ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پنج نکته ساده برای افزایش عمر مفید تایر خودرو

تایرها اگر چه در ظاهر جزئی ساده از یک خودرو به نظر می‌رسند، اما نقش فوق‌العاده مهمی در ارتقای هندلینگ و ایمنی دارند. با توجه به اینکه تایرها همواره در تماس با زمین بوده و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

تایرها اگر چه در ظاهر جزئی ساده از یک خودرو به نظر می‌رسند، اما نقش فوق‌العاده مهمی در ارتقای هندلینگ و ایمنی دارند. با توجه به اینکه تایرها همواره در تماس با زمین بوده و بعضا متحمل فشارهای سنگینی می‌شوند، دچار ساییدگی شده و به تدریج از بین می‌روند. ناگفته پیداست که هر چه این روند سریع‌تر باشد، احتمال وقوع حادثه افزایش یافته و فاکتورهای دیگری چون مصرف سوخت و کیفیت سواری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در این نوشتار قصد داریم به چند نکته ساده که با رعایت آنها می‌توانید عمر تایرهای خودروی خود را بهبود ببخشید، بپردازیم.

چک کردن مداوم فشار باد تایرها

آسان‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راهی که می‌تواند عمر یک تایر را افزایش دهد، چک کردن فشار باد تایرهاست، کاری که البته بسیاری از رانندگان توجه چندانی به آن ندارند. کم شدن باد تایرها به مرور زمان، امری اجتناب‌ناپدیر بوده و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. از این رو بهتر است حداقل هر ماه یک بار و همیشه قبل از سفرهای طولانی نسبت به کنترل میزان باد تایرها اقدام کنید.

افزایش عمر مفید تایر خودرو

شاید بدانید در صورت تنظیم نبودن باد تایرها، ساییدگی به شکلی نامتوازن رخ داده و زودتر از موعد به خرج می‌افتید! افزایش مصرف سوخت، چسبندگی نامناسب و هندلینگ ضعیف از دیگر عواقب ساییدگی نامتوازن تایرها به شمار می‌روند.

افزایش طول عمر تایر خودرو

فشار باد بهینه تایرها به عواملی چون وزن خودرو، تعداد سرنشینان و ظرفیت حمل بار بستگی دارد. رقم بهینه برای هر مدل معمولا در دفترچه راهنما یا پلاک موجود روی ستون B درج می‌شود.

چرخش منظم تایرها

چنانچه هر چهار تایر یک خودرو همزمان با نمونه‌‌های جدید تعویض شوند، پس از مدتی خواهید دید که میزان فرسایش و خوردگی آنها متفاوت از یکدیگر است. این امر به خاطر آنست که فشار وارده به هر تایر با تایر دیگر تفاوت دارد، مخصوصا در خودروهای تک دیفرانسیل. در این دسته از خودروها دو تایر محرک به دلیل انتقال قدرت به زمین، بیشتر در معرض ساییدگی قرار می‌گیرند.

برای مقابله با این مشکل پیشنهاد می‌شود هر ده هزار کیلومتر تایرها را جابجا کنید. به منظور آشنایی با نحوه صحیح جابجایی تایرها در انواع خودروها می‌توانید این مطلب را مطالعه نمایید.

بالانس رینگ و تایر

تایرها و رینگ‌های یک اتومبیل به علت فرسایش تدریجی و اشکالات احتمالی در فرایندهای ساخت، ممکن است به مرور در برخی نقاط سنگین‌تر شوند. چنین اتفاقی، می‌تواند ساییدگی نامتوازن تایرها و به تبع آن افزایش مصرف سوخت و لرزش فرمان در سرعت‌های بالا را در پی داشته باشد. بنابراین هر موقع احساس کردید فرمان خودرو با افزایش سرعت می‌لرزد، بهتر است موضوع را با نمایندگی یا تعمیرگاه مجهز به دستگاه بالانس در میان بگذارید.

افزایش طول عمر تایر خودرو
به طور کلی عمر یک تایر به فاکتورهای متعددی وابسته است که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از سبک رانندگی، کیفیت مسیر، شرایط آب و هوایی و کیفیت مواد به کار رفته

کنترل هم‌راستا بودن چرخ‌ها یا همان میزان فرمان

افتادن در چاله‌های بزرگ و عبور مکرر از مسیرهای ناهموار در بلندمدت باعث می‌شود هم راستا بودن چرخ‌های جلو بر هم خورده و آنها نسبت به همدیگر زاویه بگیرند. در این حالت، باز هم تایرهای جلو دچار فرسایش نامنظم خواهند شد. لرزش فرمان و کشیدن خودرو به یک سمت، از نشانه‌های اصلی این مشکل هستند. پیشنهاد می‌شود حداقل دو بار در طول سال میزان بودن فرمان خودروی خود را کنترل کنید.

ایجاد تغییرات مثبت در سبک رانندگی

در نهایت اگر سلامتی تایر و ضخامت کیف پول‌تان برای شما اهمیت دارد، بهتر است به «کن بلاک» درون خود فرصتی جهت عرض اندام نداده و مثل یک راننده معمولی رانندگی کنید!

شتابگیری‌ها و ترمزگیری‌های شدید در کنار تغییر مسیرهای ناگهانی فشار مضاعفی به تایرها تحمیل کرده و با سرعت بیشتری از عمر آنها می‌کاهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی