ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی لپتاپ ایسوس ویووبوک R528EP ؛ میان‌رده خوش قیمت [تماشا کنید]

لپتاپ‌های سری ویووبوک ایسوس برای آن گروه از کاربرانی طراحی شده که به دنبال طراحی زیبا با رنگ‌های جذاب هستند و به وزن کم و کارایی مناسب هم اهمیت می‌دهند. بیشتر لپتاپ‌های این سری قیمت ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

لپتاپ‌های سری ویووبوک ایسوس برای آن گروه از کاربرانی طراحی شده که به دنبال طراحی زیبا با رنگ‌های جذاب هستند و به وزن کم و کارایی مناسب هم اهمیت می‌دهند. بیشتر لپتاپ‌های این سری قیمت مناسبی دارند و ویووبوک ۱۵ مدل R528EP‌ هم با قیمت خوب در ازای ویژگی‌ها، بسیاری از رقبا را به چالش می‌کشد. در این مطلب قصد دارم این لپتاپ میان‌رده عمومی را بررسی کنم.

شاید اگر در وبسایت ایسوس به دنبال ویووبوک R528EP‌ بگردید، تنها صفحه پشتیبانی را بیابید. دلیل این موضوع این است که ایسوس این لپتاپ را در بازارهای مختلف با اسامی متنوعی عرضه می‌کند. این مدل در واقع همان ویووبوک ۱۵ مدل X513 (11th gen Intel) است که در وبسایت ایسوس هم می‌توانید پیدایش کنید.

مشخصات فنی ایسوس ویووبوک ۱۵ مدل R528EP‌

  • پردازنده اینتل Core i3-1115G4 (در برخی از مدل‌ها تا Core i7)
  • پردازشگر گرافیکی اینتل UHD / انویدیا جی‌فورس MX330 با ۲ گیگابایت حافظه GDDR5
  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچی از نوع LCD با رزولوشن 1080p و نسبت نمایشگر به بدنه ۸۵ درصد
  • ۸ گیگابایت رم DDR4 (در برخی از مدل‌ها تا ۱۶ گیگابایت)
  • حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت SSD از نوع  M.2 PCIe 3.0 (در برخی مدل‌ها تا یک ترابایت) به همراه هارد دیسک یک ترابایتی SATA
  • باتری ۴۲ وات ساعتی و شارژر ۶۵ وات
  • وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax و بلوتوث ۵.۰
  • مجهز به حسگر اثر انگشت
  • وب‌کم با رزولوشن 720p
  • رنگ‌های مشکی (مدل مورد بررسی)، سفید و آبی
  • پورت‌ها شامل یک عدد USB 3.2 Gen 1 Type-C، یک عدد USB 3.2 Gen 1 استاندارد و دو پورت USB 2.0 استاندارد، HDMI،‌ درگاه میکرو اس‌دی و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون/میکروفن
  • وزن ۱.۸ کیلوگرم و ضخامت ۱۹.۹ میلی‌متر
  • نسخه مورد بررسی بدون سیستم عامل
  • قیمت مدل مورد بررسی حدود ۲۰ میلیون تومان

با نگاهی به مشخصات لپتاپ می‌توان گفت که با یک مدل میان‌رده برای کارهای عمومی طرف هستیم که چند ویژگی جذاب هم دارد؛‌ از جمله مجهز شدن به اس‌اس‌دی و هارد دیسک به طور همزمان و وزن نسبتا کم. ایسوس ویووبوک R528EP را فروشگاه آی‌تی سیتی در اختیار ما قرار داده است. برای خرید انواع محصولات دیجیتال می‌توانید به این فروشگاه مراجعه کنید.

بررسی ویدیویی لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک ۱۵

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو با کیفیت عالی از یوتوب

طراحی

بررسی ویووبوک ۱۵

ویووبوک ۱۵ به همراه چند لپتاپ دیگر ایسوس جایزه طراحی رددات ۲۰۲۰ را دریافت کرده اما از آنجایی که این مدل بدنه پلاستیکی دارد در مقایسه با برخی از رقبای نزدیک از جمله هواوی میت‌بوک D15‌ مدل ۲۰۲۰ با بدنه آلومینیومی و البته کمی قیمت بیشتر، چند پله پایین‌تر قرار می‌گیرد. مدلی که دست ما رسیده به گفته ایسوس مشکی رنگ است اما در واقع کمی به خاکستری مات تمایل دارد. ضخامت نمایشگر لپتاپ نسبتا بالا است و به همین دلیل مقاومت نسبتا خوبی در مقابل فشار و خمش دارد. زمانی که لپتاپ را باز می‌کنید، کلید اینتر به رنگ زرد فسفری اولین چیزی است که توجه‌تان را جلب می‌کند. به غیر از این کلید متفاوت، تقریبا همه چیز مینیمال و بسیار ساده است.

حاشیه‌های نمایشگر نسبتا باریک است اما قطعا لپتاپ‌‌هایی با فریم‌های ظریف‌تر هم وجود دارند. در لبه بالایی نمایشگر دو حفره مربوط به میکروفن و یک حفره وب‌کم به چشم می‌خورد. در کمال تعجب، وب‌کم با شیشه‌ای هم سطح فریم نمایشگر محافظت نمی‌شود و در حفره‌ای با عمق چند میلی‌متری جای گرفته است. در پایین نمایشگر هم لوگوی ASUS VivoBook به رنگ سفید خودنمایی می‌کند.

بررسی ویووبوک ۱۵

کیبورد ویووبوک ۱۵ فول سایز است و به بخش عددی هم مجهز شده. ظاهر کیبورد بسیار ساده و فونت‌های آن خوانا است. علاوه بر این از آنجایی که مدلی که دست ما رسیده فاقد کیبورد فارسی است، خلوت و زیباتر به نظر می‌رسد. یکی از مزایای کیبورد،‌ مجهز شدن به نور پس زمینه با امکان تنظیم در ۳ سطح است که میزان آن برای استفاده در نور کم کافی است. به گفته ایسوس عمق فشرده شدن کلیدها ۱.۴ میلی‌متر است که برای تایپ کردن، کم به نظر می‌رسد. در تجربه‌ای که در کار با لپتاپ داشتم، به مرور به عمق کم کلیدها عادت کردم ولی حس فشرده شدن کلیدها در هنگام تایپ بیش از حد نرم است و زیر دست تا حدودی شبیه به کیبوردهای گیمینگ احساس می‌شود. به همین دلیل من ترجیح می‌دادم برای  لپتاپی که به هیچ وجه برای گیمرها طراحی نشده و بیشتر برای کارهای روزمره و اداری است، کیبوردی ویژه تایپ و با فیدبک قوی‌تر در نظر گرفته شود.

بررسی ویووبوک ۱۵

موردی که کمی برای من ‌آزار دهنده است و مدتی نسبتا طولانی زمان برد تا به آن عادت کنم، طراحی کلید Backspace است که به دلیل ابعاد و مکان قرارگیری موجب می‌شود بارها به اشتباه کلید + بخش عددی را لمس کنم. همچنین از اندازه کوچک کلیدهای ۴ جهته هم نمی‌توان گذشت. در پایین کیبورد، تاچ‌پد قرار گرفته که از هر نظر طراحی عالی دارد؛ ابعاد آن بسیار بزرگ است و به دلیل جنس روکش آن، انگشت به راحتی روی آن حرکت می‌کند و در عین حال لیز هم نمی‌خورد. علاوه بر این از آنجایی که از درایور Precision مایکروسافت پشتیبانی می‌کند عملکرد عالی، بی نقص، بدون لگ و بسیار دقیقی دارد. در گوشه بالا سمت راست تاچ‌پد، حسگر اثر انگشت تعبیه شده. این حسگر با ویندوز هلو سازگار است و سرعت بسیار بالا و کارایی خوبی در شناسایی اثر انگشت دارد. با این حال گاهی به ندرت پیش می‌آید که مجبور می‌شوید ۲ یا حتی ۳ بار لمسش کنید تا انگشت را شناسایی کند.

بررسی ویووبوک ۱۵

اگر از نمای کناری به لپتاپ نگاه کنید متوجه می‌شوید که چندان هم ظریف نیست اما قطر ۱۹.۹ میلی‌متری آن برای یک لپتاپ ۱۵ اینچی قابل قبول است. در لبه سمت چپ لپتاپ دو پورت USB 2.0 با ابعاد استاندارد (Type A) تعبیه شده و LED نشانگر وضعیت شارژ شدن هم در همین لبه به چشم می‌خورد. لبه سمت راست اما شلو‌غ‌تر است و پوررت اتصال شارژر، HDMI، پورت (Type A) USB 3.2 Gen 1، یک پورت USB 3.2 Gen 1 (Type-C)، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون-میکروفن و در نهایت درگاه میکرو اس‌دی به چشم می‌خورد. فاصله پورت‌ها به ویژه در لبه سمت راست، از هم کافی است و بعید است که با اتصال همزمان چند کابل به دردسر بر بخورید. اما سفتی پیش از حد تمامی پورت‌های USB-A باعث شده در آوردن دستگاه‌های متصل به این پورت‌ها بیش از حد مشکل باشد. تعداد پورت‌‌ها در مجموع کافی به نظر می‌رسد اما من ترجیح می‌دادم حداقل یکی از پورت‌های سمت چپ هم از USB 3.2 پشتیبانی می‌کرد.

بررسی ویووبوک ۱۵

زیر ایسوس ویووبوک ۱۵ را یک قاب یکپارچه پوشانده است. در بخش بالایی این قاب حفره‌های انتقال هوا دیده می‌شود و در دو طرف پایین هم حفره‌های اسپیکر استریو تعبیه شده‌اند. ایسوس ویووبوک ۱۵ از نظر امکان ارتقا با محدودیت‌‌هایی روبرو است. رم لپتاپ به برد لحیم شده و امکان تعویض یا افزایش آن را ندارید اما SSD و هارد دیسک را می‌توانید ارتقا دهید.

در مجموع باید گفت که ویووبوک ۱۵ ظاهر ساده اما در عین حال شیکی دارد و کیفیت ساخت آن هم بالا است. با این حال در مقایسه با بسیاری از رقبا از جمله سری میت‌بوک هواوی با بدنه فلزی، کیفیت بدنه پایین‌تری دارد و چندان حس یک محصول پریمیوم را القا نمی‌کند. وزن حدود ۱.۸ کیلوگرمی هم برای یک لپتاپ ۱۵ اینچی مناسب است؛ اگرچه باز هم در مقایسه با بعضی رقبا در بین سبک‌ترین‌ها به حساب نمی‌آید.

نمایشگر

بررسی ویووبوک ۱۵

ایسوس ویووبوک ۱۵ نمایشگر ۱۵.۶ اینچی دارد. با وجود این که برخی از مدل‌های این لپتاپ با نمایشگر IPS هم تولید شده اما مدلی که در اختیار داریم پنل LCD دارد. رزولوشن نمایشگر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ است که از نظر من برای کارهای اداری و روزمره، حداقل رزولوشن قابل قبول محسوب می‌شود و پیشنهاد می‌کنم اگر قصد خرید لپتاپ را دارید به سراغ مدل‌های با رزولوشن پایین‌تر نروید. کیفیت نمایشگر در کل چندان بالا نیست؛ چه از نظر دقت رنگ، روشنایی و کنتراست و چه از نظر زاویه دید.

نمایشگر با روکشی پوشیده شده که نیمه مات است. به همین دلیل با این که بازتاب چندان شدیدی ندارد و آینه‌ای به نظر نمی‌رسد اما بازتاب‌های نور شدید در برخی زوایا کمی آزار دهنده می‌شود. روشنایی نمایشگر در زیر نور شدید هم چنگی به دل نمی‌زند و حتی برای محیط داخلی پر نور هم چندان بالا نیست. اگر از زوایای باز به نمایشگر نگاه کنید رنگ‌ها کمی به هم می‌ریزند اما روشنایی به میزان محسوسی کاهش می‌یابد. نمایشگر لپتاپ با زاویه حداکثر ۱۲۰ درجه‌ای باز می‌شود که برای بیشتر کاربران کافی است. همچنین باید اشاره کنم که به لطف بهره‌مندی از گواهینامه محافظت از چشم TÜV Rheinland، استفاده طولانی مدت از نمایشگر چندان چشمان را آزار نمی‌دهد. در کل نمایشگر با وجود این که رزولوشن قابل قبولی دارد اما از نظر کیفیت چندان درخشان عمل نمی‌کند.

سخت‌افزار و کارایی

بررسی ویووبوک ۱۵

قلب تپنده ایسوس ویووبوک ۱۵ پردازنده اینتل Core i3-1115G4 است که از نسل یازدهم محسوب می‌شود. این پردازنده که بر اساس معماری ۱۰ نانومتری تولید شده، ۲ هسته پردازشی و کش لایه سوم ۶ مگابایتی دارد و حداکثر فرکانس توربو آن روی تنها یک هسته به ۴.۱۰ گیگاهرتز می‌رسد. علاوه بر این به پردازشگر گرافیکی اینتل UHD با حداکثر فرکانس ۱.۲۵ گیگاهرتز مجهز شده است. ویووبوک ۱۵ همچنین از کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس MX330 با ۲ گیگابایت حافظه GDDR5 بهره‌مند است.

پردازنده این لپتاپ یک مدل اقتصادی است و انتظار نداریم رکوردها را جابجا کند. همراه شدن آن با ۸ گیگابایت رم DDR4 هم نشان می‌دهد که این لپتاپ بیشتر برای کاربری عمومی و مالتی‌مدیا طراحی شده و نباید انتظار اجرای بازی‌های سنگین را داشت. ایسوس همچنین ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD را در نظر گرفته تا خیال کاربران از اجرای سریع برنامه‌ها و بازی‌های ساده و نیز بالا آمدن ویندوز در مدت زمانی کوتاه راحت باش. علاوه بر این برای ذخیره سازی بیشتر، به یک هارد دیسک کم سرعت‌تر اما با حجم قابل قبول یک ترابایتی مجهز شده است.

برای ارزیابی قدرت سخت‌افزاری ایسوس ویووبوک ۱۵ ابتدا به سراغ کریستال دیسک مارک نسخه ۷ رفتیم تا سرعت حافظه داخلی SSD و نیز هارد دیسک را بسنجیم. ایسوس از اس‌اس‌دی وسترن دیجیتال PC SN530 استفاده کرده که از نوع NVMe با رابط PCIe Gen3 x4 است. به گفته وسترن دیجیتال این مدل بسته به ظرفیت می‌تواند به سرعت خواندن و نوشتن تا ۲۴۰۰ و ۹۵۰ مگابایت بر ثانیه دست پیدا کند و به این ترتیب می‌توان گفت که سرعتی در حد یک میان‌رده (در بین مدل‌های NVMe و نه مدل‌های کم سرعت‌تر SATA) دارد. وسترن دیجیتال این مدل را در ظرفیت‌های تا یک ترابایت هم تولید کرده اما مدلی که در ایسوس ویووبوک ۱۵ به کار رفته ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی دارد و به همین دلیل انتظار می‌رود سرعت پایین‌تری نسبت به بالاترین مدل داشته باشد. برای این که سرعت این اس‌اس‌دی و نیز هارد دیسک سیگیت ST1000LM035 را بسنجم به سراغ بنچمارک کریستال دیسک مارک رفتم.

بررسی ویووبوک ۱۵
بنچمارک SSD در سمت چپ و هارد دیسک در سمت راست

همان طور که در بنچمارک هم مشخص است حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی بیش از ۱۷۰۰ و ۹۰۰ مگابایت بر ثانیه است که در حد اقتصادی‌های بازار محسوب می‌شود. هارد دیسک در تست‌های خواندن و نوشتن متوالی به سرعتی بهتر از ۱۴۳ و ۱۳۸ مگابایت بر ثانیه نمی‌رسد که البته کاملاً عادیست و تمام هارد دیسک‌های لپتاپ سرعتی در همین حدود دارند.

برای تست کارایی پردازنده ویووبوک ۱۵ از برنامه Cinebench R23 استفاده کردم. این برنامه در دو حالت تک و چند هسته‌ای، تمام توان CPU را برای رندر کردن تصویر سنگین به کار می‌گیرد. نتایج به دست آمده را در تصویر زیر می‌بینید.

بررسی ویووبوک ۱۵
تست تک هسته‌ای Cinebench R23 (سمت چپ) در کنار تست چند هسته‌ای.

در تست تک هسته‌ای Cinebench، پردازنده Core i3-1115G4 کارایی بسیار خوبی دارد و حتی از پردازنده Core i7 10875H در لپتاپ گیمینگ ام‌اس‌آی GE66 Raider 10SFS (بررسی دیجیاتو) با امتیاز ۱۲۵۰ هم بالاتر قرار می‌گیرد. در تست چند هسته‌ای با امتیاز ۳۲۲۷ اما همان طوری که انتظار می‌رود کارایی در حد یک پردازنده اقتصادی دارد و امتیاز چندان بالایی را ثبت نکرده است. تست بعدی، پی‌سی‌مارک است که توان کلی سخت‌افزار برای اجرای فعالیت‌های روزمره، تولید محتوای دیجیتال و بهره‌وری را می‌سنجد. نتیجه به دست آمده را در زیر می‌بینید.

بررسی ویووبوک ۱۵

در این تست امتیاز کلی ۴۲۰۱ به دست آمده که باز هم تایید می‌کند این لپتاپ برای استفاده‌های عمومی طراحی شده است. ویووبوک ۱۵ در بخش عمومی (اجرای اپ‌ها، کنفرانس ویدیویی و مرور وب) تقریباً دو برابر بخش مالتی مدیا (ویرایش عکس، رندرگیری و تدوین ویدیو) امتیاز گرفته است. اگر این لپتاپ را با هواوی میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۰ با پردازنده AMD Ryzen 5 3500U (بررسی دیجیاتو) با امتیاز کلی ۳۹۷۱ مقایسه کنیم متوجه می‌‌شویم که در بیشتر بخش‌ها ویووبوک ۱۵ امتیاز بالاتری دارد و تنها در بخش ویرایش تصاویر، لپتاپ هواوی امتیاز بالاتری کسب کرده است.

با وجود این که ویووبوک ۱۵ برای بازی کردن ساخته نشده اما تست آن با نرم‌افزار تری‌دی‌مارک خالی از لطف نیست و می‌توان کارایی نسبی پردازشگر گرافیکی مجتمع انویدیا جی‌فورس MX330 را در مقایسه با رقبا سنجید. نتایج به دست آمده در تست‌های مختلف تری‌دی‌مارک را در ادامه می‌بینید.

بررسی ویووبوک ۱۵

بر اساس نتایج فوق،‌ پردازشگر گرافیکی جی‌فورس MX330 کارایی بالاتری نسبت به XM250 دارد اما بی شک به گرد پای چیپ‌های قدرتمندی از جمله GTX 1050Ti و RTX 2070 Super نمی‌رسد.

ایسوس برای ویووبوک لوله‌های حرارتی ۸ میلی‌متری جدید در کنار فن IceBlade باز طراحی شده با ۸۷ پره را در نظر گرفته. پره‌ها از پلیمر کریستال مایع ساخته شده‌اند تا در کنار ضخامت کمتر، وزن پایین‌تری هم داشته باشند و نویز و لرزش آنها در مقایسه با دیگر فن‌ها کاهش یابد. در عمل فن لپتاپ به خوبی از پس دفع حرارت تولید شده بر می‌آید و در بیشتر شرایط کار سبک به سختی صدای آن را می‌شنوید. علاوه بر این دمای بدنه حین کار با دستگاه معمولا بسیار پایین است و حتی حین بنچمارک تری‌دی‌مارک که در دمای اتاق ۲۵ درجه، دمای پردازنده و پردازشگر گرافیکی به حدود ۹۴ درجه سانتیگراد هم رسید، بیشتر بخش‌های بدنه چندان داغ نبود. در این شرایط،‌ بخش کوچکی در بالا و سمت چپ لپتاپ،‌ یعنی نزدیک به خروجی هوای فن، به دمای تا ۵۷ درجه هم رسید اما خوشبختانه کیبورد چندان داغ نبود و به راحتی می‌توانستم با دستگاه کار کنم. البته باید اشاره کنم که کمتر کاربری برای مدت طولانی شرایط سنگینی مشابه بنچمارک‌ها را تجربه می‌کند.

ایسوس همچنین نرم‌‌افزار My ASUS را برای ویووبوک ۱۵ ارائه کرده که امکانات متنوعی را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ از جمله این‌که می‌توانید شارژ شدن باتری را به ۸۰ یا ۶۰ درصد محدود کنید تا دوام باتری در طولانی مدت افزایش یابد یا پروفایل کارایی لپتاپ را تغییر دهید. علاوه بر این مای ایسوس امکان تنظیم رنگ نمایشگر و اولویت بندی بسته‌های شبکه را در اختیارتان می‌گذارد. از امکانات مفید اپلیکیشن بررسی مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم است. همچنین می‌توانید درایورها یا اپلیکیشن‌های ویژه ایسوس را به طور خودکار آپدیت کنید. در ادامه تصاویر این اپلیکیشن را مشاهده می‌کنید.

اپلیکیشن مای ایسوس اگرچه تا حدودی طراحی شلخته و بی نظمی دارد اما به خوبی تلاش کرده چندین اپلیکیشن ایسوس در لپتاپ‌های قدیمی‌تر از جمله اپ‌هایی برای تنظیم پروفایل فن، رنگ نمایشگر، آپدیت درایورها و ... را با هم یکپارچه کند تا دیگر نیازی نباشد برای هر کدام به سراغ اپ‌های جداگانه بروید.

در مدت استفاده از ویووبوک ۱۵ از گوگل کروم با بیش از ۲۰ تب استفاده کردم، با فوتوشاپ عکس ادیت کردم، از نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس استفاده کردم، آهنگ گوش دادم و فیلم تماشا کردم. با تجاربی که داشتم می‌توانم بگویم که این لپتاپ به خوبی از پس کارهای روزمره و معمول اداری یا خانگی بر می‌آید و بدون داغ شدن و معمولا بدون سر و صدای شدید فن کار می‌کند، اما برای بازی کردن یا رندرگیری سنگین سه بعدی ساخته نشده است. با این حال بازی فورتنایت را با تنظیمات گرافیکی پایین به روانی اجرا کردم اما با تنظیمات متوسط با لگ فروان مواجه شدم. همچنین باید اشاره کنم که ایسوس با این مدل یک ماوس باسیم و یک کوله‌پشتی را نیز همراه کرده است.

کیفیت صدا

ایسوس ویووبوک ۱۵ به دو اسپیکر با صدای تنظیم شده توسط هارمن کاردن مجهز شده است. در حالت پیش فرض صدای اسپیکرها به هیچ وجه کیفیت بالایی ندارد و به شدت خفه و با حداکثر حجم کم به گوش می‌رسد اما با فعال کردن صدای فراگیر از طریق اپلیکیشن DTS، کیفیت صدا از هر نظر بسیار بهبود می‌یابد و حداکثر ولوم بیشتر می‌شود. پس از فعال کردن این ویژگی، وضوح صدا قابل قبول است اما در کل اسپیکرها بیشتر صداهای میانه و تا حدودی فرکانس‌های بالا را پوشش می‌دهند و تقریبا هیچ خبری از صدای بیس نیست. البته اگر DTS‌ را فعال کنید حتی در افکت‌‌های صدای ویندوز در ولوم بالای ۵۰ درصد، اعوجاج به گوش می‌رسد و بدنه لپتاپ هم به لرزش و صدا می‌افتد.

از طریق اپلیکیشن DTS می‌توانید پروفایل صدای موسیقی، فیلم، بازی یا صدای شخصی سازی شده را انتخاب کنید. با انتخاب پروفایل آخر یعنی Custom Audio امکان تنظیم جنس صدای استریو وجود دارد. از این بخش همچنین قابلیت بهبود تریبل، صدای خواننده و نیز بیس در نظر گرفته شده است. در عمل تنظیمات Custom Audio چندان مفید نیستند و معمولا بیش از حد جنس صدا را عوض می‌کنند. ولی در عوض اکولایز ۵ خطی کارایی مناسبی دارد و با دستکاری آن می‌توان تا حدود کمی کیفیت صدا را بهبود داد. در کل در مورد کیفیت صدا باید گفت که چندان رضایت بخش نیست و عملکردی پایین‌تر از انتظار دارد.

باتری و شارژر

بررسی ویووبوک ۱۵

ایسوس ویووبوک ۱۵ باتری ۴۲ وات ساعتی دارد که در مقایسه با دیگر لپتاپ‌های ۱۵ اینچی سبک وزن، معمول محسوب می‌شود. باتری در تست اختصاصی مدرن آفیس نرم افزار PCMark10 با وای‌فای متصل و روشنایی نمایشگر ۵۰ درصدی ۵ ساعت و ۵۰ دقیقه دوام آورد که رقم چندان بالایی محسوب نمی‌شود و احتمالا در اواسط یک روز کاری مجبور می‌شوید به سراغ شارژر بروید.

بررسی ایسوس ویووبوک ۱۵

ویووبوک ۱۵ فاقد شارژر USB-C است و در عوض از یک شارژر ۶۵ واتی استاندارد بهره می‌برد. در زمانی که لپتاپ روشن بود اما کاری با آن انجام نمی‌دادم، ویووبوک ۱۵ در مدت نیم ساعت از ۵ تا ۵۰ درصد شارژ شد که زمان مناسبی محسوب می‌شود. شارژ شدن تا ۷۵ درصد هم در کل ۴۵ دقیقه طول می‌کشد اما پس از آن فرایند شارژ کندتر می‌شود و شارژ کامل نیاز به ۲ ساعت زمان دارد.

سخن پایانی

بررسی ویووبوک ۱۵

ایسوس ویووبوک ۱۵ مدل R528EP لپ‌تاپی است که با وجود نمایشگر ۱۵ اینچی وزن چندان بالایی ندارد. به همین دلیل یکی از گزینه‌‌‌های ایده‌آل برای افرادی است که به دنبال لپتاپی با نمایشگر بزرگ و وزن معقول هستند که کارایی مناسبی برای کارهای معمول اداری و خانگی داشته باشد. ویووبوک ۱۵ به راحتی از پس وبگردی، تماشای ویدیو، اجرای مایکروسافت آفیس و فوتوشاپ بر می‌آید اما اگر لپتاپی برای ویرایش ویدیو یا اجرای بازی‌های با کیفیت می‌خواهید باید به دنبال مدل دیگری در رده قیمت بالاتر باشید.

لپتاپ میان‌رده ایسوس به طور همزمان از اس‌اس‌دی سریع در کنار هارد دیسک بهره می‌برد، بدنه پلاستیکی اما زیبا و با کیفیتی دارد و تعداد پورت‌های آن هم برای بیشتر کاربران کافی به نظر می‌رسد، با این حال خالی از ایراد هم نیست. با وجود این که تاچ‌پد در حد بهترین‌هایی است که تا به حال با آن کار کرده‌ام ولی کیبورد برای تایپ حرفه‌ای و سریع طراحی نشده است. علاوه بر این کیفیت نمایشگر و اسپیکر پایین‌تر از انتظار است و از نظر شارژدهی هم ضعیف‌تر از رقبا عمل می‌کند.

بیشتر رقبای ویووبوک ۱۵ مدل R528EP به پردازنده‌های اینتل Core i3 نسل دهم یا یازدهم، یا پردازنده ضعیف‌تر AMD Ryzen 5 3500U مجهز شده‌اند، اما با وجود سایر مشخصات کم و بیش مشابه،‌ معمولا با قیمتی بیشتر به فروش می‌رسند. هواوی میت‌بوک D15 از پردازنده قوی‌تر اینتل Core i5 10210U ولی پردازشگر گرافیکی کمی ضعیف‌تر بهره می‌برد اما نمایشگر با کیفیت‌تر، بدنه آلومینیومی خوش ساخت‌تر و وزن کمتری دارد. این مدل هواوی با قیمت حدودا ۳ میلیون تومان بالاتر به فروش می‌رسد اما با توجه به برتری‌ها می‌تواند در کنار این مدل ایسوس انتخاب به صرفه‌ای باشد. پیش از این هواوی میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۰ را با پردازنده AMD Ryzen 5 3500U در دیجیاتو بررسی کرده‌ام.

 

مزایا
  • قیمت مناسب نسبت به رقبا
  • بدنه محکم و با کیفیت
  • کارایی مناسب سیستم خنک‌کننده
  • حسگر اثر انشگت سریع
  • تنوع پورت‌های قابل قبول
  • مجهز به هارد دیسک و اس‌اس‌دی
  • تاچ‌پد عالی
معایب
  • کیفیت نمایشگر متوسط
  • شارژدهی باتری نه چندان بالا
  • اسپیکرهای کم کیفیت
  • سرعت نه چندان بالای SSD
  • کیبورد نامناسب برای تایپ
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی