ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس ایکس و بلو اوریجین برای طراحی ماه‌نشین آرتمیس از ناسا بودجه می‌گیرند

ناسا در مجموع ۱۴۶ میلیون دلار به پنج شرکت از جمله اسپیس ایکس، بلو اوریجین و دینتیکس بودجه می‌دهد تا برای برنامه فضایی آرتمیس به توسعه نمونه‌های مفهومی ماه‌نشین بپردازند. طبق اعلام ناسا، ۲۵.۶ میلیون ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

ناسا در مجموع ۱۴۶ میلیون دلار به پنج شرکت از جمله اسپیس ایکس، بلو اوریجین و دینتیکس بودجه می‌دهد تا برای برنامه فضایی آرتمیس به توسعه نمونه‌های مفهومی ماه‌نشین بپردازند.

طبق اعلام ناسا، ۲۵.۶ میلیون دلار به بلو اوریجین، ۴۰.۸ میلیون دلار به دینتیکس، ۳۵.۲ میلیون دلار به «لاکهید مارتین»، ۳۴.۸ میلیون دلار به «نورت‌راپ گرومن» و ۹.۴ میلیون دلار به اسپیس ایکس اعطا می‌شود. از میان همه شرکت‌کنندگان فقط دو شرکت «بلو ریج نبیولا استارلاینز» و «کوک اند شوالیه اینترپرایزز» بودجه نگرفته‌اند.

این قراردادها از طریق ضمیمه N طرح NextSTEP-2 یا «فناوری‌های آتی فضایی برای همکاری‌های اکتشافی» عقد شده که تحت عنوان برنامه‌ای موسوم به «مطالعات سیستم پایدار فرود انسانی و کاهش ریسک» شناخته می‌شود. در اطلاعیه ناسا که اوایل ژوئیه منتشر شد، آمده بود که هدف این قرارداد همکاری با شرکت‌ها در زمینه مطالعات مفهومی، طراحی روش‌های پایدار نشست و برخاست سیستم فرود انسانی و چگونگی انجام فعالیت‌های کاهش ریسک است.

به عبارت دیگر، این شرکت‌ها نمونه‌های مفهومی ماه‌نشین ناسا را طراحی می‌کنند و مواردی مثل قدرت عمل و ایمنی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. قراردادهای جدید ناسا با قرارداد سیستم فرود انسانی که چند ماه پیش به اسپیس ایکس اعطا شد، فرق دارد. آن قرارداد هنوز به خاطر شکایت بلو اوریجین و دینتیکس در هاله‌ای از ابهام است.

با این حال، برآیند قراردادهای امروز احتمالا مسیر آینده توسعه فرودگرهای ناسا را تعیین می‌کند. ناسا می‌گوید: «تلاش این شرکت‌ها در نهایت به استراتژی و پیش‌نیازهای درخواست بعدی ناسا به منظور حمل و نقل منظم فضانوردان از مدار ماه به سطح آن کمک خواهد کرد.»

برنامه آرتمیس نه تنها می‌خواهد انسان را برای اولین بار پس از روزهای ماموریت آپولو به ماه برگرداند، بلکه قصد دارد سفر به ماه را تا اواخر دهه ۲۰۲۰ به امری عادی و آسان تبدیل کند. البته اهداف ناسا به ماه ختم نمی‌شوند و این سازمان به اکتشافات خود در سایر سیارات از جمله مریخ نیز ادامه خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • 68peyman
    68peyman | ۲۵ شهریور ۱۴۰۰

    بودجه ای که به اسپیس ایکس دادن کمتر از بقیه اس که

مطالب پیشنهادی