ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تغییرات اقلیمی به آرامی در حال از بین بردن مهم‌ترین غارنگاره‌های زمین است

طی چند سال گذشته در مورد پدیده تغییر اقلیم بحث‌های زیادی صورت گرفته که تاثیر منفی آن روی کره زمین کاملا قابل تشخیص است. اکنون به نظر می‌رسد تغییرات اقلیمی به تدریج، در حال نابودی ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

طی چند سال گذشته در مورد پدیده تغییر اقلیم بحث‌های زیادی صورت گرفته که تاثیر منفی آن روی کره زمین کاملا قابل تشخیص است. اکنون به نظر می‌رسد تغییرات اقلیمی به تدریج، در حال نابودی باستانی‌ترین و ارزشمندترین غارنگاره‌هایی است که منبع مهمی برای تحقیق در مورد زندگی اولیه نیاکان ما محسوب می‌شود.

پژوهش جدیدی که توسط دانشمندان «دانشگاه گریفیث» استرالیا صورت گرفته، نشان می‌دهد که گرم شدن کره زمین به آرامی نقاشی‌های باستانی غارهای آهکی جنوب جزیره سولاوسی واقع در اندونزی که حدود ۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش کشیده شده‌اند را از بین می‌برد. نقاشی‌های یاد شده از اولین غارنگاره‌های کشف شده در جهان محسوب می‌شوند.

محققان برای پیدا کردن منشا این مشکل، یازده غارنگاره مختلف را با استفاده از میکروسکوپ و سایر تکنیک‌ها از جمله تجزیه و تحلیل شیمیایی و شناسایی بلورها مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها با انجام بررسی‌های خود متوجه شدند که روی دیوارهای غار، بلورهای نمک در حال شکل‌گیری است که باعث شکسته شدن و پوسته پوسته شدن سنگ و از بین رفتن نقاشی‌ها می‌شود.

محققان در پژوهش خود عنوان می‌کنند:

«مناطق گرمسیری استوایی برخی از قدیمی‌ترین هنرهای سنگی شناخته شده را در خود جای داده است که با سرعت نگران‌کننده‌‌ای در حال هوازدگی هستند. ما با انجام این تحقیق نشان داده‌ایم که این تابلوهای هنری سنگی در دهه‌های اخیر با سرعت در حال تخریب هستند و نمک‌های تاثیر گرفته از آب و هوا مسئول افزایش لایه‌برداری از سطح غارهای آهکی است که نقاشی‌های ۴۵ تا ۲۰ هزار ساله را در خود جای داده است.»

بنابراین اگر در پاسخ به این فاجعه طبیعی اقدامی صورت نگیرد، ممکن است مهم‌ترین بخش‌های تاریخ خود را از دست بدهیم. متاسفانه هم اکنون در مورد روش‌های مقابله با این پدیده و عواقب منفی آن کم و به اندازه روش‌های مقابله با تغییرات اقلیمی اطلاع داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی