ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ ویروس کرونا اختلاف‌نظر دارند

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند درباره منشأ ویروس کرونا اختلاف‌نظر دارند ولی در مجموع دو فرضیه را مدنظر دارند: انسان اولین بار ویروس کرونا را از یک حیوان آلوده دریافت کرده یا ویروس به صورت آزمایشگاهی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند درباره منشأ ویروس کرونا اختلاف‌نظر دارند ولی در مجموع دو فرضیه را مدنظر دارند: انسان اولین بار ویروس کرونا را از یک حیوان آلوده دریافت کرده یا ویروس به صورت آزمایشگاهی ساخته شده است.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا سه ماه پیش از نهادهای اطلاعاتی آمریکا خواسته بود اطلاعات دقیق‌تری درباره منشأ ویروس کرونا منتشر کنند. حالا گزارشی از سوی ۱۸ سازمان اطلاعاتی منتشر شده که اختلاف‌نظر بر سر دو فرضیه را نشان می‌دهد. یکی از این سازمان‌ها با اطمینان کافی می‌گوید ویروس کرونا پس از بروز حادثه‌ای در آزمایشگاه به دنیای واقعی راه یافته است. چهار سازمان دیگر مدعی شده‌اند که با اطمینان پایینی می‌توانند بگویند کرونا منشأ طبیعی دارد.

این ۱۸ سازمان که نام آن‌ها در دسترس نیست، می‌گویند: «سازمان‌های اطلاعاتی پس از بررسی همه اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه همچنان برای نتیجه‌گیری درباره محتمل‌ترین منشأ ویروس کرونا اختلاف‌نظر دارند.»

با این حال، گزارش حاضر می‌گوید ویروس کرونا به عنوان یک سلاح بیولوژیکی توسعه نیافته و مقامات چینی تا پیش از شیوع ویروس و همه‌گیری درباره آن آگاهی نداشته‌اند. با این حال، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اظهار می‌کنند که تا زمان دستیابی به اطلاعات موثق‌تر نمی‌توان نتیجه‌گیری دقیقی درباره این ویروس داشت.

بایدن در واکنش به این گزارش گفت: «اطلاعات حیاتی درباره منشأ همه‌گیری در جمهوری خلق چین وجود دارد، ولی مقامات این کشور از ابتدای همه‌گیری در تلاش بوده‌اند تا جلوی دسترسی بازرسان بین‌المللی و اهالی جامعه بهداشت جهانی به این اطلاعات را بگیرند. جهان مستحق پاسخ است و تا زمانی که به آن نرسیم، آرام نخواهم نشست.»

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که ویروس کرونا نخستین بار در ماه نوامبر ۲۰۱۹ در نزدیکی شهر ووهان در استان هوبئی چین انسان‌ها را آلوده کرد. ولی نخستین خوشه انسانی از ابتلا به این ویروس در ماه دسامبر گزارش شد. چین در ماه ژوئیه درخواست سازمان بهداشت جهانی برای انجام فاز دوم تحقیقات پیرامون منشأ ویروس کرونا را رد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ شهریور ۱۴۰۰

    غلط کردن
    آمریکا هم بچه کار چین نیست ما میگیم هست
    شرق زده های بدبختآمریکایی

  • 68peyman
    68peyman | ۷ شهریور ۱۴۰۰

    خب مشخصه بعد از تهدید چین سازمان های اطلاعاتی آمریکا از گفتن واقعیت خودداری کردن و گزارشی آبکی که دادن بیرون

مطالب پیشنهادی