ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشخصات پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ AMD افشا شد: تحولی در لپ‌تاپ‌های گیمینگ

AMD چند سالی می‌شود که توجه ویژه‌ای به بازار پردازنده‌ها دارد و با محصولات متنوع رقابت با اینتل را فشرده‌تر می‌کند. حالا نقشه راه آینده این کمپانی افشا شده که از پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ خبر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

AMD چند سالی می‌شود که توجه ویژه‌ای به بازار پردازنده‌ها دارد و با محصولات متنوع رقابت با اینتل را فشرده‌تر می‌کند. حالا نقشه راه آینده این کمپانی افشا شده که از پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ خبر می‌دهد. این پردازنده‌ها که با معماری +Zen 3 توسعه پیدا می‌کنند، عملکرد لپ‌تاپ‌های گیمینگ را افزایش چشمگیری می‌دهند.

نقشه راه AMD پردازنده‌های متعددی را برای ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. در این نقشه راه دو دسته پردازنده با نام «Rembrandt» به چشم می‌خورند که اسم رمز پردازنده‌های موبایل رایزن ۶۰۰۰ است، البته شاید AMD آن‌ها را با نام متفاوتی روانه بازار کند.

طبق این نقشه راه، پردازنده‌های Rembrandt با لیتوگرافی ۶ نانومتری توسعه پیدا می‌کنند و مبتنی بر معماری +Zen 3 خواهند بود که در مقایسه با معماری Zen 3 با لیتوگرافی ۷ نانومتری بهبودهایی را تجربه می‌کنند، البته اگر AMD برای تولید آن‌ها همچنان به همکاری با TSMC ادامه دهد، نباید منتظر بهبود چشمگیری باشیم.

این پردازنده‌های موبایل از هسته‌های گرافیکی RDNA2 بهره می‌برند که عملکرد بسیار بهتری از هسته‌های وگا مورد استفاده در پردازنده‌های موبایل رایزن ۵۰۰۰ دارد. انتظار می‌رود عملکرد گرافیکی آن‌ها ۵۰ درصد بهبود یابد.

پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰

در کنار لپ‌تاپ‌های گیمینگ، باید منتظر عرضه پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ برای لپ‌تاپ‌های سبک وزن هم باشیم. این پردازنده‌ها که اسم رمز Rembrandt U را یدک می‌کشند، توان ۱۵ واتی دارند، در حالی که توان نمونه‌های قدرتمند با پسوند H به ۴۵ وات می‌رسد تا گیمرها قدرت بالایی را تجربه کنند. این پردازنده‌ها از PCIe 4.0، رم DDR5 و USB 4 پشتیبانی می‌کنند.

این پردازنده‌های جدید با کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ RX 6000M که احتمالا در آینده نزدیک معرفی می‌شوند، جفت خواهند شد.

در نقشه راه AMD پردازنده‌های دیگری هم به چشم می‌خورند، اما چندان هیجان‌انگیز نیستند. برای مثال در آن پردازنده‌های Van Gogh و Dragon Crest‌ وجود دارند که برای دستگاه‌های نه چندان قدرتمند از راه می‌رسند. علاوه بر آن‌ها، AMD در کنار پردازنده‌های Rembrandt از محصولات سری Barcelo هم رونمایی خواهد کرد که احتمالا برای دستگاه‌های ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی