلو نیز از کربن ساخته شده است.

طول کلی این محصول کمی بیشتر از 4.5 متر است و عرض آن به 2 متر می‌رسد. فاصله بین دو محور نیز برابر با 2640mm است که در حدود 30 میلی‌متر کمتر از دیگر محصولات مک لارن است تا چابکی این سوپرخودرو هیبریدی افزایش پیدا کند.

وزن خشک این محصول برابر با 1495 کیلوگرم است و تمامی مهندسین مک لارن 4 سال برای این پروژه زمان گذاشته‌اند.

نوآوری 120 درجه ای در طراحی ساختار موتور

مک لارن Artura PHEV از موتور کاملا جدید V6 با حجم 2993 سی سی نیرو می‌گیرد و این موتور توسط شرکت ریکاردو در انگلستان تولید خواهد شد. برای اولین بار مک لارن از زاویه 120 درجه بین سیلندرها استفاده کرده تا دو توربوشارژر را دقیقا در بین دو ردیف سیلندر قرار دهد(مشابه با موتورهای توربوشارژ شده محصولات آلمانی از جمله مرسدس بنز، بی ام و و پورشه که توربوها در بین دو ردیف سیلندر قرار دارند).

این موتور که به طور کامل از آلومینیوم ساخته شده است از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ بهره می‌برد و توانایی تولید 577 اسب بخار قدرت در دور موتور 7500 rpm را دارد. حداکثر دور موتور آن نیز به 8500 rpm می‌رسد و در حدود 50 کیلوگرم وزن کمتری به نسبت موتور V8 مک لارن دارد.

وزن کلی این موتور مجهز به روغن کاری خشک برابر با 160 کیلوگرم است و خروجی اگزوز نیز دقیقا در بین دو چراغ LED عقب قرار گرفته است. مک لارن از یک موتور الکتریکی بشدت کوچک از نوع شار محوری استفاده کرده که توانایی تولید 92 اسب بخار قدرت را دارد.

همچنین مک لارن از یک دیفرانسیل الکترونیکی استفاده کرده که توانایی تنظیم میزان انتقال قدرت به دو چرخ عقب را دارد. این دیفرانسیل الکترونیکی مجهز به کلاچ های مختلفی است و امکان تعویض و انتقال سریع تر قدرت به نسبت دیفرانسیل های ضد لغزش معمولی را فراهم می‌کند.

فرمان، سیستم تعلیق و ترمزها

سیستم تعلیق مک لارن Artura PHEV در جلو مشابه با مک لارن سنا از نوع دوبل جناغی شکل است. فرمان نیز همانند دیگر محصولات مک لارن از نوع الکترو هیدرولیکی است. سیستم تعلیق عقب کاملا جدید است و دارای 5 اتصال مختلف است که در بخش بالا از نوع جناغی شکل، دو بازوی کمکی در بخش پایینی و یازوی کنترل کننده که دقیقا جلوتر از چرخ عقب قرار دارد.

این طراحی فضای بیشتر در عین کاهش جرم فنربندی نشده را فراهم می‌کند و باعث کاهش وزن 2.4 کیلوگرمی در هر دو طرف محور عقب می‌شود.

3 حالت برای تنظیم هندلینگ خودرو در نظر گرفته شده است که شامل راحت، اسپرت و مسابقه‌ای است. لاستیک فابریک نیز از نوع پیرلی P Zero Corsa است که هر یک از لاستیک ها مجهز به یک چیپ الکترونیکی برای کنترل فشار هوا، دما و میزان فاق لاستیک است. همچنین درون هر یک از لاستیک ها از یک اسفنج پلی اورتان استفاده شده تا میزان صدای لاستیک را کاهش دهد. سایز لاستیک در جلو 19 و در عقب 20 اینچ است.

فضای داخل اتاق

مک لارن درب های پروانه‌ای را باز طراحی کرده تا امکان ورود و خروج به داخل خودرو آسان‌تر شود. مهندسین این شرکت زمان زیادی برای کاهش صدا و نویز ورودی به داخل اتاق گذاشته‌اند و در زمان رانندگی معمولی موتور خودرو کمترین صدای ممکن را تولید می‌کند.

طراحی اتاق همانند دیگر محصولات مک لارن است و از یک کنسول مرکزی عمودی با صفحه نمایش و همینطور طراحی جدید پشت آمپری دیجیتال بهره می‌برد. این زبان طراحی در مدل های سنا و الوا استفاده شده بود.

مک لارن Artura PHEV در 4 تریم متفاوت شامل استاندارد، پرفورمنس، Techlux و vision عرضه خواهد شد و وارانتی 4 ساله به همراه پشتیبانی از سیستم هیبریدی و باتری تا 6 سال را به همراه خود دارد.

مک لارن Artura PHEV یک پروژه کاملا جدید و چالشی برای کمپانی سازنده بوده و این شرکت انگلیسی انتظار دارد که این مسئله برای مشتریان نیز کاملا حس خواهد شد.

مک لارن در سال گذشته میلادی روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته و تقریبا تمامی دارایی های خود از جمله محل تولید شرکت و همینطور سهام تیم فرمول 1 خود را عرضه کرده تا بتواند آن را خرج مهندسی محصولات جدید خود از جمله Artura کند.

ساخته های چند سال اخیر این شرکت از مشکلات کیفیت، فن آوری های پر دردسر و پیچیده و همینطور افت سنگین قیمت محصولات خود پس از عرضه رنج می‌برند و باید دید که آیا محصولات جدید و هیبریدی آن می‌تواند این مسائل را حل کند یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Moslem
    Moslem | ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

    مک لارن بهترینه

مطالب پیشنهادی