ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هزینه گاز برای ماینرها
تکنولوژی

هزینه گاز برای ماینرها افزایش یافت: هر متر مکعب بیش از سه هزار تومان

شرکت ملی گاز با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی، از افزایش تعرفه گاز مصرفی برای امور ماینینگ خبر داده و اعلام کرده که این شرکت‌ها از این پس موظفند که برای ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

شرکت ملی گاز با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی، از افزایش تعرفه گاز مصرفی برای امور ماینینگ خبر داده و اعلام کرده که این شرکت‌ها از این پس موظفند که برای هر متر مکعب گاز مصرفی جهت امور ماینینگ تعرفه 29447 ریالی را در نظر بگیرند.

این در حالیست که تعرفه قبلی 20800 ریال بوده و حالا با رقم جدید و با در نظر گرفتن ارزش افزوده، احتمالا به رقمی بالاتر از 32000 ریال برسد. متن نامه به شرح زیر بوده است:

هزینه گاز برای ماینرها

یکی از راه‌های تأمین انرژی برای ماینینگ به غیر از استفاده از شبکه برق کشور، این است که ماینرها به صورت خود تأمین اقدام به تأسیس نیروگاه کنند و این نیروگاه‌ها به گاز احتیاج دارند. با توجه به شرایط کمبود برق در کشور، استفاده از انرژی گاز تنها روش باقی‌مانده برای ماینرها بود که به شبکه برق کشور فشار کمتری وارد کنند اما حالا و با افزایش تعرفه گاز مصرفی استفاده از این گزینه نیز برای ماینرها دشوارتر شده است.

«امید علوی» نایب رییس انجمن رمز ارز نصر کشور ضمن انتقاد به این رویکرد شرکت گاز، در همین رابطه به دیجیاتو می‌گوید: «تا قبل از این نرخ گاز به میزان 2080 تومان، یعنی چیزی در حدود 70 درصد نرخ گاز صادراتی در نظر گرفته شده بود و این عدد با گاز صنعتی (متر مکعبی صد تومان) و نیروگاهی (متر مکعبی 5 تومان) خیلی اختلاف داشت. همین موضوع استفاده از گاز را برای ماینینگ خیلی معقول نمی‌کرد. این اقدام را هم وزارت نفت با هماهنگی وزارت نیرو انجام داده بود که بدین طریق جلوی ماینینگ از این روش را بگیرد.»

علوی دلیل این افزایش تعرفه را انحصارطلبی وزارت نیرو در بحث ماینینگ توصیف می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه با گران شدن قیمت برق، ماینرها قصد داشتند به سراغ تنها گزینه موجود یعنی گاز بروند و تلاش‌هایی هم برای کاهش قیمت گاز در حال انجام شدن بود که متأسفانه مصوبه قیمت جدید از راه رسید. مشخصا این موضوع به طور هماهنگ شده و در راستای انحصارگرایی وزارت نیرو اتفاق افتاده و مطمئنا جز فشار بیشتر به شبکه برق و زیرزمینی‌تر شدن صنعت ماینینگ و تبعات منفی برای کشور چیز دیگری نخواهد داشت.»

نایب رییس انجمن رمز ارز نصر کشور در مقایسه این رقم با تعرفه جهانی می‌گوید که رقم جدید تعیین شده بسیار بالاتر از تعرفه جهانیست. او در همین رابطه از کشور روسیه مثال می‌زند که در آن این تعرفه برای هر متر مکعب گاز مصرفی فقط به 8 سنت می‌رسد. علوی می‌گوید که برای پیگیری موضوع افزایش قیمت، اقدامات لازم از سوی انجمن رمز ارز کشور در دستور کار قرار گرفته و به زودی اعلام عمومی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی