ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شرکت اوکسیتک پشه‌های اصلاح شده ژنتیکی را در آمریکا رها کرد

شرکت بیوتکنولوژی اوکسیتک پشه‌هایی را به روش اصلاح شده ژنتیکی پرورش داده و می‌توانند پشه‌های ناقل بیماری‌هایی مانند مالاریا را از بین ببرند، در فلوریدار آمریکا رها کرد تا ماموریت خود را به انجام برسانند. ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

شرکت بیوتکنولوژی اوکسیتک پشه‌هایی را به روش اصلاح شده ژنتیکی پرورش داده و می‌توانند پشه‌های ناقل بیماری‌هایی مانند مالاریا را از بین ببرند، در فلوریدار آمریکا رها کرد تا ماموریت خود را به انجام برسانند.

این شرکت قبلا این حشره‌ها را در برزیل، جزایر کیمن، پاناما و مالزی رها و آزمایش کرده است تا تاثیرات آن‌ها را مشاهده کند. با توجه به گزارشات، جمعیت پشه‌های ناقل مالاریا با این روش تا ۹۰ درصد در این مناطق کاهش یافته است.

این گونه از پشه‌ها علاوه بر مالاریا می‌توانند ویروس زیکا، تب دانگ، چیکونگونیا و تب زرد را  منتقل کنند و حالا اوکسیتک با این روش می‌خواهد جمعیت این پشه‌ها را کنترل کند.

این شرکت فقط پشه‌های نر را به گونه‌ای پرورش داده است تا هنگام جفت‌گیری ژن کشنده‌ای را به پشه‌های ماده منتقل کنند تا قبل از بلوغ از بین بروند. علت هدف قرار دادن پشه‌های ماده، نیش زدن آن‌هاست. پشه‌های ماده به دلیل نیاز به پروتئین‌های خاص هنگام تخم‌گذاری، از خون حیوانات دیگر و انسان تغذیه می‌کنند تا بتوانند آن را تولید کنند. از بین بردن آن‌ها قبل از بلوغ می‌تواند از انتقال بیماری‌های ذکر شده جلوگیری کند.

این پشه‌ها حدود ۴ درصد جمعیت کل پشه‌های موجود در فلوریدا را تشکیل می‌دهند و سالانه نفرات زیادی را به این بیماری‌ها مبتلا می‌کنند. سالانه حدود یک میلیون دلار بودجه برای درمان این بیماری‌ها اختصاص داده می‌شود.

حالا اوکسیتک توانسته با هزینه کمتر، روشی کارآمدتر برای مقابله با این بیماری پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود در ۱۲ هفته آینده حدود ۱۲ هزار پشه از تخم خارج شده و در سطح شهر پراکنده شوند. در طول این آزمایش، محققان این شرکت پشه‌های نقاط مختلف شهر را بررسی می‌کنند تا تاثیر این کار را در چنین سطح وسیعی مشاهده کنند. در صورتی که نتایج مطلوب یعنی از بین رفتن پشه‌های ماده  به دست آمده باشد، اوکسیتک در مرحله دوم حدود ۲۰ میلیون پشه را رها می‌کند.

این آزمایش همچنان با مخالفت شهروندان فلوریدا روبرو است. فعالان محیط زیست نگرانی خود را از چنین اقدام سریعی اعلام کردند و از این شرکت خواستند تا قبل از رهاسازی آن‌ها آزمایش‌های بیشتری انجام دهند و نتایج بیشتری را مشاهده کنند. اما این شرکت جعبه لاروهای این حشرات را در مکان‌هایی جاگذاری کرد و مکان دقیق آن‌ها را به طور عمومی اعلام نکرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • یوسف
    یوسف | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    اونوقت موجوداتی که از این پشه ها تغذیه میکنن ، تغییراتی که در دیگر جانوران بوجود میاره هم بررسی شده ؟

مطالب پیشنهادی