ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با پشتیبانی رسمی اپل پی و گوگل پی، آیا رمزارزها برای فراگیری گسترده آماده شده‌اند؟

به طور یقین نام بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین یا یکی دیگر از بی‌شمار ارز دیجیتالی که این روزها سرتیتر خبرگزاری‌ها را مال خود کرده‌اند به گوشتان آشناست. ارزهای دیجیتال هر روز بیشتر از دیروز توجه عموم ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

به طور یقین نام بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین یا یکی دیگر از بی‌شمار ارز دیجیتالی که این روزها سرتیتر خبرگزاری‌ها را مال خود کرده‌اند به گوشتان آشناست. ارزهای دیجیتال هر روز بیشتر از دیروز توجه عموم مردم را به خود جلب می‌کنند و بنابراین جای تعجب ندارد که بالاخره کسب‌وکارهای بزرگ هم به این رمزارزها تمایل نشان می‌دهند.

ارزهای دیجیتال دارند از فاز گمانه‌زنی خارج شده و بالاخره اعتبار بیشتری در بازار می‌یابند

بعد از اینکه تسلا اعلام کرد که بیت‌کوین را به عنوان فرمی از پرداخت در ازای اتومبیل‌های الکتریکی خود می‌پذیرد، پلتفرم پرداخت موبایل Apple Pay هم به‌زودی رمزارز را از طریق BitPay Card خواهد پذیرفت. در اعلامیه استفن پیرنوتس، مدیرعامل BitPay آمده که اواخر سه‌ماهه جاری میلادی می‌توان منتظر همین قابلیت درون پلتفرم‌های Google Pay و Samsung Pay نیز بود. حالا که سه پلتفرم پرداخت موبایل بزرگ در جهان وارد این دنیا شده‌اند، همه‌چیز نشان دهنده آن است که رمزارزها برای استفاده گسترده و عمومی آماده شده‌اند.

علت محبوبیت رمزارزها طی سال‌های اخیر را می‌توان در دلایل متعدد جستجو کرد، از یک سو نیاز به جایگزینی برای پول سنتی احساس می‌شد که به مرور زمان ارزش خود را از دست می‌دهد و از سوی دیگر بازار فرم تازه‌ای از پرداخت‌های اینترنتی را طلب می‌کرد. در این بین ایلان ماسک هم با میم‌ها و شوخی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایش به این تمایل عمومی فقط دامن زد. حالا با این اخبار تازه، به نظر می‌رسد که ارزهای دیجیتال دارند از فاز گمانه‌زنی خارج شده و بالاخره اعتبار بیشتری در بازار می‌یابند.

پول فراگیر

برای اینکه یک بازنگری در ماجرا کرده باشیم، مشتریان Apple Pay در آمریکا (و سپس مشتریان سامسونگ و گوگل) بزودی می‌توانند دلار آمریکای خود را به ارز دیجیتال تبدیل کرده و (از طریق BitPay Mastercard) در ترمینال‌های کارت اعتباری مسترکارت دست به پرداخت بزنند. اپلیکیشن BitPay Wallet از بیت‌کوین، بیت‌کوین کش و اتر پشتیبانی می‌کند و از سوی دیگر شاهد پشتیبانی از چهار کوین باثبات USDC ،GUSD ،PAX و BUSD هستیم که پشتوانه دلاری دارند. با توجه به شمار باورنکردنی رمزارزهای موجود، مشخصات گزینه‌های چندانی پیش روی مشتریان قرار نگرفته، اما در هر صورت شاهد سطحی قابل قبول از پشتیبانی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال کنونی هستیم.

ورود اپل پی به این حوزه دستاوردی بزرگ در مسیر استفاده عمومی و فراگیر از ارزهای دیجیتال خواهد بود

BitPay نخستین سیستم تبدیل پول به ارز دیجیتال نیست. تاکنون انبوهی از کارت‌های اعتباری رمزارز داشته‌ایم و CoinBase Card هم در ماه مارس ۲۰۲۰ پشتیبانی از رمزارزها را از طریق Google Pay آغاز کرد که امکان تراکنش در کارت اعتباری ویزا را با پول موجود در کیف پول CoinBase مهیا می‌کند. CoinBase Card از گستره وسیعی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند، از جمله بیت‌کوین، اتر، لایت‌کوین، بیت‌کوین کش، ریپل، ‌BAT و ZRX. این سرویس ضمنا در اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده در دسترس قرار گرفته. اما ورود اپل پی به این حوزه نیز دستاوردی بزرگ در مسیر استفاده عمومی و فراگیر از ارزهای دیجیتال خواهد بود.

و البته که پشتیبانی هرچه بیشتر پلتفرم‌های پرداخت موبایل، صرفا به تراکنش‌های فروشگاهی محدود نمی‌شود. در حالا به روی پرداخت رمزارز به تقریبا تمام خرده‌فروشی‌های آنلاین در سراسر جهان باز شده است. مشتریان می‌شوند از کارت‌های خود برای برداشت پول نقد از ATMها استفاده کنند و دسترسی به پول دیجیتال در فرم فیزیکی، آسان‌تر از همیشه خواهد بود. با پشتیبانی سیستم‌های پرداخت موبایل، حالا می‌توان به راحتی هرچه تمام‌تر آن ۰ و ۱ های دیجیتالی را صرف خرید محصولات دلخواه مشتریان کرد.

وقتی صحبت از آینده رمزهای دیجیتال و پتانسیل‌های آن‌ها برای تبدیل شدن به جایگزینی برای پول‌های سنتی باشد، این قطعا خبری خوب است. اما باید این را نیز در نظر داشت که آوردن کوین‌های مجازی به پلتفرم‌های پرداخت موبایل، تا حدی متناقض با فرمولی است که بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را تاکنون به محبوبیت رسانده است.

اپل پی و گوگل پی آخرین تراکنش‌های شما را پایش می‌کنند و بنابراین مزیت ناشناس باقی ماندن تراکنش‌ ارزهای دیجیتال از بین می‌رود

پیش از هرچیز، دریافت مستر کارت BitPay یا هر کارت مشابه دیگری، نیازمند اینست که کد ملی یا هر اطلاعات مشابه دیگری که برای احراز هویت به کار گرفته می‌شود را در اختیار سرویس‌دهنده بگذارید، این یعنی کاغذبازی‌هایی به وجود می‌آید که قرار بود اصلا در جهان بی‌در و پیکر رمزارزها وجود نداشته باشد. اپل پی و گوگل پی ضمنا آخرین تراکنش‌های شما را پایش می‌کنند و بنابراین مزیت ناشناس باقی ماندن تراکنش‌های ارزهای دیجیتال نسبت به کارت‌های اعتباری عادی کاملا از بین می‌رود.

اشاره به این موضوع هم بسیار مهم است که سرویس‌های مبتنی بر ویزا و مسترکارت از تراکنش‌های کوین به کوین پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین شما در واقع پول را به بیت‌کوین پرداخت نمی‌کنند. این‌ها در واقع مدیوم‌هایی برای تبدیل کوین‌های دیجیتال به ارزهای جهان‌شمول‌تر (در این مورد دلار آمریکا) هستند. این لایه میانی تازه، در واقع گام ضروری برای فراهم‌سازی امکان پرداخت فراگیر به کسب‌وکارهایی بوده است که مستقیما از رمزارزها پشتیبانی نمی‌کنند. اما همانطور که خوره‌های دنیای رمزارز می‌دانند، واریز و برداشت پول از این کیف پول‌ها باعث می‌شود ترک‌های موجود در ماهیت ناشناس‌تر این ارزها به چشم آید. مبادلات کوین به کوین محدود به صرافی‌های ارز دیجیتالی و برخی سرویس‌دهندگان کف پول آنلاین که فراگیری بسیار کمتری دارند باقی می‌ماند.

حالا که صحبت از کیف پول‌ها شد باید گفت که پول شما در فرم رمزارز شکلی بسیار ناپایدار به خود خواهد گرفت. ارزش این ارزها در یک روز چند درصد بالا و پایین می‌شود، این یعنی ۱۰۰۰ دلاری که امروز صبح به بیت‌کوین تبدیل کرده‌اید، تا زمانی که نوبت به هزینه کردنش برسد شاید ۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد، شاید هم ۱۴۰۰ دلار. اگر بخواهید پولتان را برای یک خرید گران‌قیمت نگه دارید، این ویژگی اصلا به مذاق‌تان خوش نخواهد آمد و کیف پول‌های رمزارز هم نباید به عنوان جایگزینی برای حساب‌های بانکی سنتی تلقی شوند و از آن‌ها از برای برطرف‌سازی نیازهای روزمره استفاده گردد. به همین شکل، فاکتورهای دیگری مانند روند واریز پول به کیف پول، پرداخت کارمزدهای متغیر و زمان بردن پردازش تراکنش‌ها که می‌تواند چیزی بین چند دقیقه تا چند ساعت و حتی چند روز طول بکشد، همگی موانعی در راه استفاده آسان اکثر مشتریان از این رمزارزها برای مصارف عمومی به حساب می‌آیند.

۱۰۰۰ دلاری که امروز به بیت‌کوین تبدیل کرده‌اید، تا زمانی که نوبت به هزینه کردنش برسد شاید ۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد، شاید ۱۴۰۰ دلار

استفاده از رمزارز برای پرداخت پول شاید آسان‌تر از همیشه باشد، اما ماهیت این ارزها که نیازمند پریدن از یک کیف پول به کیف پول دیگر و از یک کوین بی‌ثبات به کوین بی‌ثبات دیگر است تغییر نکرده. تا زمانی که شاهد مزایای محسوس برای استفاده از این ارزها در پرداخت‌های روزمره نباشیم، این بازار همچنان یک دنیای منحصر برای افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند باقی می‌ماند و آنقدرها در جلب نظر افرادی که می‌خواهند با رمزارز خواروبار بخرند موفق نخواهد بود.

اعلامیه اخیر مبنی بر آمدن BitPay به اپل پی و سرویس‌های مشابه اندرویدی، گامی بزرگ برای فراگیری هرچه بیشتر رمزارزها به حساب می‌آید، اما قطعا گام غایی و کافی نیست. در عوض، این یک نشانه دیگر از اینست که بازیکنان بزرگ دنیای تکنولوژی و بانکداری دارند هر روز توجه بیشتری به ارزش و حجم تراکنش‌هایی که در فرم بیت‌کوین و دیگر بازارهای مشابه اتفاق می‌افتند نشان می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۱ اسفند ۱۳۹۹

    دلار داره ارزش و اعتبارش رو در دنیا از دست میده و آمریکا با زیرکی بسیار در حال جایگزینی رمز ارزها هست که ساخته و پرداخته شرکت های زیر مجوعه خودش یا عوامل خودش هست

  • Sae77
    Sae77 | ۱ اسفند ۱۳۹۹

    ابزار پولشویی

    • Hitchhiker
      Hitchhiker | ۱ اسفند ۱۳۹۹

      خب یعنی به درد نمی خوره؟
      بیت کوین ده تا مزیت دیگه هم داره

  • molavy
    molavy | ۱ اسفند ۱۳۹۹

    فقط کافیه دولت ها بخوان زمینش بزنن، تو لحظه همه چی می‌ره هوا، کدوم دولتی حاضر میشه قدرت ارز و پولی از دستش خارج بشه

مطالب پیشنهادی