ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

حدود ۲۰۰۰ ماده شیمیایی ناشناخته در قطرات بخار و ذرات معلق سیگار الکترونیکی وجود دارد

در اولین مطالعه در نوع خود توسط محققان دانشگاه جان هاپکینز، آثار صدها ماده شیمیایی ناشناخته در قطرات بخار سیگار الکترونیکی یافت شد. این مطالعه، حضور مجموعه‌ای عظیم از مواد شیمیایی ناشناس و ترکیبات ناشناخته ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

در اولین مطالعه در نوع خود توسط محققان دانشگاه جان هاپکینز، آثار صدها ماده شیمیایی ناشناخته در قطرات بخار سیگار الکترونیکی یافت شد. این مطالعه، حضور مجموعه‌ای عظیم از مواد شیمیایی ناشناس و ترکیبات ناشناخته را توضیح می‌دهد.

«کارستن پراس»، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «تحقیقاتی که در آن سیگارهای الکترونیک با سیگارهای معمولی مورد مقایسه قرار می‌گیرند، نشان داده‌اند که آلاینده‌های سیگار الکترونیکی به نسبت آلاینده‌های سیگار واقعی بسیار کمتر است. اما سیگارهای الکترونیکی دارای مواد شیمیایی غیرمعمولی هستند که هنوز نمی‌دانیم تا چه حد می‌توانند برای سلامتی انسان مضر باشند.»

این تحقیق، اولین موردی است که در آن با استفاده از کروماتوگرافی مایع/طیف‌سنجی جرمی با وضوح بالا، تجزیه و تحلیلی هدفمند در زمینه کشف ترکیبات احتمالی موجود در قطرات بخار سیگارهای الکترونیکی انجام می‌شود. در این آزمایش‌ها، چهار طعم پرطرفدار توتون و تنباکو در چهار دستگاه رایج سیگار الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت.

تقریبا 2000 ترکیب شیمیایی مختلف در این مطالعه شناسایی شد که اکثر آن‌ها ناشناس بودند. در این میان، شش ترکیب مضر نیز وجود داشتند که محققان موفق به شناسایی و تشخیص آن شدند. این شش ترکیب شامل یک جفت طعم‌دهنده محرک تنفسی، سه ماده شیمیایی صنعتی، یا آفت‌کش و به طرز عجیبی، کافئین بود.

سیگار الکترونیکی

«مینا تهرانی»، نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: «دو مورد از چهار طعمی که بررسی کردیم، حاوی کافئین بودند. طعم‌هایی مانند قهوه یا شکلات به صورت طبیعی شامل مقداری کافئین هستند. اما حضور این ماده در قطرات تنباکو بسیار تعجب برانگیز است. این نکته می‌تواند نشان دهد که سیگارها مضرات دیگری نیز دارند که هنوز برای ما ناشناخته‌اند.»

یکی دیگر از یافته‌های غیرمنتظره در این مطالعه، تشخیص ترکیبات شبه‌هیدروکربنی متراکم در ذرات بخار بود. این ترکیبات معمولا در هنگام احتراق تولید می‌شوند. اما حضور آن‌ها در بخار بسیار عجیب است.

یک مطالعه مشابه که اخیرا در استرالیا با استفاده از کروماتوگرافی گازی/طیف‌سنجی جرمی انجام شده است، نشان داد که هر نمونه مورد مطالعه دست کم دارای یک نوع ماده شیمیایی مضر است. به عنوان مثال می‌توان به بنزالدهید - تحریک‌کننده مجاری تنفسی - و ترانس سینامالدهید – عامل سرکوب‌کننده سیستم ایمنی- اشاره کرد. در این تحقیقات همچنین آثار نیکوتین درحالی به وضوح مشاهده شد که در تبلیغات سیگارهای الکترونیکی ادعا می‌شود که فاقد نیکوتین هستند.

این مطالعات قطعا اولین مواردی نیستند که مواد شیمیایی و مضر موجود در سیگارهای الکترونیکی را بررسی کرده‌اند. باید این نکته را در نظر بگیریم که سیگارهای الکترونیکی نیز معایب خود را دارند و نباید به عنوان جایگزین سالمی برای سیگارهای سنتی معرفی شوند. مردم باید از این موضوع مطلع باشند که سیگارهای الکترونیکی نیز دارای ترکیبات مضری هستند که بسیاری از آن‌ها هنوز ناشناخته‌اند و مشخص نیست که چه اثراتی روی بدن، به خصوص بدن نوجوانان خواهند گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی