ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قرارداد ناسا و اسپیس ایکس بر سر فرودگر ماه تا زمان رسیدگی به اعتراضات متوقف شد

ناسا کار اسپیس ایکس بر مبنای قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری فرودگر ماه را متوقف می‌کند تا مراجع قانونی به دو اعتراضی که از سوی «بلو اوریجین» و «دینتیکس» علیه این قرارداد ثبت شده، رسیدگی کنند. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

ناسا کار اسپیس ایکس بر مبنای قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری فرودگر ماه را متوقف می‌کند تا مراجع قانونی به دو اعتراضی که از سوی «بلو اوریجین» و «دینتیکس» علیه این قرارداد ثبت شده، رسیدگی کنند. این یعنی اسپیس ایکس فعلا هیچ بخشی از مبلغ ۲.۹ میلیارد دلاری قرارداد خود را دریافت نخواهد کرد.

«مانیکا ویت»، سخنگوی ناسا در این باره گفت: «ناسا در تاریخ ۶ اردیبهشت مطلع شد که بلو اوریجین و دینتیکس اعتراضاتی را علیه قرارداد انتخاب سازنده «سیستم فرود انسانی» (HLS) در «دفتر جوابگویی دولت آمریکا» (GAO) ثبت کرده‌اند. به دنبال این اعتراضات، ناسا به اسپیس ایکس اعلام کرد که پیشرفت قرارداد HLS تا تصمیم‌گیری GAO درباره این اعتراضات به حالت تعلیق در می‌آید.»

اسپیس ایکس

ناسا ۲۷ فروردین اسپیس ایکس را به عنوان اولین سازنده فرودگر انسانی ماه از زمان برنامه آپولو انتخاب کرد، در حالی که بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند این سازمان دو شرکت را برای توسعه HLS برگزیند. در نتیجه، دو شرکت دیگری که در رقابت برای این همکاری بودند، نسبت به تصمیم ناسا به GAO اعتراض کردند. بلو اوریجین مدعی است که ناسا به شکلی غیرمنصفانه در لحظه آخر مقررات را تغییر داده و با انتخاب اسپیس ایکس به عنوان تنها سازنده HLS زمان‌بندی فرود بر ماه را به خطر انداخته است.

ناسا گفته بود که انتخاب یک شرکت با توجه به بودجه‌ای که کنگره آمریکا در اختیارشان قرار داده، بهترین تصمیمی بود که می‌توانسته بگیرند. استارشیپ اسپیس ایکس یک سیستم راکتی قابل استفاده‌ مجدد است که برای انتقال انسان و حمل بار به ماه و مریخ در دست توسعه قرار داد. ناسا به خاطر توانایی بالای حمل بار و قیمت پایین‌تر، این سیستم را انتخاب کرده است.

البته راکت استارشیپ هنوز به موفقیت دست نیافته و پس از چهار آزمایش نتوانسته به درستی روی سکو فرود بیاید. اسپیس ایکس احتمالا تا چند روز دیگر پنجمین نمونه اولیه استارشیپ را با نام SN15 آزمایش می‌کند و امیدوار است که این بار بتواند فرآیند پرواز و فرود را بدون مشکل انجام دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی