ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساترا: آپلود فیلم‌ و سریال در رسانه‌های کاربر محور نیازمند احراز هویت است

در آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) مصوب شد که اشتراک فیلم و سریال در رسانه‌های کاربرمحور (VSP) منوط به احراز هویت کاربر است. معاونت امور حقوقی ساترا نیز موظف شد نحوه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۸

در آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) مصوب شد که اشتراک فیلم و سریال در رسانه‌های کاربرمحور (VSP) منوط به احراز هویت کاربر است. معاونت امور حقوقی ساترا نیز موظف شد نحوه و چگونگی احراز هویت کاربران را در قالب سند و دستورالعمل تهیه کند تا در جلسه بعدی این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

ساترا در این جلسه تاکید کرده که رسانه‌های کاربر محور باید کاربران خود را احراز هویت کنند و مشخص شود که چه کسانی در حال استفاده از این پلتفرم‌ها هستند. اما رسانه‌های کاربر محور به چه مواردی اطلاق می‌شود و آیا VODها را هم در برمی‌گیرد؟ پاسخ کوتاه خیر است. بر اساس تعریفی که درباره این عبارت در ساترا انجام شده رسانه‌های کاربرمحور در واقع رسانه‌هایی هستند که کاربر می‌تواند در داخل آنها محتوا بارگذاری کند. در واقع به زبانی ساده‌تر سایت‌هایی مانند آپارات، نماشا، تماشا و امثالهم باید کاربران خود را احراز هویت کنند.

پیگیری‌های دیجیاتو از ساترا نشان می‌دهد که در حال حاضر این مصوبه فقط مربوط به کاربرانی است که فیلم و سریال بارگذاری می‌کنند و علت اصلی این مصوبه نیز به این موضوع برمی‌گردد که طی ماه‌های اخیر مشکلات زیادی بر سر مالکیت فکری بسیاری از محتواهای آپلود شده پیش آمده است. به عنوان مثال فیلمی مانند شنای پروانه بیش از ۳۰۰ هزار بار در یک پلتفرم مجاز داخلی به نمایش درآمده و کاربری که آن را آپلود کرده هم هویتی مجهول دارد. این تعداد پخش فیلم سینمایی ضرری چند میلیارد تومانی برای مالک این اثر به همراه داشته است.

از آنسو باید گفت VODها با هزینه‌هایی که برای تبدیل فیلم‌های خارجی به یک اثر قابل پخش در بین خانواده‌های ایرانی انجام می‌دهند، انتظار ندارند که این فیلم‌ها یا به همان شکل سانسور شده و یا به شکل بی‌کم و کاست در این سایت‌ها بارگذاری شود. در واقع آپلود این فیلمها و سریال‌ها توسط کاربران باعث می‌شود که هزینه دوبله و یا زیرنویس کردن فیلم مذکور توسط VODها نابود شود.

این مصوبه هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل آن چند ماهی زمان خواهد برد اما باید گفت که با برقراری این مصوبه، بخشی از مشکلات صاحبان پلتفرم‌ها نیز حل و فصل خواهد شد. پیش از این مدیرعامل آپارات چندباری به خاطر آپلود محتوایی توسط دیگر کاربران به دادگاه احضار شده بود و یا به پرداخت خسارت محکوم شده بود و حال ساترا می‌خواهد با این مصوبه کاری کند تا فعلا در زمینه آپلود فیلم و سریال، هویت منتشر کنندگان محتوا مشخص باشد تا بتواند پیگیری‌های لازم را از شخص آنها در دستور کار قرار دهد و نه خود صاحب پلتفرم.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آپارات، نماشا، تماشا و دیگر سایت‌های مذکور باید با چه ساز و کاری کاربران را احراز هویت کنند اما این اقدام می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر ترافیک این سایت‌ها و حضور کاربران در آنها و سوق دادن‌شان به بسترهای خارجی بشود.

در حال حاضر بر اساس آمار نزدیک به ۱۱۰ سایت در ایران وجود دارد که کاربران در آن محتوا آپلود می‌کنند و مصوبه جدید ساترا در صورت طی کردن مراحل قانونی خود، شامل تمامی این سایت‌ها در بخش «انتشار فیلم و سریال» خواهد شد. این اقدام البته می‌تواند گامی برای احراز هویت تمامی کاربران برای تمامی محتواها باشد و باید دید که در آینده، ساترا گستره کاربران مرتبط با این مصوبه را بیشتر خواهد کرد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • saman_
    saman_ | ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

    سلام بر کره شمالی

  • Mahdi Norouzi
    Mahdi Norouzi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

    شوخیه دیگه?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی