ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

همکاری مپنا و خودروسازان بم برای ساخت خودروی برقی اشتراکی با تکنولوژی قدیمی

آینده از آن خودروهای برقی است و در میان شرکت های ایرانی نیز گروه مپنا بیش از یکسال است که فعالیت جدی برای توسعه پلت فرم فنی خودروهای برقی را آغاز کرده است و در ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

آینده از آن خودروهای برقی است و در میان شرکت های ایرانی نیز گروه مپنا بیش از یکسال است که فعالیت جدی برای توسعه پلت فرم فنی خودروهای برقی را آغاز کرده است و در تازه ترین گام با همکاری صنایع خودروسازی کرمان نسبت به توسعه یک خودروی برقی اشتراکی سایز کوچک با یکدیگر همکاری می نمایند٬‌ اما آنطور که از ظواهر ماجرا پیداست فناوری موتور و باتری این خودرو چندان مدرن به نظر نمی‌رسد.

در این راستا امضاء قرارداد همکاری مشترک در قالب شرکت جوینت ونچر برای اهداف استراتژیک بلند مدت در فرصت‌های کسب و کار موجود در زمینه طراحی، ساخت، تولید و ارائه خودروی برقی اشتراکی در کلاس‌های A و B فی مابین شرکت مهندسی برق وکنترل مپنا (مکو) و شرکت خودروسازان بم (بم کو) انجام شد.

خودرو برقی مپنا و بم خودرو
تکنولوژی نصب موتورهای برقی درون چرخ ها به شکل هاب موتور در تصویر فوق به وضوح مشخص است

با امضای این قرارداد تولید و عرضه خودروی برقی اشتراکی به منظور اجرای ناوگان حمل و نقل مرتبط در محدوده های مشخص در کلان شهرها به خصوص تهران بزرگ در دستور کار قرار گرفت. بر اساس این همکاری، شرکت مکو تولید و توسعه پیشرانه و ذخیره ساز انرژی این خودروها را بر عهده خواهد داشت و شرکت خودروسازی بم بخش بدنه، تریم و قسمت های خودرویی را به انجام خواهد رساند.

همچنین کنترل این خودرو از طریق نرم افزارهای مدیریتی بالادستی خواهد بود و کاربران برای رزرو، پرداخت، باز کردن درب ها، مسیریابی و … از نرم افزار مخصوص این خودروها بهره خواهند برد.
لازم به ذکر است شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا، توسعه محصولات پیشرانه و باتری پک برقی را شروع کرده و زیر سیستم های مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین را فراهم می کند.

در خودروهای الکتریکی به دلیل جایگزینی موتور‌های احتراق داخلی با موتورهای الکتریکی، می‌توان از مزایایی چون کاهش حجم و وزن موتور، افزایش شتاب، بهبود راندمان تبدیل انرژی، کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگه‌داری، عدم مصرف انرژی در زمان آماده به کار، کاهش آلودگی صوتی و ... بهره گرفت. همچنین در زمان ترمزگیری، با بهره‌گیری از موتورهای الکتریکی به عنوان مولد انرژی، می‌توان در سیکل‌های رانندگی شهری بهبود چشم‌ گیری در کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده‌ها داشت.

با اعلام کارشناسان فنی دو شرکت، به زودی اولین محصول این شرکت مشترک با قابلیت فروش آزاد و همچنین کسب و کار اشتراکی ارائه خواهد شد. ظرفیت باتری این محصول حداکثر ۱۵ کیلووات ساعت است و می تواند با یک بار شارژ (قابلیت شارژ سریع و کند)، مسافت ۱۰۰ کیلومتر را با سرعت بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت طی کند که برای استفاده درون شهری مناسب است.

تکنولوژی نسبتا قدیمی در مهندسی خودرو برقی مپنا

متاسفانه مپنا از زمان رسانه‌ای شدن پروژه خودروهای برقی‌اش تاکنون همکاری مناسبی با رسانه‌ها نداشته است و برخی از ابعاد فناوری این شرکت همچنان مجهول است اما آنطور که از تصاویر و اطلاعات رسمی منتشر شده توسط این شرکت بر می آید٬ مهندسی بسیاری از خودروهای برقی مپنا برمبنای موتورهای برقی قرار گرفته در فضای درونی چرخ‌ها انجام شده است که به دلیل وزن فنربندی نشده بالا و ضربان سنگین ناشی از ناهمواری جاده‌ها٬‌ فناوری رایج و مناسبی برای استفاده در خودروها نیست و عموما در نسخه‌های ارزان قیمت موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌های برقی استفاده می‌شود.

https://static.digiato.com/digiato/2019/05/MAPNA-1.jpg

استفاده از این فناوری برای خودروهای برقی می‌تواند به معنای تشدید ضربات وارده بر سیستم فنربندی به خصوص در گذر از مسیرهای ناهموار و گذر از سرعت گیرها باشد که البته این مشکل با توجه به وضعیت جاده‌های کشورمان نیز بسیار جدی به نظر می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ehsan khalilpour
    ehsan khalilpour | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    موهای تسلا ریخته

مطالب پیشنهادی