ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نماینده مجلس: با کمک چین باید بر فضای مجازی خود حاکمیت داشته باشیم

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جزئیات سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اعلام کرد حالا که کنترل فضای مجازی از دست خارج شده این مساله برای ایران اهمیت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۲

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جزئیات سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اعلام کرد حالا که کنترل فضای مجازی از دست خارج شده این مساله برای ایران اهمیت زیادی دارد که بتوان با همکاری چینی‌ها به فضای مجازی خود حاکمیت داشته باشیم.

«محمود نبویان» در گفتگویی که امروز با خبرگزاری مهر داشته از اِعمال حاکمیت بر فضای مجازی و «موتورهای جستجوگر، پیام‌‌رسان‌های اجتماعی و پست الکترونیک» به عنوان موارد مدنظر نام برده و گفته است در تولید «تبلت، لپ‌تاپ و موبایل و در زمینه هوش مصنوعی» می‌توانیم با چین همکاری کنیم.

به گفته نبویان سند همکاری چین ایران شامل ۹ بند و ۳ ضمیمه است که در این سه ضمیمه «اهداف اساسی»، «تفصیل در زمینه همکاری» بین دو کشور و «جزئیات زمینه‌های همکاری» آمده است:

«در حال حاضر متاسفانه ما حاکمیتی بر فضای مجازی، موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌های اجتماعی و پست الکترونیک نداریم و حاکمیت آن از دست ما خارج شده است. برای ما بسیار حائز اهمیت است که با همکاری با چینی‌ها بتوانیم بر فضای مجازی خود حاکمیت داشته باشیم و همچنین تبلت، لپ تاپ و موبایل تولید کنیم و با چین همکاری‌هایی در زمینه هوش مصنوعی داشته باشیم.»

او تاکید کرده اگر یک کار خوب در این دولت رخ داده آن هم همین توافق ایران با چین است.

شایان ذکر است در شهریور ماه ۹۹ و هفت ماه پیش از امضای این توافق نامه یکی دیگر از نمایندگان مجلس کشورمان تاکید کرده بود که ایران قرار است طی این همکاری «اینترنت ملی» ایجاد کند. «محمدصالح جوکار»، نماینده اصولگرای مجلس یازدهم در این باره گفته بود: «طرح ملی شدن اینترنت بحث امروز و دیروز نیست و این ماجرا به چند سال پیش برمی‌گردد. دولت طبق برنامه ششم مکلف است که اینترنت کشور را ملی کند و تمامی شرایط برای تحقق این موضوع فراهم است. کشور چین قرار است طی سند همکاری ایران با این کشور به تحقق این موضوع کمک کند.»

هرچند این سند هنوز هیچ‌جا به طور کامل منتشر نشده اما به نظر می‌رسد بخش‌هایی آن به فضای مجازی مرتبط باشد. پیش از این دیجیاتو تنها پیش‌نویس متنی که از این تفاهم نامه در رسانه‌های اصولگرا منتشر شده بود را به طور کامل مورد بررسی قرار داده بود و موارد حوزه فناوری آن را موشکافی کرده بود.

گفتنیست پیش از این مقام‌های وزارت خارجه ایران درباره وجود سه ضمیمه که پیوست این سند همکاری شده، توضیحی نداده بودند و این اولین بار است که درباره این پیوست‌ها صحبت می‌شود.

سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین روز هفتم فروردین امسال به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید ولی تاکنون متن کامل آن منتشر نشده است.

گفتنیست بسیاری از مسئولان در بخش‌های حوزه فناوری کشور علی‌الخصوص نهادهای مرتبط با بدنه حاکمیت مانند مرکز ملی فضای مجازی و معاونت دادستانی در امور فضای مجازی کشور، بارها از نحوه توسعه ارتباطات در چین تعریف و تمجید کرده‌اند. آنها در مصاحبه‌های خبری گوناگون حاکمیت چین در فضای مجازی را امری مثبت دانسته‌اند و از آن سو وزیر ارتباطات در واکنش به این اظهارات اعلام کرده بود که چین بیش از یک و نیم میلیارد نفر جمعیت دارد و می‌تواند بر اساس سیاست‌های خود، فناوری‌های ملی را محقق کند درحالی که سایر کشورها چنین جمعیتی ندارند و توسعه این فناوری‌ها به تعداد کاربران بالا نیاز دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • mo1400
    mo1400 | ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

    بعضیا همچین میگن بدبحت شدیم بیچاره شدم
    اینگار دارن تو مجازی خلاف میکنن قاچاق و پورن و قمار و امثال اینا عجبا

    • realtime
      realtime | ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

      نه اینکه فیلترینگ تا الان فقط جلوی خلاف رو گرفته؟ پرون و قمار خلاف نیستن یه جور تابو برای شمان. ولی جلوی آزادی بیان رو گرفتن یه خلافه. قاچاق هم با نت انجام نمیشه جای دیگه داره انجام میشه چون مردم از وارد کننده های بد خسته شدن.

  • A.Ramouz
    A.Ramouz | ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

    من نمیدونم تحصیلات حوزوی دقیقا چه ارتباطی با دانش مهندسی الکترونیک و کامپیوتر داره که همینجوری برای خودشون نظریه و ایده و پیشنهادات بی سرانجام مطرح میکنن.

  • Mohammad Amin
    Mohammad Amin | ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

    هر اتفاقی که میوفته ما لایقش هستیم ، حتی لایق بهتر از این ها ، چون همش نتیجه کار خودمونه ، و الان داریم محصولاتمون برداشت میکنیم ، نووووش جانتون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی