ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپلیکیشن کرفس
نرم افزار و اپلیکیشن

گفت‌و‌گو با هم‌بنیان‌گذار اپلیکیشن کرفس؛ می‌خواهیم به همه حوزه‌های فیتنس ورود کنیم

اگر اهل کالری شماری باشید یا در دوران قرنطینه‌های کرونایی به فکر ورزش و رژیم غذایی سالم افتاده باشید، احتمالا نام کرفس به گوشتان خورده؛ اپلیکیشنی که به افراد کمک می‌کند تا مقدار غذای روزانه‌شان ...

نفیسه شهبازی
نوشته شده توسط نفیسه شهبازی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

اگر اهل کالری شماری باشید یا در دوران قرنطینه‌های کرونایی به فکر ورزش و رژیم غذایی سالم افتاده باشید، احتمالا نام کرفس به گوشتان خورده؛ اپلیکیشنی که به افراد کمک می‌کند تا مقدار غذای روزانه‌شان را کنترل کنند و به همین واسطه به وزن دلخواه برسند.

کرفس در بازار داخلی یکی از موفق‌ترین اپلیکیشن‌هاست که تا حالا جوایز زیادی را هم به خاطر عملکرد خوبش دریافت کرده، و به همراه اپ‌های دیگری مثل «جیم» و «بنتو» مجموعه‌ی کاملی در حوزه‌ی سلامت را تشکیل داده است. به همین بهانه و البته آشنایی بیشتر با سازندگان این اپلیکیشن، با یکی از بنیان‌گذاران کرفس گفت‌وگو کردیم تا کمی بیشتر درباره‌ی این اپ و داستان شکل‌گیری‌اش بدانیم.

«حمید رفیعیان» در این مصاحبه از پستی و بلندی‌های فعالیت در حوزه سلامت در کشورمان گفت و برنامه‌های آتی اپلیکیشن کرفس را برایمان تشریح کرد. 

اپلیکیشن کرفس
حمید رفیعیان هم‌بنیان‌گذار اپلیکیشن کالری شمار کرفس

دیجیاتو: خودتان را برای خوانندگان دیجیاتو معرفی کنید. 

حمید رفیعیان: من حمید رفیعیان هستم. متولد سال ۱۳۶۱ و تقریبا سی و هشت، نه ساله‌ام. ورودی سال ۱۳۸۰ رشته‌ی هوا و فضای دانشگاه شریف هستم و تا فوق لیسانس همین رشته را ادامه دادم. از سال ۱۳۸۲ در شرکت‌های مختلف کار می‌کردم که عموما شرکت‌های نفتی و پتروشیمی بودند و در سال ۹۲ یک تصمیم به نظر خودم انقلابی گرفتم که آن‌جا جایی نیست که دوست دارم در آن کار کنم و تصمیم گرفتم کسب و کار خودم را راه‌اندازی کنم که شروع کرفس از آن‌جا بود.

دیجیاتو: تیم کرفس در حال حاضر چند نفره است و روی چه پروژه‌هایی مشغول به کار هستید؟

حمید رفیعیان: من و بقیه‌ی بنیانگذارها معتقدیم ارزشمندترین سرمایه‌ی ما تیمی است که با آن‌ها کار می‌کنیم. تیم متخصص و متعهدی داریم و  من به کار کردن با تک تک این افراد افتخار می‌کنم. ما یک مجموعه‌ی حدودا ۶۰ نفره‌ایم که در حال حاضر سه محصول ارائه می‌کنیم. تیم‌های مالی، اداری، مارکتینگ و اجرایی هم به این تیم کمک می‌کنند.

نه تنها در زمینه‌ی اپلیکیشن، که در زمینه‌ی شرکت تک و آی‌تی هم پیش‌زمینه‌ای هم نداشتم

دیجیاتو: گفتید قبلا در حوزه‌ی پتروشیمی کار می‌کردید، پس یعنی قبل از کرفس تجربه‌ای در زمینه‌ی اپلیکیشن نداشتید؟

حمید رفیعیان: نه تنها در زمینه‌ی اپلیکیشن، که در زمینه‌ی شرکت تک و آی‌تی هم پیش‌زمینه‌ای هم نداشتم. دوستان زیادی در اکوسیستم استارتاپی ایران داشتم که آن موقع اکوسیستم کوچکی بود و بیشتر دانشجوها در آن حضور داشتند و مثلا فاندرهای کافه بازار بودند ولی خودم مستقیما کاری نکرده بودم.

من خودم هیچ پیش زمینه ای در کار آی‌تی نداشتم. دولوپمنت انجام داده بودم و کد زده بودم که آن هم در واقع با حوزه‌ی مهندسی مکانیک مرتبط بود. این ایده را که دوست دارم کسب و کار خودم را داشته باشیم با تعدادی  از دوستانم در میان گذاشتم و برای دو نفرشان جذاب بود که این را با هم استارت بزنیم. ما سه نفر بودیم و بعدا نفر چهارم هم به ما اضافه شد و کار را استارت زدیم.

دیجیاتو: ایده کرفس از کجا شروع شد؟ چه شد که تصمیم گرفتید پا به حوزه سلامت و تناسب اندام بگذارید؟

حمید رفیعیان: ایده‌های متفاوتی در ذهنمان بود. آن موقع تب بازی داغ بود و ما به بازی هم فکر می‌کردیم. حدود یک سال قبل از راه اندازی شرکت یک تجربه‌ی شخصی داشتم. خواهرم از آمریکا به ایران برگشته بود و آن موقع نسبت به دفعه قبلی که مرا دیده بود، وزنم خیلی بالا رفته بود.

سر این مسئله با هم بحث می‌کردیم و خواهرم می‌گفت که باید وزنت را کنترل کنی و من هم می‌گفتم حوصله‌ی رژیم گرفتن ندارم. آن موقع خواهرم مرا با روش کالری شمردن آشنا کرد. من هم یک فایل اکسل برای خودم درست کردم. کالری غذاها را در اینترنت سرچ می‌کردم و دست و پا شکسته و ناقص چیزهایی پیدا می‌کردم که البته برای من جواب داد و در طی سه یا چهارماه، حدود هشت تا نه کیلو وزن کم کردم و به وزن مناسب رسیدم .

کاری که من می‌کردم سخت بود اما جواب داده بود و این یکی از ایده‌هایی شد که رویشان کار می‌کردیم. ما حدود هشت ماه روی اپ کرفس کار کردیم تا آماده شد. از اول موفق بود و ما هم تمرکزمان را روی همان گذاشتیم و ادامه دادیم.

اپلیکیشن کرفس

دیجیاتو: وضعیت بازار اپ‌های تناسب اندام،  آن زمان که به آن پا گذاشتید چطور بود؟ امروز چقدر تغییر کرده؟

حمید رفیعیان: زمانی که ما فعالیتمان را در این حوزه شروع کردیم؛ اگر نخواهم بگویم صفر، باید بگویم فعالیت در این حوزه بسیار کمرنگ بود و فعالان کم بودند. ما در سال ۹۳ شروع کردیم و در سال ۹۴ کرفس لانچ شد. در آن زمان بازار تناسب اندام در در فضای استارتاپ‌های آنلاین ایران بازار کوچکی بود. کرفس اولین نبود اما فعالان این حوزه هم کم بودند اما الان خیلی بزرگ تر شده، حدود ده یا پانزده سرویس شبیه به ما کار می‌کنند که اندازه‌های متفاوتی دارند.

در حوزه‌های نزدیک هم پیج‌های اینستاگرام که در حوزه‌ی رژیم‌های آنلاین فعالیت می‌کنند، چند میلیون فالوور دارند و هم یوزر بیس خوبی دارند و هم جریان مالی مناسبی ایجاد کرده‌اند. در حوزه‌ی ورزش هم حدود ده تا پانزده شرکت هستند که روی ورزش‌های در خانه و آنلاین کار می‌کنند. نمی‌توانم عدد دقیقی بگویم اما چون بازار در ابتدای فعالیت ما صفر بود می‌توان گفت بازار خیلی بزرگتر شده.

زمانی که ما فعالیتمان را در این حوزه شروع کردیم؛ اگر نخواهم بگویم صفر، باید بگویم فعالیت در این حوزه بسیار کمرنگ بود

دیجیاتو: مهم‌ترین چالشی که در حین ساخت اپ به آن برخورد داشتید چه بوده؟

حمید رفیعیان:در دوره‌های زمانی مختلف، چالش‌هایی که داشتیم هم متفاوت بوده. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که شرکت‌هایی مثل ما با آن روبرو می‌شوند چالش‌های مالی است چون از بیرون اینطور به نظر می‌رسد که من می‌روم و ایده‌ای که دارم را اجرا می‌کنم، رشد می‌کند و من سریع به پول می‌رسم پس هزینه‌ها جبران می شود و درآمد هم خواهم داشت.

شاید الان کمتر شده اما آن موقع این تصور بود که کافی است سی چهل تومن پول داشته باشیم و این تصوری بود که خود ما هم داشتیم. اما واقعیت این نیست. پروسه، پروسه ی زمان‌بری است، ریسک زیادی دارد و احتمال موفق نشدن در آن بالاست. این چالش اولیه ای بود که با آن روبرو بودیم و در طول مسیر هم انقدر اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی می‌افتد که اراده‌ی آهنینی می خواهد که آدم‌ها ناامید نشوند و کارشان را ادامه بدهند چون خیلی از استارتاپ‌های نوپا زود ناامید می شوند.

یک مقدار که جلوتر رفتیم و کرفس مورد استقبال قرار گرفت، چالش بعدی سرویس دادن به کاربرهای iOS بود. ما هم نمی‌توانستیم دولوپر iOS جذب کنیم و هم منتشر کردنش برایمان مشکل بود و بعدش هم داستان‌های اپ استور و حذف اپ‌های ایرانی پیش آمد که برای مدت طولانی چالش‌برانگیز بود.

وقتی شرکتی شروع به کار می‌کند بنیانگذارها با یک پیش زمینه‌ای می‌آیند و بک گراند همه ما فنی و تکنیکال بود. از یک جایی به بعد که بیشتر رشد می‌کنی باید پایه‌ی مارکتینگی در شرکت شکل بگیرد. ما حدود سال ۹۷ به این چالش برخوردیم. بعدش قضیه‌ی مالی پیش می‌آید که اصولا شرکت‌ها به داشتن تیم مالی بی توجهی می‌کنند و ما هم همین شکلی بودیم.

یکی از چالش‌های دیگری که شرکت های از جنس ما با آن روبرو می شوند یک سری قوانینی است که در کشور ما وجود دارد و یک جاهایی دست و پا گیر هستند و برای کسب وکارهای نوپا ساخته نشده اند و کسانی که این کسب و کارها را راه می‌اندازند و تجربه‌ای ندارند کمی که رشد می کنند با این قوانین روبرو می شوند. از قوانین مالی و مالیاتی و بیمه‌ای گرفته تا قوانین مجوز و ... . این ها همیشه وجود دارند و هر بار که به این‌ها بر میخوریم سورپرایز می شویم.

اپلیکیشن کرفس

دیجیاتو: کمی قبل تر درباره‌ی اپ استور و حذف اپ‌های ایرانی گفتید. این حذف اجباری اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور روی کرفس چقدر تأثیر گذاشت؟ اصلا فکر می‌کنید کاربران ایرانی پلتفرم iOS تعدادشان آنقدر هست که روی بازار شما تأثیر بزرگی داشته باشند؟

حمید رفیعیان: برای سوال دوم می‌توانم با قطعیت بگویم که بله، حتما هست. طبق آمار ما، ۱۰ تا ۲۰ درصد کاربرانی که از اسمارت فون استفاده‌ای غیر از تماس گرفتن دارند و به اصطلاح اسمارت فون یوزر هستند، از سیستم‌عامل iOS  استفاده می کنند. اما وقتی بحث درآمدزایی،‌ تعامل و وفاداری مطرح است، وزنه‌ی بزرگی هستند. اگر کاربران iOS تقریبا ۷ تا ۱۰ درصد کل کاربران را تشکیل بدهند و من سرویسم را خوب ارائه بدهم، احتمالا چیزی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد درآمد را تشکیل می‌دهند. پس وزنه‌ی سنگین و بزرگی هستند و مهم اند.

به نظر من همه‌ی کمپانی‌های ایرانی دارند ضربه می‌خورند از این رویه که نمی‌توانند در اپ استور باشند. فکر می‌کنم الان هیچ اپ ایرانی در اپ استور نیست. این یکی از چالش‌های مداوم شرکت ما هم هست. سال ۹۶ ما بالاخره موفق شدیم نسخه iOS کرفس را داشته باشیم و دقیقا خوردیم به همان جا که اپ استور همه اپ های ایرانی را حذف کرد. ما یکی از اولین اپ‌هایی بودیم که نسخه‌ی اولیه را روی اپ استور گذاشتیم و برایمان ایمیل ریجکت آمد.

بعد کم کم راه حل‌های جایگزین آمد مثل اکانت‌های اینترپرایز سیب اپ و سیبچه که ما حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار کاربر از آن‌جا گرفتیم اما این اکانت‌ها هم بعد بسته شدند. ما مدت کوتاهی نسخه‌ی وب اپلیکیشن کرفس را استفاده کردیم اما بعد دیدیم تجربه‌ی کاربرها روی نسخه وب‌اپ خیلی متفاوت است و روش دیگری استفاده کردیم که روش سختی هم هست اما فعلا جواب داده و الان چیزی حدود ۶۰ یا ۷۰ هزار کاربر  iOS داریم و تقریبا ۳۰ درصد درآمد کرفس از این کاربران است.

اپلیکیشن کرفس

دیجیاتو: حالا که صحبت از عدد و رقم شد، از آمار و ارقام جدید اپلیکیشن کرفس برایمان بگویید. چقدر نصب فعال دارید و چند نفر از کاربران تان مشترکین حق اشتراک پرداز هستند؟

حمید رفیعیان: در این پنج سالی که اپلیکیشن کرفس هست، ما حدود چهار میلیون کاربر جذب کردیم که حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار کاربر فعالانه از اپ استفاده می کنند. بخش زیادی از کرفس، حدودا هفتاد درصد آن رایگان است. در این مدت ۱۲ یا ۱۳ درصد کاربران ما اشتراک تهیه کرده‌اند.

دیجیاتو: احتمالا دیده‌اید که بعضی کاربران در امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها، «پولی» بودن را یک «نکته منفی» قلمداد می‌کنند و امتیاز پایین می‌‌دهند. در این باره چه نظری دارید؟ این اتفاق برای اپلیکیشن کرفس هم افتاده؟

حمید رفیعیان: فکر می‌کنم این اتفاق کما بیش برای تمام اپ‌ها افتاده و برای کرفس هم همینطور. می‌توانم با قاطعیت بگویم هر چه زمان می‌گذرد این دیدگاه هم کمتر می‌شود. سه یا چهار سال پیش برای آدم‌ها کمتر قابل هضم بود که محصول روی موبایل پول دریافت کند اما الان بیشتر شده و افراد هم بیشتر عادت کرده اند ولی کماکان این دیدگاه وجود دارد.

ما کامنت ها را خیلی جدی پیگیری می‌کنیم، چه در استورها و چه در فضای مجازی و می‌بینیم که این انتقادها برای کرفس هم هست اما همیشه تعداد بیشتری هستند که با اینکه منفعتی ندارند، دفاع می‌کنند.

حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار کاربر فعالانه از کرفس استفاده می کنند

دیجیاتو: به نظرتان چه کار باید کرد که فرهنگ استفاده از اپ‌های پولی در ایران جا بیفتد؟

حمید رفیعیان: ما که کار آفرینی می‌کنیم نباید یک چیز را فراموش کنیم؛ وقتی کاربر به ما پولی پرداخت می‌کند، طبیعتا انتظارش نسبت به حالتی که پول پرداخت نکرده خیلی بالا می‌رود. اگر ما نتوانیم متناسب با پولی که از کاربر می‌گیریم، ‌خدمتی ارائه کنیم که می‌شود بهترش را ارائه کنیم این نارضایتی در کاربر به وجود می‌آید. به نظرم یکی از اصلی‌ترین نقاط تمرکز کسب و کارها باید این باشد که اگر پولی می‌گیرند حواسشان باشد و سرویس متناسب با پولی که از کاربر می‌گیرند ارائه کنند.

یک نکته‌ی مهم دیگر هم این است که اگر کاربر ناراضی است یا مشکلی وجود دارد،  پروسه ی بازگرداندن پول به صورت جدی و بدون صف و نوبت پیگیری شود. ما همیشه روی این مسئله حساسیت داشتیم، یک جاهایی حتی از نظر مالی و مالیاتی به ضرر ما بوده، جریمه شدیم اما متعهد بودیم که اگر کاربر پرداخت می‌کند و از سرویس ناراضی است یا ما نتوانستیم سرویس خوب در اختیارش بگذاریم، در کم ترین زمان ممکن وجهی که پرداخت کرده را برگردانیم.

بخش روابط عمومی و پشتیبانی کاربر باید خیلی خوب و فعالی کار کند. از طرفی هم هر چه تعداد سرویس‌های آنلاین بیشتر شود و هر چه سرویس‌های آنلاین روی کارهایی سوار شوند که ما به صورت روزانه و آفلاین انجام می دادیم و آدم‌ها ارزش کار را به چشم ببیند مثل تاکسی‌های اینترنتی، کم کم گاردی که در ذهن آدم‌ها هست برطرف می‌شود.

اپلیکیشن کرفس

دیجیاتو: کرونا تقریبا روی همه کسب و کارها اثرات منفی گذاشت. در مورد اپلیکیشن کرفس چطور بوده؟ شیوه کاری‌تان چقدر تغییر کرد؟ آیا در دوران قرنطینه متوجه تغییرات محسوسی در آمار تعامل کاربران شده‌اید؟

حمید رفیعیان: من می‌توانم اثرات کرونا برای خودمان را به دو دسته تقسیم بکنم؛ یکی اثر بر نحوه‌ی کار کردنمان و یکی تاثیر بر کسب و کار ما. به خصوص اوایل روی نحوه‌ی کار کردنمان خیلی تاثیر داشت. ما از اول این شعار را داشتیم که نه تنها سلامت کاربران، بلکه سلامت نیروی انسانی هم درجه‌ی اول اهمیت را برای ما دارد. به همین دلیل از زمانی که کرونا شروع شد، یعنی یک اسفند ۹۸ ما دورکاری را شروع کردیم و هنوز هم دورکاریم. دفترمان برای کسانی که کاری دارند، اینترنت پر سرعت تر لازم دارند و ... باز است و به طور کلی روزی دو یا سه نفر در دفتر هستند.

این اتفاق اوایل به ما فشار آورد و سرعت کار و پرفرمنس ما را پایین آورد اما کم کم یاد گرفتیم و از بقیه‌ی شرکت‌های داخلی و خارجی الهام گرفتیم و بعد از چند ماه دیگر مشکل جدی‌ نبود. این موضوع برای شرکت‌های رشدی مثل ما که نیروهای جدید جذب می کنیم، از نظر ارتباط برقرار کردن با نیروی جدید سخت است اما به طور کلی عادت کرده‌ایم و داریم به صورت جدی روی این فکر می‌کنیم که بعد از کرونا هم امکان دورکاری را برای نیروهای انسانی داشته باشیم.

اما از نظر بیزینسی، در دوره‌ی کرونا رشد کردیم. بیشترین رشدی که شرکت ما داشت در ابتدای سال ۹۹ تجربه کرد که اوایل کرونا بود. از نظر درآمدی حدود ۱۲۰  تا ۳۰ درصد و از نظر تعداد کاربر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد رشد داشتیم. کرونا قطعا اتفاق خوبی نبود اما آگاهی‌ای که در جامعه در مورد سلامتی به وجود آورد، به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی کسب و کار ما تأثیر گذاشت.

از نظر درآمدی در دوران کرونا حدود ۱۲۰  تا ۳۰ درصد و از نظر تعداد کاربر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد رشد داشتیم

دیجیاتو: کرفس بخشی تخصصی مثل محاسبه‌ی کالری خوراکی‌ها و حتی غذاهای ایرانی دارد. این‌ محاسبه‌ها را چطور و بر چه اساسی انجام می‌دهید؟

حمید رفیعیان: یکی از تفاوت‌های کرفس همین است که اطلاعات تغذیه‌ای غذاهای ایرانی را دارد و این از اول جزو چالش‌های ما بود. متاسفانه ما در ایران هیچ مرجعی برای این کار نداریم، بر خلاف کشورهای دیگر که حتی برای غذاهای محلی هم از جاهای تایید شده‌ای شبیه به FDA اطلاعات وجود دارد. ما در این زمینه خیلی وسواس داریم که اطلاعاتی که می‌دهیم تقریبی نباشد و خودمان توانسته باشیم تأییدش کنیم.

برای دیتابیس اولیه‌ی کرفس با شش متخصص تغذیه صحبت شد تا به آن غذا اضافه کنند و کالری‌ها را اصلاح کردند. دوباره نتایج را با متخصصان دیگر مشورت کردیم تا مطمئن شویم چیزی که به کاربر ارائه می‌شود غیر واقعی نیست و اختلاف ندارد. البته خیلی هم دقیق نیست چون روش پخت غذاها با هم متفاوت است.

کمی که رشد کردیم، خودمان متخصص تغذیه استخدام کردیم. برای  غذاهایی که وجود نداشت را خودمان وزن می‌کردیم و می‌پختیم و کالری آن را محاسبه کردیم. حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ غذا را اینطوری اندازه‌گیری کردیم. کالری بعضی غذاها را هم از روی دستور پخت حساب کردیم. یکی از ایراداتی که به کرفس می‌گیرند این است که نسبت به نمونه‌های عدیده ایرانی، دیتابیس کمی کوچکتری دارد. علتش هم این است که ما به چیزی که مثلا در اینترنت پیدا می شود اعتماد نمی‌کنیم و به خودمان اجازه نمی دهیم بدون این که بتوانیم تاییدش کنیم، آن را در اختیار کاربر بگذاریم.

اپلیکیشن کرفس

دیجیاتو: ویدیوهای تمرینات ورزشی که در اپلیکیشن کرفس گذاشتید از منابع خارجی هستند. برنامه‌ای برای تولید محتوای ویدیویی اختصاصی ندارید؟

حمید رفیعیان: درباره محتوای ویدیویی ورزشی یک توضیحی بدهم. تقاضای زیادی از طرف کاربران بود که برای ورزش در خانه چیزی در اختیارشان قرار بدهیم و آن موقع ما فقط یک تیم چهارنفره بودیم. این ویدیوها را از روی یوتیوب برداشتیم اما الان اپلیکیشن جیم را داریم که در آن کلاس‌ها و دوره‌های ورزشی با همکاری مربی‌های ایرانی که با ما کار می‌کنند تولید می‌شود. تمرکز آن روی ورزش آنلاین و ورزش در خانه است و محتوایی که در آن تولید می‌شود، محتوای منحصر به فردی در ایران است. همین روند را برای کرفس هم شروع کرده‌ایم و به زودی تا یکی دو ماه آینده، محتوای جدید با ویدیوهای موجود در کرفس جایگزین می‌شود.

دیجیاتو: ایده بنتو از کجا آمد؟

حمید رفیعیان: ایده ی بنتو از کاربران ما آمد. روش کالری شماری جایگزین رژیم‌های سنتی است که در دنیا وجود داشته و به افراد می‌گفته دقیقا چه چیزی بخورند. کالری شماری می‌گوید مهم این است که چقدر می‌خوری و کرفس هم با این شعار شروع به کار کرد. هر چند که کرفس کاربران را محدود نمی‌کند که چه چیزی بخورند اما کم کم آدم‌ها با فهمیدن اینکه هر غذایی چقدر کالری دارد و میزان کالری مجاز روزانه شان چقدر است، غذاهای نا سالم و پر کالری را حذف می‌کنند.

ایده ی بنتو از کاربران ما آمد

ما کاملا با کاربران ارتباط نزدیکی با کاربران داریم و هر چند ماه یک بار از آن‌ها سوال می‌پرسیم تا ایده بگیریم .درصد قابل ملاحظه ای از کاربران کرفس که عموما سن‌های بالاتری داشتند و سرشان شلوغ تر بود این درخواست را داشتند که بگوییم چه غذایی بخورند و چیزی شبیه به رژیم سنتی داشته باشند و این ایده‌ی شروع بنتو بود. الان کاربر می‌تواند برنامه غذایی دریافت کند که کاملا انعطاف پذیر  و شخصی‌سازی شده است. مثلا اگر من می‌روم مهمانی می‌توانم غذا جایگزین کنم.

دیجیاتو: آیا پروژه مستقلی را دارید پیش می‌برید یا اینکه با اپلیکیشن کرفس ارتباط دارد؟

حمید رفیعیان: اول اصلا اسمش رژیم کرفس بود اما بعد تغییر نامش دادیم به بنتو. بنتو و کرفس از نظر منطق سرویس، دو سرویس جداگانه هستند و برای همین هم جدا شدند.

دیجیاتو: فکر می‌کنید مهم‌ترین رقیب کرفس در بازار فعلی چه اپلیکیشنی باشد؟

حمید رفیعیان: در  بازار اپلیکیشن‌ها از نظر تعداد کاربر و فکر می‌کنم درآمد، کرفس فاصله معناداری با بقیه اپ ها دارد؛ یک فاصله ی چند برابری. اما فکر می کنم اپلیکیشنی که خوب کار کرده و سرویس با کیفیتی به کاربرانش ارائه می‌دهد «مانکن» است. اما در حوزه‌ی رژیم‌های آنلاین که به صورت برند شخصی یا وبسایت فعالیت می‌کنند، رقیب‌های بزرگتر بیشتر هستند مثل لیمومی و غفاری دایت و دکتر کرمانی که در بخش غیر اپلیکیشنی رقیب ما محسوب می‌شوند.

اپلیکیشن کرفس

دیجیاتو: قبلا در یک مصاحبه گفته بودید که برای کرفس هرگز تبلیغاتی انجام نداده‌اید، آیا دیدگاهتان نسبت به قبل همچنان تغییری نکرده؟

حمید رفیعیان: فکر می‌کنم این حرف برای یک سال پیش یا بیشتر است. ما واقعا خیلی کم تبلیغات انجام دادیم و تا وقتی که آن مصاحبه را داشتم، هیچ تبلیغاتی انجام نداده بودیم. یک دلیلش محدودیت‌های مالی بود و  یک دلیلش این بود که نمی‌خواستیم هر جایی تبلیغ شویم.

از حدود یک سال پیش ما تیم مارکتینگ را تشکیل دادیم و به صورت نیمه جدی تبلیغات پرفورمنسی را با بودجه کم در Google Ads شروع کردیم. الان فکر می‌کنیم کیفیت محصولمان و سرویسی که ارائه می‌دهد آنقدر هست که به صورت گسترده تبلیغات انجام بدهیم . یکی از برنامه‌های اصلی ما برای سال آینده این است خیلی جدی‌تر تبلیغات را در برنامه قرار بدهیم.

دیجیاتو: جز این، برنامه‌هایتان برای آینده اپلیکیشن کرفس چیست؟ انتظار اضافه شدن چه ویژگی‌هایی را داشته باشیم؟

حمید رفیعیان: من درباره‌ی کل محصولات شرکتمان صحبت می‌کنم چون ممکن است چیزی اضافه شود اما بعد تصمیم بگیریم که برنامه جداگانه‌ای باشد. اما چیزی که خیلی جدی به آن فکر می‌کنیم وارد شدن به زنجیره ارزشی است که در حوزه‌ی فیتنس وجود دارد و می‌خواهیم در یکسال آینده به همه‌ی آن‌ها ورود کنیم. می‌خواهیم مشاوره‌ توسط متخصص تغذیه و مربی تغذیه و ورزش داشتن را به محصولاتمان اضافه کنیم.

می‌خواهیم  بخش تغذیه و ورزش برای کودکان را هم اضافه کنیم چون چیزی که در کرفس و بنتو ارائه می‌دهیم برای افراد بالای ۱۶ سال است. قصد داریم در یک سال تا یک سال و نیم آینده وارد حوزه‌ی غذاهای رژیمی و سالم بشویم که جدیدا خیلی مورد استقبال قرار گرفته و فکر می‌کنم پتانسیلش را داشته باشیم. در کنار حوزه‌ی تناسب اندام، برنامه داریم در بخش‌های دیگری از بازار سلامت آنلاین ورود کنیم از جمله سلامت روان که اولین محصولمان در این حوزه به زودی با عنوان «دنج» منتشر خواهد شد.

با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد کاربرهای کرفس خانم‌ها هستند، می‌خواهیم در حوزه‌ی سلامت زنان محصولاتی مثل روزشمارهای بارداری و قاعدگی واپ‌های مادر و کودک داشته باشیم و از اول تابستان پیاده سازی آن را به صورت جدی شروع می کنیم. طبیعتا بعد از آن بخش‌های دیگر بازار سلامت را هدف قرار می‌دهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی