ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس ایکس برای اولین بار استارشیپ را در سفری فضایی از تگزاس به هاوایی می‌فرستد

اسپیس ایکس اولین سیستم پرتاب استارشیپ را از تگزاس تا جزیره‌ای در هاوایی به پرواز در می‌آورد. این پرواز اولین باری است که اسپیس ایکس دو بخش اصلی سیستم غول‌پیکر استارشیپ، یعنی راکت سوپرهوی و ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

اسپیس ایکس اولین سیستم پرتاب استارشیپ را از تگزاس تا جزیره‌ای در هاوایی به پرواز در می‌آورد. این پرواز اولین باری است که اسپیس ایکس دو بخش اصلی سیستم غول‌پیکر استارشیپ، یعنی راکت سوپرهوی و کپسول استارشیپ، را با هم پرتاب می‌کند.

در برنامه این پرتاب ذکر شده است که استارشیپ با راکت سوپرهوی از مرکز اسپیس ایکس در تگزاس پرتاب می‌شود و سه دقیقه بعد از پرتاب در هوا از این راکت جدا می‌شود. پس از پنج دقیقه، سوپرهوی به زمین بازمی‌گردد و در خلیج مکزیک فرود می‌آید. در همین حال، استارشیپ به حرکت در مدار خود ادامه می‌دهد و قبل از فرود در هاوایی یک دور کامل به دور زمین می‌زند که حدودا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. بعد از ورود به جو، استارشیپ در حدود ۱۰۰ کیلومتری جزیره کاوای که شمالی‌ترین جزیره هاوایی است فرود می‌آید.

تاریخ دقیق پرواز هنوز مشخص نیست، اما احتمالاتی مبنی بر انجام این ماموریت تا قبل از ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ وجود دارد. همچنین اسپیس ایکس اعلام کرده است که تا آخر سال ۲۰۲۱ چنین پروازی را انجام می‌دهد. کپسول استارشیپ تا ارتفاع ۱۱۵ کیلومتری زمین اوج می‌گیرد که کم ارتفاع‌ترین مدار زمین و مرز بین زمین و فضا است.

سیستم استارشیپ در حال حاضر قدرتمندترین سیستم پرتاب موجود است که می‌تواند در سفرهای زمینی و بین سیاره‌ای استفاده شود. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند همراه ماموریت‌های سرنشین‌دار، تا ۱۰۰ تن بار محموله‌ای حمل کند. اسپیس ایکس با این طرح خود چیزی حدود ۳ میلیارد دلار با ناسا قرارداد بست تا در ماموریت آرتمیس ناسا برای بازگشت انسان به ماه استفاده شود. اسپیس ایکس تا کنون پنج پرتاب آزمایشی با ارتفاع بالا انجام داده است که اخیرا در همین ماه، پنجمین پرتاب با فرودی موفقیت‌آمیز همراه بود.

این شرکت خصوصی اعلام کرد که پرتاب‌های آزمایشی استارشیپ با هدف کسب تجربه و درک بهتر دینامیک پرتاب در ماموریت‌هاست و پیش‌بینی رفتار چنین سیستم پیچیده‌ای قبل از پرواز بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی