ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

چطور یک دوربین مناسب برای ولاگ انتخاب کنیم؟

اگر به تازگی شروع به ویدیو بلاگری یا ولاگ (Vlog) کرده‌ باشید، احتمالا می‌خواهید دوربینی بخرید که برای عکاسی مناسب است، البته باید بدانید که این رویکرد اشتباه است. بسیاری از افراد تازه‌کار چنین اشتباهی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

اگر به تازگی شروع به ویدیو بلاگری یا ولاگ (Vlog) کرده‌ باشید، احتمالا می‌خواهید دوربینی بخرید که برای عکاسی مناسب است، البته باید بدانید که این رویکرد اشتباه است. بسیاری از افراد تازه‌کار چنین اشتباهی را می‌کنند، اما اهداف عکاسان و ویدیو بلاگرها متفاوت است. در همین راستا می‌خواهیم در این مطلب به شما نحوه انتخاب یک دوربین مناسب برای ولاگ را آموزش دهیم.

در حقیقت در این مطلب می‌خواهیم به سراغ ویژگی‌هایی برویم که برای ولاگ مناسب هستند و هر ویژگی غیرکاربردی را حذف کنیم. تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

۱. توانایی‌های فیلمبرداری

دوربین ولاگ

مسلما برای ولاگ باید به سراغ دوربینی بروید که توانایی‌های فیلمبرداری بالایی دارد. متاسفانه برخی افراد به چنین نکته‌ای توجه نمی‌کنند و دوربینی را می‌خرند که در این زمینه عملکرد خوبی ندارد و به گونه‌ای هزینه کاربران را هدر می‌دهند.

۲. نمایشگر LCD متحرک

یک دوربین مجهز به نمایشگر یک ضرورت برای ولاگ محسوب می‌شود. با این حال دوربین مدنظرتان تنها نباید نمایشگر داشته باشد، بلکه این صفحه نمایش باید از نوع متحرک باشد.

زمانی که در حال فیلمبرداری هستید، باید از ترکیب و کادربندی در تمام مواقع اطلاع داشته باشید. زمانی می‌توانید به چنین مواردی پی ببرید که دوربین‌تان یک نمایشگر متحرک داشته باشد تا در جلوی دوربین ظاهر شود. با این ویژگی زمانی که در برابر لنز قرار دارید، می‌توانید از کادربندی مطلع شوید. چنین رویکردی چندان بی‌شباهت به استفاده از دوربین سلفی گوشی هوشمند نیست.

به محلی که نمایشگر را قرار می‌دهید، توجه کنید چرا که برای مثال وقتی نمایشگر در بالای دوربین قرار می‌گیرد، نمی‌توانید به آن میکروفن شاتگان اضافه کنید. در این زمان می‌توانید نمایشگر را به کنار یا حتی پایین دوربین منتقل کنید.

۳. اتصال به مانیتور

دوربین ولاگ

اگر جزو ویدیو بلاگرهایی هستید که در یک جای ثابت محتوا ضبط می‌کنید و برای مثال می‌خواهید طراحی اتاقتان را به نمایش بگذارید، به سراغ دوربینی بروید که امکان اتصال به مانیتور یا تلویزیون داشته باشد. با اینکار، می‌توانید مواردی که دوربین ضبط می‌کند را با جزئیات ببینید.

بنابراین دوربین شما باید خروجی HDMI یا USB داشته باشد تا به مانیتور یا تلویزیون وصل شود، البته امکان اتصال بی‌سیم میان آن‌ها هم وجود دارد.

۴. ابعاد و وزن

دوربین‌های سبک وزن را می‌توان به راحتی حمل کرد و درون جیب قرار دارد، بنابراین انتخاب مناسبی برای ویدیو بلاگرها به حساب می‌آید. اگر جزو بلاگرهایی هستید که روی مسافرت و خرید کردن تمرکز دارید، چنین ویژگی برایتان اهمیت بالایی دارد چرا که راحت‌تر می‌توانید از آن استفاده کنید و همچنین دست‌تان درد نمی‌گیرد.

حتی اگر یک ویدیو بلاگر کم‌تحرک هم باشید، باز هم باید در برخی مواقع دوربین را جابجا کنید. بنابراین حتی برای این دسته از افراد هم وزن و ابعاد اهمیت دارد.

۵. فوکوس خودکار

هر دوربین ولاگ باید قادر به فوکوس خودکار پیوسته برای ویدیو باشد، بنابراین اگر دوربینی از قابلیت فوکوس خودکار بهره نمی‌برد، حتی به خریدش فکر هم نکنید. استفاده از فوکوس دستی دردسرهای زیادی برای ویدیو بلاگرها دارد و البته در هنگام ویرایش هم زحمتی زیادی برایشان به همراه خواهد داشت.

شما به دوربینی نیاز دارید که بتواند همیشه روی المان اصلی فوکوس کند. بنابراین اگر راه می‌روید و صحبت می‌کنید، دوربین باید روی چهره‌تان فوکوس باشد. اگر می‌خواهید درباره گریم چهره محتوا تولید کنید، دوربین باید بتواند روی اقلام مصرفی شده فوکوس کند.

۶. تشخیص چهره

برخی مواقع فوکوس خودکار کافی نیست، مخصوصا اگر پس زمینه شلوغ باشد و چهره‌ها و اشیاء زیادی در آن به چشم بخورد. این موضوع به معنای عملکرد بد فوکوس خودکار دوربین شما نیست و قضیه درست برعکس است. در حالی که شاید دوربین‌تان در شناسایی سوژه‌ها عملکرد خوبی داشته باشد، در هنگام شلوغی پس زمینه گیج می‌شود و نمی‌داند روی کدام سوژه فوکوس کند.

راه‌حل چنین مشکلی، تشخیص چهره است. معمولا دوربین‌های دارای این ویژگی به شما اجازه می‌دهند که تصویری از خودتان درون آن آپلود کنید. با اینکار، دوربین در محل‌های شلوغ با افراد و اشیاء مختلف، راحت‌تر می‌تواند چهره‌تان را تشخیص دهد و روی آن فوکوس کند.

۷. فوکوس لمسی

فوکوس لمسی ویژگی است که به شما اجازه می‌دهد با لمس نمایشگر دوربین، روی سوژه موردنظرتان فوکوس کنید. اگرچه با یک ویژگی ضروری روبه‌رو نیستیم، اما می‌تواند زمانی که دوربین در فوکوس خودکار یا تشخیص چهره دوربین با مشکلی مواجه شد، به صورت دستی و سریع روی سوژه فوکوس کرد.

۸. عملکرد در شرایط نوری ضعیف

دوربین ولاگ

عملکرد در شرایط نوری ضعیف به معنای توانایی دوربین در هنگام ضبط در زمانی است که نور محیط کم است. تنظیم ISO و دیافراگم به شما اجازه می‌دهد که جذب نور در محیط‌های تاریک را کنترل کنید که برای ویدیو بلاگری لازم است.

ISO بالاتر حساسیت دوربین به نور را افزایش می‌دهد، اما افزایش بیش از حد آن منجر به کاهش شفافیت ویدیو می‌شود. علاوه بر این، با دریچه دیافراگم عریض‌تر می‌توانید نور بیشتری جذب کنید، با این حال چنین کاری منجر به کاهش عمق میدان می‌شود.

یک دوربین با محدوده ISO و دیافراگم مناسب، کار را برای افراد راحت‌تر می‌کند و می‌تواند به بهترین نتیجه ممکن دست یابد.

۹. لرزشگیر تصویر

اگر با دوربین می‌خواهید راه بروید، به لرزشگیر نیاز دارید تا لرزش‌ها به کمترین حد ممکن برسند. لرزشگیر اپتیکال (OIS) رایج‌ترین نوع لرزشگیر است که می‌تواند لنزهای دوربین را در هنگام حرکت، جابه‌جا کند.

لرزشگیر تصویر الکترونیکی (EIS) برای دوربین کاربردی است و کار مشابه OIS را انجام می‌دهد، اما بدون استفاده از سخت افزار. این سیستم از پردازش الکترونیکی استفاده می‌کند تا حرکات میان چندین فریم را جبران کند. این فرایند سریعتر از تنظیم لنز است، بنابراین برای تثبیت ویدیوهای دارای لرزش در زمان واقعی بهتر عمل می‌کند.

۱۰. شارژدهی باتری

چیزی بدتر از این نیست که دوربینی داشته باشید که سریعا و در میان ولاگ، باتری‌اش تمام شود. این موضوع مخصوصا موقعی دردسرساز می‌شود که بدون داشتن سناریو در حال ضبط محتوا باشید. احتمالا در چنین وضعیتی هنگام ضبط ادامه ویدیو در آینده دچار مشکل می‌شوید.

بنابراین به دنبال دوربینی باشید که حداقل برای دو ساعت بتواند فیلمبرداری کند و البته قبل از فیلمبرداری، حتما از پر بودن باتری‌اش مطمئن شوید. البته می‌توانید چندین باتری هم به صورت جداگانه بخرید، شارژ کنید و همراه خودتان داشته باشید تا در صورت نیاز و زمانی که شارژ باتری کاهش کم بود، بتوانید آن را تعویض کنید.

۱۱. رزولوشن ویدیو

اگرچه به نظر می‌رسد در دنیای امروز رزولوشن 4K برای ویدیوهای اینترنتی مناسب هستند، اما ضرورتی به چنین رزولوشنی هم نیست. شما می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به سراغ دوربین‌ها با قابلیت فیلمبرداری ویدیوهای 1080p بروید.

همانطور که در بالا می‌بینید، ویژگی‌های مناسب برای دوربین ولاگ چندان شباهتی با دوربین‌های مناسب عکاسی ندارند. اگر می‌خواهید تولید محتوای ویدیویی مناسبی داشته باشید، در هنگام خرید دوربین به قابلیت‌های بالا توجه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی