ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل اپیک گیمز اسکن تصاویر آی‌کلود اپل را نوعی جاسوس‌افزار برای دولت‌ها می‌داند

«تیم سویینی»، مدیرعامل اپیک گیمز که از اپل به خاطر طرح جدید اسکن تصاویر آی‌کلود انتقاد کرده، می‌گوید این سازوکار می‌تواند روش جدیدی برای اعمال نظارت‌های دولتی و نقض حریم خصوصی باشد. اپل چند روز ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

«تیم سویینی»، مدیرعامل اپیک گیمز که از اپل به خاطر طرح جدید اسکن تصاویر آی‌کلود انتقاد کرده، می‌گوید این سازوکار می‌تواند روش جدیدی برای اعمال نظارت‌های دولتی و نقض حریم خصوصی باشد.

اپل چند روز پیش اعلام کرد که با مجموعه‌ای از ابزارها به مقابله به نشر محتواهای سوءاستفاده از کودکان (CSAM) می‌رود. به دنبال انتشار این خبر چهره‌های زیادی از جمله مدیر واتس‌اپ سخن به انتقاد از اپل گشودند و حالا سویینی مدعی شده که این ابزار در آینده می‌تواند بستر نظارت‌های دولتی بر داده‌های کاربران را فراهم کند.

در برنامه جدید اپل قابلیت‌هایی به سرویس iMessage، سیری و Search اضافه می‌شود و مکانیزمی برای اسکن تصاویر آی‌کلود در دسترس این شرکت قرار می‌گیرد. تیم سویینی در اظهارات جدید خود درباره این طرح می‌گوید: «تلاش زیادی کردم تا ماجرا را از نقطه نظر اپل ببینم. ولی این راهکار در هر صورت نوعی جاسوس‌افزار دولتی است که با پیش‌فرض گناهکار بودن توسط اپل روی دستگاه کاربران نصب می‌شود. اگرچه اپل کد این برنامه را نوشته، اما داده‌ها پس از اسکن برای دولت ارسال می‌شوند.»

مدیرعامل اپیک گیمز در ادامه افزود: «این سازوکار کاملا با سیستم‌های مدیریت محتوا در انجمن‌های عمومی و رسانه‌های اجتماعی فرق می‌کند. در آن‌جا پیش از آنکه اپراتور به‌طور عمومی از داده‌ها میزبانی کند، اطلاعات اسکن می‌شود تا شرکت از هرچه نمی‌خواهد میزبانی نکند. ولی این‌جا بحث داده‌های خصوصی افراد در میان است.»

البته اتهامات سویینی در بحث داده‌های شخصی کمی با سیستم اپل تفاوت دارد. اپل در این سیستم به جای بررسی مستقیم خود تصاویر هش ریاضی فایل‌هایی را بررسی می‌کند که روی آی‌کلود ذخیره شده‌اند. سپس این هش‌ها با پایگاه داده‌ای از هش تصاویر CSAM مقایسه می‌شوند و در صورت مشاهده تخطی مراتب امر به اطلاع مرکز ملی مقابله با سوءاستفاده از کودکان (NCMEC) می‌رسد.

سویینی می‌گوید اپل برای فعال‌سازی پیش‌فرض آپلودهای آی‌کلود از «الگوهای تاریکی» استفاده و مردم را به گردآوری داده‌های ناخواسته وادار می‌کند. او مدعی است این شرکت به کاربر متذکر می‌شود که ایمیل iCloud.com بدون از دست دادن تمام خریدهایی که روی اکوسیستم اپل انجام داده‌اید، قابل حذف نیست.

مدیرعامل اپیک در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: «آزادی مبتنی بر رویه عادلانه و دسترسی محدود دولت‌ها به وجود می‌آید. تهدید وجودی در این‌جا اتحادی نامقدس میان دولت و شرکت‌های انحصارطلبی است که جریان فعالیت‌های آنلاین و دستگاه‌های کاربران را کنترل می‌کنند و می‌خواهند تحت پوشش شرکت‌های خصوصی حقوق مبتنی بر قانون اساسی را دور بزنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

    آره اگه بحث حریم خصوصی مطرح باشه که حتما تو اون زاکربرگ راست میگین!!

    • expire expre
      expire expre | ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

      نه پسرم عزیزم پسر بابایی اونا دروغ میگن و شما و علی بابا راست میگین و میگفتین .حتما فیلم علی بابا و چهل دزد بغداد رو دیدی پخش آنلاین 24ساعته هست حتما ببینش

مطالب پیشنهادی