ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

TSMC تولید تراشه‌ ۴ نانومتری را زودتر از برنامه اعلام شده آغاز می‌کند

در میان بحبوحه‌ کمبود جهانی تراشه، TSMC علاوه بر رونمایی از فناوری‌های جدید خود، اعلام کرد که تولید آزمایشی تراشه‌ ۴ نانومتری خود را زودتر از موعد مقرر اعلام شده و در سه ماهه سوم ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

در میان بحبوحه‌ کمبود جهانی تراشه، TSMC علاوه بر رونمایی از فناوری‌های جدید خود، اعلام کرد که تولید آزمایشی تراشه‌ ۴ نانومتری خود را زودتر از موعد مقرر اعلام شده و در سه ماهه سوم سال جاری میلادی آغاز خواهد کرد. همچنین روند تولید تراشه‌ ۳ نانومتری طبق برنامه پیش خواهد رفت.

در حالی که اعلام شده بود TSMC تولید تراشه‌ ۴ نانومتری خود را در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد، گزارش جدیدی از سوی شرکت تایوانی حاکی از آن است که آن‌ها برنامه تولید این تراشه‌ها را زودتر از زمان مقرر و در سه ماهه سوم سال آغاز خواهند کرد. در این گزارش همچنین اشاره شده است که روند تولید انبوه تراشه‌ ۳ نانومتری نیز احتمالا در سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.

۴ نانومتری

شرکت تایوانی در این گزارش همچنین به جدیدترین تکنولوژی N5A خود که مبتنی بر فناوری ۵ نانومتری است اشاره کرده است. هدف از این تکنولوژی ارائه راه‌حل‌های کارآمد و قدرتمندتری به صنعت خودرو‌سازی است تا انرژی مورد نیاز ویژگی‌های مربوط به هوش مصنوعی و دیجیتالی شدن را فراهم کند. فرآیند N5A تمام استانداردهای کیفی و الزامات AEC-Q100 درجه ۲ برای تولید خودرو را برآورده می‌کند و در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ در دسترس قرار خواهد گرفت.

فناوری دیگر شرکت تایوانی N6RF است که بیشتر روی عملکرد نسل پنجم امواج رادیویی و فناوری Wi-FI 6 تمرکز دارد. ترانزیستورهای N6RF تا ۱۶ درصد عملکرد فرکانس‌های رادیویی فعلی را بهبود می‌بخشد و کارایی آن در مقایسه با نسل پنجم در هر دو باند sub-6GHz و mmWave بهبود یافته است.

در آخر، فناوری 3DFabric شرکت TSMC امکان تولید تراشه‌های تشکیل شده از چند قطعه سیلیکون را فراهم می‌کند. به طور خاص، این فناوری برای قرار دادن تراشه‌های قدرتمند و متراکم در دستگاه‌های کوچک‌تر مانند گوشی‌های موبایل کاربرد دارد.

در میان بحران جهانی کمبود تراشه، جلو انداختن زمان تولید تراشه‌ ۴ نانومتری از سوی TSMC خبر خوب و مهمی به نظر می‌رسد. همچنین ماه گذشته گزارش دیگری اعلام کرده بود که TSMC قصد دارد کارخانه‌های جدید و پیشرفته تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود را به جای اروپا در ایالات متحده تاسیس کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی