ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عضو هیئت مدیره شرکت پست از افتتاح 5 مرکز نوآوری در روز جهانی پست خبر داد

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با بیان اینکه، همکاری شرکت ملی پست با استارتاپ‌ها در چارچوب معماری ستاپ راهی برای توسعه پست با ایده‌های نوآورانه است، اعلام کرد که که پست بنا به دلایل ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با بیان اینکه، همکاری شرکت ملی پست با استارتاپ‌ها در چارچوب معماری ستاپ راهی برای توسعه پست با ایده‌های نوآورانه است، اعلام کرد که که پست بنا به دلایل قانونی قصد ندارد سهام‌دار استارتاپ‌ها شود. همچنین او از برگزاری دو روزه رویداد نوآوری و کارآفرینی در روز جهانی پست خبر داد.

تغییر رویکرد پست با تجارت الکترونیکی

«محمدرضا قادری»، طرح تجارت الکترونیکی پست را در اصل یک تغییر رویکرد در مدل کسب و کار پست عنوان کرد و در گفتگو با دیجیاتو دراینباره گفت: «شرکت پست به جای اینکه بخواهد برای تک تک مشتریان خود یک تولیدی راه اندازی کند و به شکل پلتفرمی کار کند و تنوعی که در نیاز مشتریان خود وجود دارد را در غالب پلتفرم پاسخگو باشد.»

به گفته او حدود 98 سرویس پایه برای این پلتفرم شناسایی شدند. این در حالی است که البته تعداد قابل توجهی از این سرویس‌ها از قبل ارائه می‌شدند. همچنین تا امروز 54 سرویس در غالب پلتفرمی پیاده شده و قابل ارائه است.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست، با اشاره به اینکه، سیاست شرکت پست برای توسعه این سرویس‌ها بر مبنای توانمدی‌های پست بود گفت: «تصمیم بر این مبنا بود که اگر شرکت خود توانایی انجام پروژه را دارد، پروژه را مدیریت کرده و اجرایی کند. مثل سرویس رهسپاری پست که به لحاظ قانونی هم قابل برون سپاری نیست. این در حالی است که در توسعه سرویس‌هایی که امکان برون سپاری وجود دارد با همکاری استارتاپ‌ها توسعه آنها را پیش ببرد.»

او با اشاره به اینکه طرح شتابدهی با همکاری حدود 74 پارک و مرکز علم و فناوری اجرایی شد به توضیح درباره جزئیات آن پرداخت و به دیجیاتو گفت: «پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و دانش‌گاه‌هایی که ماهیت شتابدهی داشتند قراردادهایی منعقد شد و در کنار آنها تعداد قابل توجهی استارتاپ مشغول شدند و در کنار سکوی تجارت الکترونیکی پست ترافیک خوبی ایجاد کردند و در حال حاضر هم مشغول فعالیت هستند.»

به گفته قادری، بیشتر این استارتاپ‌ها مکمل خدمات پستی بودند و از خدمات پستی در غالب صندوق تجارت الکترونیکی و توسعه پلتفرم ای کامرز استفاده کردند.

تولد مراکز نوآوری پست

قادری با توضیح درباره روند فعلی پیگیری ارتباط شرکت پست با استارتاپ‌ها گفت: «کاری که در سال جاری بعد از بلوغ قابل توجه سازمان مورد توجه قرار گرفت، این بود که خود شرکت پست با همکاری معاونت علمی فناوری و فاوای وزارت ارتباطات به راه‌اندازی مراکز نوآوری اقدام کردند. هفته آینده نیز 5 مرکز نوآوری تاسیس خواهد شد. تا امروز نیز حدود 9 شتابدهنده جذب شده و تعداد شتبادهنده ها هم بیشتر خواهد شد.»

به گفته او در این مراکز نوآوری بیشتر تمرکز بر این است که روی مسائل و مشکلات پست توجه شود و توسعه سکو را در ابعاد جدید با تکمیل کردن و اصلاح فرایندهای پستی پیش ببرند.

او در ادامه گفت: «همچنین رویدادی هم در روز جهانی پست با توجه به احیا و بهبودی انجام خواهد شد. نخستین رویداد کارآفرینی در روزهای 20 و 21 مهر نیز برگزار خواهد شد. در این مراکز نوآوری پیش از این همان طور که اشاره شد 9 شتابدهنده جذب شده و اگر شتابدهنده‌های دیگری هم علاقه مند باشند، می توانند در این رویداد دوباره جذب شوند.»

قادری در پاسخ به این پرسش که آیا مراکز نوآوری بر اساس ستاپ فعالیت خواهند کرد، با تاکید بر اینکه در حال حاضر همه سرویس‌ها در غالب معماری ستاپ بررسی و اجرا می شوند گفت: «ستاپ طرحی برای بازنگری کسب‌وکارهای پستی و همچنین مدل کسب‌وکار پست است. بنابراین هر نوآوری که شکل بگیرد در چارچوب و بر اساس ستاپ خواهد بود.»

قادری همچنین در خصوص مراکز نوآوری گفت: «یکی از اضلاع این پروژه خود شرکت پست است و تضمین خرید محصول و تضمین بازار  را به استارتاپ‌ها خواهد داد. از سویی دیگر پارک‌ها که عملا ضلع دوم هستند وتحت معاونت علمی و فناوری، حمایت‌های قانونی را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند و البته حمیات‌هایی مثل ایران‌نوآفرین هم وجوددارد که به آنها معرفی می‌شود. ضلع سوم و نقش اصلی را نیز در این روند شتبادهنده‌ها بازی می‌کنند که وظیفه منتورینگ سرمایه‌گذاری اولیه را برعهده دارند.»

سرمایه از کجا تامین می‌شود؟

او با اشاره به اینکه در مقوله منتورینگ خود شرکت پست هم حضور دارد گفت: «اگر امکاناتی را استارتاپ‌ها نیاز داشته باشند این امکانات از طرف پست در اختیار آنها قرار داده خواهد شد. این امکانات شامل امکان تست محصول یا برخورداری از اتصالات است. در حقیقت واحد تحقیق و توسعه شرکت پست با همکاری مراکز نوآوری پیش می‌رود و این امکان برای استارتاپ‌ها به وجود می‌ِآید که محصول خود را با توجه به نیازهای بازار تولید کنند و در نهایت خدمات خود را بفروشند.»

قادری با تاکید بر اینکه شرکت پست به لحاظ قانونی مجوز تاسیس شرکت‌های زیر مجموعه را ندارد در پاسخ به این پرسش که آیا قصد سهیم شدن در استارتاپ‌ها را دارد یا خیر گفت: «شتابدهنده‌ها سهام‌دار خواهند و سهم خود را از این پروژه‌ها دریافت می‌کنند و پست قاعدتا سهم نوآوری خود را استفاده خواهد کرد و در واقع مشتری خدمات استارتاپ‌ها است. عایدی این روند برای پست، گسترش بازار پست و همچنین نقش‌‌آفرینی محوری در این حوزه است.»

به گفته او این امکان وجود دارد که با ایجاد صندوق تخصصی، تامین سرمایه برای استارتاپ‌ها انجام شود و از این روند هم سود به سهام‌داران بازخواهد گشت. این در حالی است که پست قصد سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را به دلایل قانونی ندارد. همچنین رابطه پست با استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها از طریق قراردادهایی که بین استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها میبندد تنظیم می‌شود و رابطه آن سهام‌داری نخواهد بود.  

برگزاری رویداد نوآوری و کارآفرینی در روز جهانی پست

این عضو شرکت ملی پست با اشاره به اینکه رویداد نوآری و کارآفرینی پست در روزهای 20 و 21 مهر انجام خواهد شد درباره برنامه‌ها و جزئیات رویداد گفت: «صبح روز اول این رویداد مراسم افتتاحیه پنج مرکز نوآوری در مراکز استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، گلستان در گام اول انجام خواهد شد. بعداز ظهر همان روز نیز محورهای همکاری توضیح داده خواهد شد و در مرحله بعد در نشست‌های تخصصی منتورها و فعالیت آنها انجام خواهد شد.»

او در ادامه با توضیح درباره روز دوم این مراسم به پنلی که توسط شتابدهنده‌ها برگزار خواهد شد اشاره کرد و گفت:«پنلی هم توسط پارک‌ها برگزار خواهد شد و پارک‌ها برنامه‌های خود را ارائه خواهند داد. همچنین در بعداز ظهر روز دوم مراسم اختتامیه نیز با تقدیر از شرکت‌کنندگان برگزار خواهد شد. در کنار همه این مراسم نمایشگاهی برگزار خواهد شد که ستابدهنده‌ها در غرفه‌های خود حضور دارند. همچنین استارتاپ‌هایی که فعال بوده‌اند نیز در این نمایشگاه حضور دارند و محلی برای تعامل و شکل‌گیری ارتباطات موثر خواهد بود.»

قادری درباره رویکرد این رویداد و چشم‌انداز آن نیز گفت: «هدف شرکت پست از برگزاری این رویداد در گام اول معرفی مراکز نوآوری و جذب استارتاپ‌ها است. همچنین تلاش بر این است که زمینه‌های کاری مرتبط برای استارتاپ‌ها معرفی شود. در حقیقت بازارها و فرصت‌ها در این رویداد به استارتاپ‌ها معرفی خواهد شد. تلاش ما در نهایت بر این مدار است که منجر به توسعه اکوسیستم پست، تجارت الکترونیکی و لجستیک شویم.»

او در پایان ابراز امیدواری کرد بعد از برگزاری اولین مرحله از این رویداد، شاهد برگزاری مراحل بعدی بعدی به شکل پربارتری باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی