ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مصرف آنتی بیوتیک احتمالا ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد

تحقیق گسترده‌ای که روی بیش از ۴۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در سوئد انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از داروهای آنتی بیوتیک می‌تواند ۵ تا ۱۰ سال بعد ریسک ابتلا به سرطان روده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

تحقیق گسترده‌ای که روی بیش از ۴۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در سوئد انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از داروهای آنتی بیوتیک می‌تواند ۵ تا ۱۰ سال بعد ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

پژوهشگران در بزرگترین مطالعه‌ای که تاکنون پیرامون رابطه آنتی بیوتیک و سرطان روده انجام شده، دریافته‌اند که افزایش ریسک بیماری احتمالا به سرطان ابتدای روده محدود است، حایی که روده بزرگ به روده کوچک وصل می‌شود. «سوفیا هارلید»، متخصص سرطان در دانشگاه «اومئو» سوئد و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: «زمانی که به داده‌ها نگاه کردیم، خیلی واضح بود که بروز سرطان به ناحیه ابتدایی یا سمت راست روده محدود بوده است.»

تحقیقات نشان داده که استفاده از آنتی بیوتیک بیشترین تاثیر را در بروز سرطان در نقطه آغازین روده موسوم به روده صعودی یا بالارونده می‌گذارد که از پایین شکم تا سمت راست بالای آن امتداد پیدا می‌کند. کسانی که بیشتر از شش ماه آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، ۱۷ درصد بیشتر از بقیه با شانس ابتلا به سرطان در روده صعودی روبرو هستند.

حتی کسانی که برای مدت کمتری آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند هم در معرض ریسک سرطان قرار دارند، ولی شانس ابتلای آن‌ها پایین‌تر است. البته باید تاکید کرد که این تحقیقات فقط وجود همبستگی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، مطالعه حاضر نمی‌گوید که آنتی بیوتیک به‌طور مستقیم باعث به وجود آمدن سرطان روده بزرگ می‌شود. با این حال باید توجه داشت که چه داروهایی می‌توانند ابتدای روده را در برابر رشد سلول‌های سرطانی مستعد کنند.

دکتر «سینتیا سیرز»، استاد دانشگاه و متخصص سرطان دانشگاه «جانز هاپکینز» می‌گوید: «تصور ما این است که شما با مصرف آنتی بیوتیک تعادل میکروبیوتا را برهم می‌زنید.» با این کار به باکتری‌هایی مثل Escherichia coli و Klebsiella pneumoniae اجازه سلطه می‌دهید و التهاب روده را بالا می‌برید. در نتیجه، واکنش‌هایی به وجود می‌آورد که می‌تواند به DNA آسیب رسانده و ایجاد تومور کند.

ابتدای روده در معرض بالاترین خطر قرار دارد چون بیشترین پسماند داروهای آنتی بیوتیک را از روده کوچک دریافت می‌کند. با این حال، محققان مسائلی مثل رژیم غذایی، مصرف دخانیات یا الکل را در نظر نگرفته بودند و به همین خاطر تحقیق آن‌ها محدودیت‌هایی دارد. اما در هر حال این مطالعه ایده پیوند میان مصرف آنتی بیوتیک و سرطان روده بزرگ را تقویت می‌کند و نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه را افزایش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی