ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسخه اولیه کرنل لینوکس ۵.۱۳ با پشتیبانی از چیپ M1 اپل منتشر شد

جدیدترین نسخه کرنل لینوکس یعنی لینوکس ۵.۱۳ از تراشه M1 اپل پشتیبانی می‌کند. این نسخه حالا به عنوان یک کاندید انتشار در دسترس قرار دارد. «لینوس توروالدز» در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که نسخه کاندید انتشار ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

جدیدترین نسخه کرنل لینوکس یعنی لینوکس ۵.۱۳ از تراشه M1 اپل پشتیبانی می‌کند. این نسخه حالا به عنوان یک کاندید انتشار در دسترس قرار دارد. «لینوس توروالدز» در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که نسخه کاندید انتشار کرنل لینوکس ۵.۱۳ برای آزمایش عمومی در دسترس کاربران قرار گرفته و این نسخه طبق پیش‌بینی‌های قبلی، از تراشه اختصاصی اپل پشتیبانی می‌کند.

محققان امنیتی قبلا توانسته بودند لینوکس را روی تراشه M1 اجرا کنند، ولی این کار نیازمند مهارت فنی بالایی بود. حالا با لینوکس ۵.۱۳ به راحتی می‌توانید این کرنل را روی کامپیوترهای جدید اپل اجرا کنید. نسخه جدید لینوکس علاوه بر این، دارای درایورهای جدید و تغییراتی در سیستم فایل، معماری، ابزارهای اساسی، شیوه مدیریت پروسه‌ها و غیره است. این نسخه از گرافیک اینتل آلدر لیک اس، AMDGPU FreeSync/Adaptive-Sync HDMI، شتاب‌دهنده AMD Aldebaran و کنترلر سرویس استریم بازی آمازون Luna پشتیبانی می‌کند.

این نسخه همچنین دارای درایور جدیدی برای خنک‌سازی تراشه‌های اینتل، ماژول امنیتی Landlock و Clang CFI است. ولی لینوکس ۵.۱۳ متاسفانه هنوز از زبان برنامه‌نویسی Rust پشتیبانی نمی‌کند و سازگار مطلوبی با گرافیک‌های انویدیا ندارد.

نسخه نهایی لینوکس ۵.۱۳ احتمالا اواخر ماه ژوئن یا اوایل ژوئیه مصادف با تیر ماه منتشر می‌شود. با این حال، باید منتظر بمانیم تا ببینیم توروالدز تصمیم دارد چند نسخه کاندید انتشار را در چرخه توسعه این کرنل عرضه کند. اگر می‌خواهید این نسخه را آزمایش کنید، لینوکس ۵.۱۳ از این آدرس قابل دریافت است. البته به خاطر داشته باشید که نسخه حاضر نهایی نشده است و احتمالا مشکلات مختلفی دارد.

کرنل لینوکس یک کرنل سیستمی متن باز است که در سال ۱۹۹۱ توسط لینوس توروالدز توسعه داده شد. این کرنل زیربنای بسیاری از توزیع‌های لینوکسی است که برای کامپیوترهای عادی و سرورها استفاده می‌شود. اندروید هم سیستم عاملی مبتنی بر لینوکس است که از نسخه خاصی از این کرنل بهره می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی