ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دردسر تازه اسپیس ایکس: ViaSat خواستار توقف پرتاب ماهواره‌های استارلینک شد

شرکت آمریکایی «وایاست» (Viasat) از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) خواسته جلوی پرتاب ماهواره‌های بعدی استارلینک را بگیرد. این شرکت می‌خواهد از طریق دادگاه تحقیقی جامع درباره اثرات زیست محیطی افزایش ماهواره‌های اسپیس ایکس انجام ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

شرکت آمریکایی «وایاست» (Viasat) از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) خواسته جلوی پرتاب ماهواره‌های بعدی استارلینک را بگیرد. این شرکت می‌خواهد از طریق دادگاه تحقیقی جامع درباره اثرات زیست محیطی افزایش ماهواره‌های اسپیس ایکس انجام دهد.

شرکت وایاست طی نامه‌ای رسمی به FCC خواستار تعلیق مجوز پرتاب ماهواره‌های اسپیس ایکس شده. این شرکت در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ ماهواره به مدار فرستاده و در حال تکمیل شبکه ماهواره‌های استارلینک است. اسپیس ایکس پس از پرتاب ۵۲ ماهواره جدید در تاریخ ۲۵ اردیبهشت، مجوز قبلی خود مبنی بر ارسال ۱۵۸۴ ماهواره در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین را تکمیل کرد.

درخواست وایاست مبنی بر توقف یا کاهش سرعت ارسال ماهواره‌های استارلینک بر اساس حکمی است که FCC را به لحاظ قانونی موظف کرده تا پیش از ارائه مجوز جدید برای افزایش دو برابری ماهواره‌های مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین، به بررسی اثرات زیست‌محیطی این ابزارهای ارتباطی بپردازد.

کمیسیون ارتباطات فدرال ابتدا مجوز پرتاب ۴۴۰۹ ماهواره را داده بود که از این میان بنا بود ۲۸۲۵ ماهواره در فاصله ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتری و ۱۵۸۴ ماهواره در فاصله ۵۵۰ کیلومتری قرار بگیرند. این کمیسیون ۷ اردیبهشت درخواست اسپیس ایکس برای افزایش شمار ماهواره‌های مدار ۵۵۰ کیلومتری را پذیرفت. اکنون وایاست از FCC خواسته ارسال ماهواره‌های بیشتر را متوقف کند تا یک دادگاه فدرال تصمیم بگیرد که تغییر این مجوز قانونی بوده یا نه.

وایاست پیش‌تر طی کارزاری از FCC خواسته بود قبل از تغییر مجوز اسپیس ایکس، به منظور تبعیت از «قانون سیاست ملی محیط‌زیست» (NEPA) درباره تاثیرات این ماهواره‌ها تحقیق و بررسی انجام دهد. قبلا گروهی از اخترشناسان هم خواستار ارزیابی زیست‌محیطی ارسال این ماهواره‌ها شده و از اثرگذاری آن‌ها بر توانایی رصد تلسکوپ‌های زمینی ابراز نگرانی کرده بودند.

«جان جانکا» از مدیران وایاست در بیانیه‌ای می‌گوید: «باور داریم که FCC نتوانسته پیش از ارائه مجوز پرتاب هزاران ماهواره استارلینک به مدار پایینی زمین بررسی حقوقی لازم در زمینه اثرات زیست‌محیطی را تحت قانون NEPA انجام دهد و به تعهد دولت بایدن-هریس در زمینه پیروی از رویکردهای علمی برای محافظت از اتمسفر، اقلیم زمین، فضا و سلامت شهروندان آمریکایی وفا کند.»

اگر FCC تا ۱۱ خرداد مجوز استارلینک را تعلیق نکند، وایاست به دادگاه استیناف ناحیه کلمبیای آمریکا خواهد رفت تا درخواست خود را از این مرجع پیگیری کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • peyman17
    peyman17 | ۵ خرداد ۱۴۰۰

    دلیل اصلیش هم معلومه چون با فراگیر شدن استار لینک در ویا ست تخته میشه

    • dr x dr xx
      dr x dr xx | ۵ خرداد ۱۴۰۰

      البته viasat از ارائه دهندگان خدمات ماهواره‌های تلویزیونی است. ممکن است با افزایش ماهواره‌های اینترنتی، شبکه‌های تلویزیونی هم به شبکه‌های اینترنتی تبدیل شوند و کل ارائه کنندگان ماهواره‌های تلویزیونی متضرر شوند

مطالب پیشنهادی