ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ادغام وان پلاس و اوپو چه مزایا و معایبی می‌تواند برای کاربران داشته باشد؟

وان پلاس و اوپو مدت‌هاست با یکدیگر همکاری می‌کنند و چندین ماه پیش از ادغام تیم‌های تحقیق و توسعه یکدیگر خبر دادند، اما حالا این کمپانی‌ها بیشتر با یکدیگر ادغام می‌شوند و همکاری نزدیکتری خواهند ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

وان پلاس و اوپو مدت‌هاست با یکدیگر همکاری می‌کنند و چندین ماه پیش از ادغام تیم‌های تحقیق و توسعه یکدیگر خبر دادند، اما حالا این کمپانی‌ها بیشتر با یکدیگر ادغام می‌شوند و همکاری نزدیکتری خواهند داشت، اما این همکاری چه پیامدی برای کاربران دارد؟

در حالی که وان پلاس و اوپو ادغام می‌شوند، وان پلاس گفته که همچنان یک برند مستقل باقی می‌ماند و از رابط کاربری OxygenOS استفاده می‌کند. با این وجود، چنین ادغامی چه مزایا و معایبی برای کاربران به همراه خواهد داشت؟

مزایای احتمالی ادغام وان پلاس و اوپو

مسلما چنین ادغامی به نفع کاربران هم خواهد بود و در ادامه نگاهی به مزایای چنین اقدامی خواهیم داشت.

عرضه سریعتر و پایدارتر بروزرسانی‌ها

یکی از بزرگترین مزایایی که می‌تواند این ادغام برای کاربران به همراه داشته باشد، ارائه سریعتر آپدیت‌هاست که البته پایدار از گذشته خواهند بود و باگ‌های کمتری خواهند داشت. البته خود وان پلاس هم به چنین موضوعی اشاره کرده است.

علاوه بر این، علاقه‌مندان به رابط کاربری OxygenOS در بازار جهانی، همچنان به آن دسترسی خواهند داشت که این موضوع هم خبر خوبی برای آن‌ها به حساب می‌آید.

دسترسی به منابع بیشتر برای توسعه محصولات بهتر

یکی دیگر از نکات مثبت چنین عملکردی، دسترسی وان پلاس به منابع اوپو است و البته اوپو هم می‌تواند از منابع وان پلاس استفاده کند. این اولین باری نیست که با چنین موضوعی مواجه می‌شویم و مدت‌هاست ردپای اوپو در محصولات وان پلاس به چشم می‌خورد.

با این وجود با اعلام ادغام این شرکت‌ها، وان پلاس می‌تواند به منابع و تخصص اوپو دسترسی بیشتری داشته باشد و محصولات آینده‌اش را با طراحی و ویژگی‌های منحصر به‌فردتری روانه بازار کند. از فناوری‌های جذاب اوپو می‌توان به گوشی رول‌شونده اوپو ایکس ۲۰۲۱ و فناوری زوم متغیر دوربین اشاره کرد.

عرضه در کشورهای بیشتر

گوشی‌های اوپو در کشورهای بی‌شماری فروخته می‌شوند، اما وان پلاس در بازارهای محدودی حضور دارد. بنابراین چنین همکاری نزدیکی می‌تواند منجر به حضور این شرکت‌ها در کشورهای جدیدی شود. برای مثال موبایل‌های اوپو در آمریکای شمالی حضور ندارند و وان پلاس هم در آفریقا یا آمریکای لاتین فعالیت نمی‌کند. بنابراین ادغام آن‌ها می‌تواند منجر به حضور در بازارهای جدیدی شود و کاربران در کشورهای بیشتری چنین محصولاتی را تجربه کنند.

معایب احتمالی

در کنار مزایا، چنین ادغامی می‌تواند به ضرر کاربران هم تمام شود. البته همانطور باید به این موضوع اشاره کنیم که تمام این معایب بطور احتمالی درنظر گرفته شده‌اند و شاید اصلا چنین مواردی به گوشی‌های این دو برند راه پیدا نکنند.

تنها یک نام از OxygenOS باقی بماند

اگرچه وان پلاس گفته همچنان با OxygenOS سروکار خواهیم داشت، اما شاید از آن تنها یک نام باقی بماند و تبدیل به نسخه‌ای از Color OS اوپو شود. بسیاری از کاربران از همین حالا به شباهت‌های OxygenOS 11 با Color OS اشاره دارند. بنابراین شاید این روند در آینده سرعت بیشتری بگیرد و شباهت‌ها بیشتر شوند که به نفع علاقه‌مندان به این رابط کاربری نخواهد بود.

با این وجود، شاید وان پلاس همچنان به تفاوت‌های رابط کاربری‌اش با Color OS پایبند بماند چرا که برای مثال هم اکنون ویوو از FunTouch OS و Origin OS استفاده می‌کند که رابط کاربری اول برای کاربران بازار جهانی است و تفاوت چشمگیری با Origin OS دارد. با این وجود شاید در نهایت Color OS جایگزین OxygenOS شود.

عرضه گوشی‌های یکسان با برند متفاوت

وان پلاس 8T

یکی دیگر از معایبی که می‌تواند این همکاری به دنبال داشته باشد، تاثیرپذیری بیش از اندازه وان پلاس از اوپو است. بنابراین با طراحی‌های اصیل کمتری از سوی وان پلاس روبه‌رو می‌شویم و محصولات این کمپانی می‌توانند همان دستگاه‌های اوپو با برندی متفاوت باشند.

این احتمال وجود دارد که وان پلاس به بهانه چنین ادغامی، دیگر به سراغ طراحی گوشی‌های میان‌رده یا پایین‌رده جدید نرود و همان محصولات اوپو را با تغییرات اندک و برند جدید روانه بازار کند که مسلما برای طرفداران برند وان پلاس خبر خوبی نخواهد بود.

افزایش قابل توجه تعداد محصولات

وان پلاس در گذشته تنها تعداد محدودی دستگاه‌ را سالانه روانه بازار می‌کرد، اما در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت تعداد آن‌ها را افزایش دهد و در هر نیمه سال دو پرچمدار معرفی کند، البته این روند چندان پایدار نبود.

سال گذشته میلادی وان پلاس از ۶ گوشی رونمایی کرد که سهم نیمه دوم سال، یک گوشی پرچمدار و سه محصول سری نورد بود. این رویکرد احتمالا در سال جاری میلادی تکرار می‌شود چرا که این کمپانی تا به امروز از وان پلاس ۹، وان پلاس ۹ پرو و وان پلاس 9R به همراه نورد CE 5G رونمایی کرده و نورد N200 به همراه نورد ‌۲ هم به‌زودی از راه می‌رسند. در کنار این محصولات، احتمالا باید منتظر وان پلاس 9T یا 9T پرو هم باشیم.

اگرچه افزایش تعداد دستگاه‌ها به معنای حق انتخاب بیشتر است، اما از سوی دیگر وان پلاس نمی‌تواند آنطور که باید و شاید از آن‌ها پشتیبانی نرم‌افزاری کند که مسلما به ضرر کاربران تمام می‌شود.

اوپو بازیگر اصلی بازار شود

وان پلاس کارش را با عرضه محصولات مقرون به صرفه شروع کرد و سپس به مرور زمان قیمت آن‌ها را افزایش داد. با این حال، این کمپانی در کنار عرضه مدل‌های پرو و گران‌قیمت، نسخه‌های استاندارد را هم با قیمت پایین‌تری روانه بازار می‌کند. بنابراین وان پلاس در بازار گوشی‌های پرچمدار و بالارده جایگاه مخصوص به خودش را دارد.

اما این احتمال وجود دارد که با ادغام اخیر، دیگر خبری از محصولات پرو وان پلاس نباشد و جای خود را به گوشی‌های سری پرو اوپو مانند فایند ایکس ۲ پرو و ایکس ۳ پرو دهند.

باید منتظر ماند و دید استراتژی این شرکت‌ها پس از ادغام چه تغییراتی می‌کند، آیا وان پلاس همچنان به عنوان برندی مستقل با طراحی و رابط کاربری اورجینال به کارش ادامه می‌دهد یا اینکه شدیدا تحت تاثیر اوپو قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی