ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان بهداشت جهانی از آزمایش بالینی ۸ اسپری بینی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا خبر داد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید آزمایش‌های بالینی روی ۸ واکسن اسپری بینی ویروس کرونا در حال انجام است. هدف از تولید این واکسن‌ها ایجاد مصونیت در نقطه ورودی ویروس به بدن است تا شاید به ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید آزمایش‌های بالینی روی ۸ واکسن اسپری بینی ویروس کرونا در حال انجام است. هدف از تولید این واکسن‌ها ایجاد مصونیت در نقطه ورودی ویروس به بدن است تا شاید به نحوی بتوانیم جلوی سرایت کرونا را بگیریم.

به گزارش فرانس ۲۴، پیشرفته‌ترین پروژه آزمایشگاهی در این زمینه تاکنون متعلق به دانشگاه «شیامن» چین، دانشگاه هنگ کنگ و شرکت داروسازی Beijing Wantai بوده که فاز دوم آزمایش‌های خود را تکمیل کرده‌اند. «ناتالی میل‌کرک» که در زمینه تولید واکسن اسپری بینی کرونا با موسسه لیل پاستور فرانسه همکاری می‌کند، می‌گوید: «وقتی ویروس کسی را آلوده می‌کند، معمولا از راه بینی وارد بدن می‌شود. هدف ما این است که ورودی را ببندیم.»

مقاله‌ای که پیش‌تر در ماه مارس در مجله Scientific American منتشر شد، پژوهشگران را به توسعه واکسن‌های اسپری بینی تشویق می‌کرد چون نتیجه گرفته بود که این روش بر مخاط فرد آلوده اثر آنی می‌گذارد. واکسن اسپری بینی می‌تواند به تولید آنتی‌بادی ایمونوگلوبین A کمک کند. این آنتی‌بادی جلوی عفونت را می‌گیرد.

در آن مقاله آمده بود: «این پاسخ شدید «مصونیت سِتَروَنی» (Sterilizing Immunity) نام دارد که احتمال انتقال ویروس به بقیه را کاهش می‌دهد.» واکسن‌های موجود محافظت خوبی در برابر ابتلا به نمونه‌های وخیم کووید-۱۹ ایجاد می‌کنند، اما آن‌قدرها در جلوگیری از نشر ویروس موثر نیستند.

میل‌کرک می‌گوید ایجاد مصونیت در بینی ریسک آلوده کردن سایر افراد را کاهش می‌دهد: «با این کار احتمال تکثیر عفونت در ریه‌ها کمتر می‌شود و با کاهش حجم ویروس در بدن شمار نمونه‌های وخیم بیماری کاهش پیدا می‌کند.» مقاله دیگری که در ماه مارس منتشر شد، از دیگر مزایای استفاده از این روش از جمله عدم نیاز به فریزر و تزریق توسط کادر درمان نام برده بود.

مطالعه‌ای که هفته گذشته روی موش‌ها انجام گرفت نشان داد که ۱۰۰ درصد نمونه‌هایی که واکسن اسپری بینی را دریافت کرده بودند از کووید-۱۹ نجات یافتند، ولی همه موش‌هایی که واکسن نزده بودند از بین رفتند. ظاهرا موش‌های واکسینه شده سطح پایینی از ویروس را داشتند و نمی‌توانستند ناقل باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی