ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه برچسب فراصوتی که می‌تواند درباره مشکلات قلبی هشدار دهد

محققان با مطالعاتی که اخیرا انجام دادند، توانستند ابزاری پوشیدنی بسازند که به فرد خطر سکته و یا حمله قلبی را اطلاع می‌دهد. این برچسب با فرستادن پالس‌های فراصوت به بدن فرد کار می‌کند. هر ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان با مطالعاتی که اخیرا انجام دادند، توانستند ابزاری پوشیدنی بسازند که به فرد خطر سکته و یا حمله قلبی را اطلاع می‌دهد. این برچسب با فرستادن پالس‌های فراصوت به بدن فرد کار می‌کند. هر چه فرد سریع‌تر از خطر حمله و یا سکته قلبی خبردار شود، بهتر است.

این برچسب بر اساس دستگاهی ساخته شده که قبلا نیز تولید شده بود. این ابزار به گردن یا سینه بیمار می‌چسبد و شامل شبکه مربعی ۱۲ در ۱۲ ترانسفورماتور فراصوتی در ابعاد میلی‌متری است که درون یک لایه نازک منعطف قرار دارد. این چسب در حال حاضر با سیم به دستگاهی متصل می‌شود، اما محققان در نظر دارند تا به زودی نسخه بدون سیم آن را نیز تولید کنند.

در یکی از حالت‌های این ابزار، تمامی ترانسفورماتورها می‌توانند به طور همزمان پالس‌های فراصوت تولید کنند. چنین چیزی منجر به تولید یک موج فراصوتی می‌شود که به طور مستقیم تا ۱۴ سانتی‌متر زیر پوست نفوذ می‌کند.

در حالتی دیگر، ترانسفورماتورها پالس‌هایی ناهمزمان تولید می‌کنند. در این شرایط نیز به قدری سرعت تولید این پالس‌ها زیاد است که همچنان می‌توانند موجی منسجم تولید کند. در این صورت، این موج می‌تواند به نواحی مختلفی از بدن فرستاده شود و برخلاف حالت قبلی تنها به یک ناحیه محدود نشود. چنین حالتی می‌تواند بدون جابجایی، تمام نقاط و اعضای بدن را اسکن کند.

در هر کدام از این حالت‌ها، موج فراصوت از بافت بدن رد می‌شود و به رگ بزرگ بدن می‌رسد. این موج درون رگ اکو می‌شود و درون رگ حرکت می‌کند و سپس به برچسب بازمی‌گردد. با بررسی فرکانس موج بازگشتی می‌توان جریان خون، فشار خون و عملکرد قلب فرد را تحت نظر داشت و می‌توان به کمک آن مشکلات قلبی و عروقی مانند حمله یا سکته قلبی را تشخیص داد.

در آزمایش‌ها مشخص شد که این برچسب‌ها به اندازه دستگاه‌های سونوگرافی قابل اعتماد هستند. برای استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی حتما باید در یک درمانگاه با تکنسین مربوطه هماهنگ کنید، اما این برچسب‌ها را هر کسی می‌تواند استفاده کند و محدودیتی ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی