ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نتایج بنچمارک پردازنده اینتل Core i9 12900HK افشا شد: سریعتر از اپل M1 مکس

اینتل برای معرفی و عرضه پردازنده‌های نسل دوازدهمش موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) آماده می‌شود. حالا نتایج بنچمارک پردازنده مخصوص لپ‌تاپ اینتل Core i9 12900HK منتشر شده که از سرعت بالاترش نسبت به اپل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

اینتل برای معرفی و عرضه پردازنده‌های نسل دوازدهمش موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) آماده می‌شود. حالا نتایج بنچمارک پردازنده مخصوص لپ‌تاپ اینتل Core i9 12900HK منتشر شده که از سرعت بالاترش نسبت به اپل M1 مکس و رایزن 5980HX شرکت AMD خبر می‌دهد.

اپل چند وقت پیش با رونمایی از نسل جدید مک‌بوک پرو، تراشه‌های جدیدش با نام‌های M1 پرو و M1 مکس را هم معرفی کرد که قدرت بالایی دارند. این چیپ‌ها بر اساس معماری آرم توسعه یافته‌اند و با معماری x86 مورد استفاده توسط پردازنده‌های اینتل و AMD تفاوت دارد.

اگرچه شاید از نظر بهره‌وری انرژی معماری x86 نتواند با آرم رقابت کند، اما در زمینه قدرت پردازشی، موضوع کمی فرق می‌کند. در بنچمارک گیک‌بنچ معمولا تراشه‌های اپل بخاطر بهینه‌سازی‌های متعدد، امتیاز بالاتری نسبت به پردازنده‌های رقیب بدست می‌آورند. برای مثال M1 مکس توانسته پردازنده اینتل Core i9-11900K را هم شکست دهد.

اما این موضوع درباره نسل بعدی پردازنده پرچمدار مخصوص لپ‌تاپ اینتل ظاهرا صادق نیست. همانطور که می‌دانید، اینتل در پردازنده‌های Alder Lake به سراغ معماری هیبریدی مشابه پردازنده‌های آرم رفته، بنابراین هسته‌ها در دو دسته قدرتمند و کم‌مصرف قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد همین سبک طراحی باعث شده پردازنده Core i9-12900HK قدرت بالایی داشته باشد.

اینتل Core i9 12900HK

طبق نتایج بنچمارک گیک‌بنچ، پردازنده اینتل در بخش تک هسته‌ای به امتیاز ۱۸۵۱ دست پیدا کرده که بالاتر از تراشه ۵ نانومتری M1 مکس به حساب می‌آید. این تراشه کوپرتینویی‌ها در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۱۷۸۵ را بدست آورده است. میانگین امتیاز پردازنده اینتل Core i9-11980HK برابر ۱۶۱۶ است و بهترین پردازنده لپ‌تاپ AMD یعنی رایزن 5980HX هم امتیاز ۱۵۰۶ را بدست آورده است.

عملکرد تک هسته‌ای

علت چنین عملکرد بالایی از سوی پردازنده اینتل مربوط به فرکانس بالاتر و البته بهبودهای چشمگیر معماری می‌شود، اما در بخش چند هسته‌ای هم با عملکرد بالاتری نسبت به M1 مکس روبه‌رو هستیم. پردازنده اینتل Core i9-12900HK به امتیاز ۱۳,۲۵۶ دست پیدا کرده که بالاتر از امتیاز ۱۲,۷۵۳ تراشه اپل M1 مکس است.

عملکرد این پردازنده‌ها بسیار بالاتر از اینتل Core i9-11980HK و رایزن 5980HX محسوب می‌شود. این پردازنده‌ها به ترتیب در بخش چند هسته‌ای امتیاز ۹۱۴۹ و ۸۲۱۷ را کسب کرده‌اند. بنابراین با افزایش ۴۵ درصدی عملکرد بین نسلی با توان طراحی حرارتی یکسان روبه‌رو هستیم.

عملکرد چند هسته‌ای

با وجود اینکه پردازنده اینتل احتمالا می‌تواند در بخش توان پردازشی M1 مکس را شکست دهد، در بخش بهره‌وری انرژی بازنده خواهد بود. با این حال، به نظر می‌رسد در نسل‌های بعدی باید منتظر رقابت سنگینی میان پردازنده‌های اینتل و اپل باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۳ آبان ۱۴۰۰

    پردازندۀ قویتر از M1Max موجوده مخصوصاً تو Multi Core ... ولی قدرت پردازنده گرافیکی داخلی، و میزان مصرف انرژی پردازنده و فاکتور قیمت چی! عمراً مصرف و قیمت همچین پردازنده ای پایین تر از M1Max باشه. اپل دیگه به اینتل برنمیگرده مخصوصاً در مکبوکها (مگر در ردۀ iMacPro هایء WorkStation با پردازنده های Xeon)

    • آریا
      آریا | ۳ آبان ۱۴۰۰

      و MacPro ها

مطالب پیشنهادی