ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایلان ماسک علت انفجار چهارمین راکت استارشیپ اسپیس ایکس را اعلام کرد

پروتوتایپ جدید استارشیپ اسپیس ایکس موسوم به SN11 هفته پیش هنگام فرود روی زمین منفجر شد تا سرنوشتی مشابه سه راکت قبلی این شرکت داشته باشد. ولی شرایط جوی در زمان انجام آزمایش SN11 نامساعد ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

پروتوتایپ جدید استارشیپ اسپیس ایکس موسوم به SN11 هفته پیش هنگام فرود روی زمین منفجر شد تا سرنوشتی مشابه سه راکت قبلی این شرکت داشته باشد. ولی شرایط جوی در زمان انجام آزمایش SN11 نامساعد بود و وجود مه اجازه نداد ببینیم چه اتفاقی برای استارشیپ افتاده است. حالا ایلان ماسک در توییتی درباره علت انفجار SN11 توضیحاتی را ارائه کرده است.

مدیرعامل اسپیس ایکس دیروز در توییتی درباره آخرین لحظات عمر SN11 نوشت: «یک نشت (نسبتا) کوچک مربوط به سوخت CH4 منجر به آتش گرفتن موتور ۲ شد و قطعات الکترونیک هوانوردی را سوزاند. این اتفاق موجب فشار بیش از حد روی توربوپمپ CH4 هنگام فرود شد.» ماسک وعده داده که این مشکل به‌طور کامل برطرف خواهد شد.

راکت SN11 در تاریخ ۱۰ فروردین از مرکز توسعه استارشیپ واقع در ایالت تگزاس از زمین بلند شد. در مراحل اولیه همه چیز خوب پیش رفت و SN11 به ارتفاع ۱۰ کیلومتری رسید. ولی در هنگام برگشت به سمت زمین دوربین‌های پخش زنده اسپیس ایکس برای لحظاتی متوقف شدند. رادارهای هواشناسی از انفجار این راکت خبر داد و دوربین‌های زمینی ناسا نیز سقوط قطعاتی از SN11 را به ثبت رساند. در نهایت استارشیپ نتوانست با موفقیت روی زمین فرود بیاید و منفجر شد.

راکت‌های SN8 و SN9 در لحظه فرود منفجر شده بودند و SN10 نیز دقایقی پس از فرود موفق روی زمین منفجر شد. ولی SN11 اولین راکتی بود که پیش از رسیدن به زمین منفجر شد. حالا به نظر می‌رسد که اسپیس ایکس اکثر حالت‌های انفجار را تجربه کرده و می‌توانیم امیدوار باشیم که آزمایش بعدی این شرکت بهتر باشد.

راکت بعدی استارشیپ SN15 نام دارد و پیشرفت‌های زیادی نسبت به نسخه‌های قبلی داشته است. این موشک در حال حاضر سرهم‌بندی شده و آماده آزمایش است. اسپیس ایکس امید دارد که به‌زودی آزمایش فرود موفق پروتوتایپ‌های خود را تکمیل کند و در مرحله بعد احتمالا در ماه خرداد و تیر به سراغ آزمایش استارشیپ در مدار زمین برود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • J.A.R.V.I.S
    J.A.R.V.I.S | ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

    کاش کمی از این شفافیت در کشور های اسمش رو نبر هم می بود

    لازم به ذکره که اسپیس ایکس یک شرکت خصوصی هست و هیچ الزامی به پخش زنده یا گزارش خطا هاش نداره. اما زمانی که طعم شفافیت رو بچشی دل کندن ازش مشکله

مطالب پیشنهادی