ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرمایه‌گذار تسلا از ایلان ماسک به خاطر توییت‌های جنجالی او شکایت کرد

یکی از سرمایه‌گذاران تسلا از ایلان ماسک و هیئت مدیره این شرکت به خاطر توئیت‌های نامعقول مدیرعامل تسلا که ناقض توافق این کمپانی با «کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا» است، شکایت کرد. این توافق ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

یکی از سرمایه‌گذاران تسلا از ایلان ماسک و هیئت مدیره این شرکت به خاطر توئیت‌های نامعقول مدیرعامل تسلا که ناقض توافق این کمپانی با «کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا» است، شکایت کرد. این توافق تسلا را موظف کرده بود که بر فعالیت‌های ماسک در شبکه‌های اجتماعی نظارت داشته باشد. شاکی این پرونده مدتی است که ماسک تسلا را در معرض خطر جریمه قرار می‌دهد و ممکن است قیمت سهام این شرکت را پایین بیاورد. در این پرونده گفته شده که هیئت مدیره نتوانسته رفتار ماسک را کنترل کند.

این پرونده که با شکایت «چیس گریتی» (Chase Gharrity) سرمایه‌گذار تسلا در تاریخ ۸ مارس به ثبت رسیده بود، دیروز در دادگاه کیفری ایالت دلاور آمریکا مفتوح شد. شرکت تسلا هنوز به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

تسلا، ماسک و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ با یکدیگر توافق کردند که مدیرعامل این شرکت آزادی استفاده از توییتر را – همراه با محدودیت‌هایی – داشته باشد. این توافق به ماسک اجازه می‌دهد تا به جز در موارد مربوط به دستاوردها یا اتفاقات مالی خاص بتواند مطابق میل خود توییت کند. در این موارد، مطابق اسناد دادگاه فدرال منهتن، ماسک ابتدا باید از یک وکیل متخصص در زمینه اوراق بهادار اجازه بگیرد.

توافق آوریل ۲۰۱۹ حاصل یک سال درگیری بین ماسک و SEC بود که به دنبال توییت او در تاریخ ۷ اوت ۲۰۱۸ شروع شد. ماسک در توییتش گفته بود که می‌خواهد تسلا را در قیمت ۴۲۰ دلار به ازای هر سهم خصوصی کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار با تنظیم شکایتی علیه ماسک اعلام کرد که او در بازار اوراق بهادار مرتکب فریب و شیادی شده است.

ماسک و تسلا این اتهام را نپذیرفتند و در نهایت با SEC توافق کردند. تسلا قبول کرد که ۲۰ میلیون دلار جریمه بدهد. ماسک نیز پذیرفت که حداقل به مدت سه سال از هیئت مدیره تسلا کناره‌گیری کند. علاوه بر این، به تسلا گفته شد که سازوکاری را برای نظارت بر اظهارات عمومی ماسک درباره این شرکت در نظر بگیرد.

ایلان ماسک در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ در توییتی اعلام کرد که تسلا در آن سال حدود ۵۰۰ هزار خودرو تولید می‌کند. با این توییت آتش درگیری‌ها دوباره برافروخته شد. حالا این پرونده جدید می‌گوید توییت‌های ماسک ناقض توافق سال ۲۰۱۹ است و تعهد او و هیئت مدیره را زیر پا می‌گذارد. این پرونده ۱۰۵ صفحه‌ای شامل توییت‌های مختلف ماسک از جمله توییتی است که او در تاریخ ۱ مه ۲۰۲۰ ارسال کرد و نوشت: «به نظر من [قیمت] سهام تسلا بیش از حد بالاست.»

این توییت باعث سقوط آزاد قیمت سهام تسلا شد و ظرف نیم ساعت قیمت را ۱۲ درصد کاهش داد. ماسک در همان روز در مصاحبه‌ای با نشریه وال استریت ژورنال گفت توییتش شوخی نبوده و هیچ کدام از پست‌هایش از قبل برنامه‌ریزی و بررسی نمی‌شود.

این پرونده می‌گوید رفتارهای «نامعقول» ماسک «صدمات قابل توجهی» را به این شرکت وارد کرده و برای مثال میلیاردها دلار به ارزش بازار تسلا ضرر زده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی