ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دردسر تازه تولیدکنندگان: افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت سیلیکون در پی کاهش تولید در چین

چین با هدف کاهش مصرف برق، تولید سیلیکون را در برخی استان‌ها کاهش داده است. به گزارش بلومبرگ، کاهش تولید سیلیکون، باعث افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت آن در کمتر از دو ماه شده و این ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

چین با هدف کاهش مصرف برق، تولید سیلیکون را در برخی استان‌ها کاهش داده است. به گزارش بلومبرگ، کاهش تولید سیلیکون، باعث افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت آن در کمتر از دو ماه شده و این روند احتمالا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

سیلیکون یکی از مهم‌ترین عناصر مورد استفاده در تولید تراشه و سایر صنایع از جمله تولید شیشه، بتن و محصولات سیلیکونی دیگر است. با وجودی که این عنصر ۲۸ درصد پوسته زمین را تشکیل می‌دهد و فراوانی نسبی خوبی دارد، مشکلات مربوط به تولید آن در چین باعث افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی این عنصر در کمتر از دو ماه شده است.

افزایش قیمت سیلیکون، بی‌شک برای شرکت‌های بزرگی مانند اپل و دیگر تولیدکنندگان مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. افزایش تقاضا از یک سو و کمبود جهانی تراشه از سوی دیگر، باعث شده تولیدکنندگان با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم کنند که بر روند تولید و فروش محصولات تاثیرگذارند.

سیلیکون

چین با هدف کاهش مصرف برق در این کشور، تولید سیلیکون را کاهش داده که همین مساله باعث افزایش قیمت حدود سه برابری آن شده است. استان «یوننان» چین دومین تولیدکننده بزرگ در این کشور محسوب می‌شود که از ماه سپتامبر تا دسامبر میزان تولید سیلیکون را نسبت به ماه آگوست در حدود ۹۰ درصد کاهش می‌دهد که البته چنین تصمیمی نگرانی‌هایی را نیز به دنبال داشته. در حالیکه قبلا قیمت سیلیکون رقمی در حدود ۱۲۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار در هر تن بود، اکنون قیمت‌ها به ۱۰۴۴۰ دلار در هر تن رسیده است.

در حال حاضر این عنصر، صنعت تولید پنل‌های خورشیدی را نیز تحت تاثیر قرار داده تا جایی که قیمت پلی سیلیکون مخصوص پنل‌های خورشیدی را با ۱۳ درصد افزایش به بالاترین قیمت سال ۲۰۲۱ رسانده است.

به نظر می‌رسد قیمت سیلیکون برای مدت زمان طولانی در همین محدوده باقی بماند. «یانگ شیائوت»، تحلیلگر بازار فلزات شانگهای می‌گوید احتمالا تا تابستان ۲۰۲۲ محدوده قیمت‌ها همچنان بالا خواهد بود، ولی به مرور در نیمه دوم سال با افزایش تولید این روند معکوس خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی