ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اخترشناسان به دلایل احتمالی وجود دایره‌های رادیویی عجیب در آسمان پی بردند

در سال‌های اخیر، اخترشناسان تعدادی جرم رادیویی دایره‌ای شکل یافتند که میلیون‌ها سال نوری قطر داشتند. تاکنون ماهیت این اجرام ناشناخته باقی مانده بود، اما اخیرا تیمی از محققان با کشف جرمی مشابه توانستند پاسخی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

در سال‌های اخیر، اخترشناسان تعدادی جرم رادیویی دایره‌ای شکل یافتند که میلیون‌ها سال نوری قطر داشتند. تاکنون ماهیت این اجرام ناشناخته باقی مانده بود، اما اخیرا تیمی از محققان با کشف جرمی مشابه توانستند پاسخی برای این معمای کیهانی پیدا کنند.

این معما از جایی شروع شد که حدود سه سال پیش، آرایه تلسکوپی استرالیا با ۳۶ دیش ماهواره‌ای شروع به ساخت نقشه رادیویی آسمان کرد. دانشمندان در این نقشه به دنبال نقاط پرنوری می‌گشتند که سیاه‌چاله یا کهکشان‌های بزرگی بودند که در طول موج رادیویی می‌درخشیدند.

این تیم تحقیقاتی در داده‌های به دست آمده، چهار دایره پرنور پیدا کرد که ابتدا به عنوان پدیده‌ای شناخته شده دسته‌بندی شدند. بعد از این دانشمندان با طول موج‌های دیگری مانند طول موج مرئی از این اجرام تصویربرداری کردند اما در کمال تعجب در نور مرئی دیده نمی‌شدند. همین کافی بود تا دانشمندان این اجرام را «دایره‌های رادیویی عجیب» (ORCs) بنامند.

طبق داده‌های جمع‌آوری شده در مرکز این دایره‌ها، کهکشان‌هایی وجود داشتند که پهنای آن‌ها چندین میلیون سال نوری بود. این تیم حدود ۱۱ دایره دیگر پیدا کردند و توجیه آن‌ها برای این اجرام از خطای تصویر تا حلقه انیشتین متفاوت بود.

آن‌ها حدود یک ماه پیش دایره رادیویی دیگری پیدا کردند و حالا پس از بررسی آن، به سه پاسخ احتمالی رسیده‌اند. در اولین پاسخ این احتمال وجود دارد که اطراف این اجرام کهکشان‌های دیگری در حال شکل‌گیری باشند که مواد پرنوری را به شکل یک حلقه اطراف خود خم می‌کنند، اما آنقدر کم نور هستند که با چشم قابل مشاهده نیستند.

احتمال دیگری وجود دارد که سیاه‌چاله مرکز این اجرام مواد اطراف خود را می‌بلعد و جت‌هایی مخروطی شکل از ذرات و انرژی بالا به سمت بیرون پرتاب می‌کند. احتمالا به صورت کاملا اتفاقی ما سر راه این جت‌ها قرار گرفتیم و سطح مقطع این مخروط‌ها را به شکل دایره می‌بینیم.

احتمال سوم می‌تواند پدیده‌ای ناشناخته اما با انرژی بسیار بالا باشد که در مرکز این حلقه‌ها رخ داده و چنین اثری از خود به جا گذاشته است. البته دانشمندان هنوز چنین پدیده‌ای را شناسایی نکرده‌اند، اما این حلقه‌های رادیویی می‌توانند اولین سرنخ‌ها باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی