ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نماینده مجلس: حمله سایبری موجب حذف اطلاعات سرور جایگاه‌های سوخت شده بود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد در حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت، اطلاعات سرور جایگاه بلافاصله حذف شده بود. همچنین ارتباط جایگاه‌های سوخت با مرکز داده سامانه هوشمند سوخت نیز قطع شده بودند. «مصطفی نخعی» ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۵

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد در حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت، اطلاعات سرور جایگاه بلافاصله حذف شده بود. همچنین ارتباط جایگاه‌های سوخت با مرکز داده سامانه هوشمند سوخت نیز قطع شده بودند.

«مصطفی نخعی» در گفتگو با ایسنا با اشاره به جلسه کمیسیون انرژی مجلس که با حضور چند تن از مسئولان مرتبط با وزارت نفت و دستگاه‌های امنیتی برگزار شد، گفت:

«اظهار نظر در خصوص اینکه دقیقا از چه طریقی این حمله سایبری رخ داده فعلا مقدور نبوده و نیاز به کار کارشناسی بیشتر و دقیق‌تری دارد. آنچه که واضح است این بوده که این حمله سایبری صورت گرفته و مشکلی که همه هموطنان تجربه کردند در جایگاه‌های سوخت کشور ایجاد شد. اطلاعات سرور جایگاه بلافاصله حذف شده بود و باعث بروز این مشکلات در جایگاه‌های سوخت شد. همچنین ارتباط جایگاه‌های سوخت با مرکز داده سامانه هوشمند سوخت قطع شد و این مشکل به وجود آمد.»

به گفته وی پیگیری‌های لازم در حال انجام است تا علت وقوع این مسئله و اینکه از چه طریقی به وقوع پیوسته روشن گردد: «چیزی که مشخص است برخی از تصمیم گیری‌های غلط و اشتباهات گذشته زمینه ساز بروز این حادثه شده است.»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سامانه هوشمند سوخت سامانه‌ای بود که برای سهمیه بندی راه اندازی شد، اظهار داشت در ابتدا پیش‌بینی‌های خوبی در بعد نظارت صورت گرفته بود و حمایت‌های خوبی از سامانه هوشمند سوخت صورت گرفت اما به مرور این حمایت‌ها کاهش پیدا کرد.

او با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر تصمیماتی اتخاذ شد که منجر شد تا این سامانه عملا کارایی و ماموریت‌هایی که برای آن تعریف شده بود را از دست بدهد: «ما برای مدت طولانی بنزین تک نرخی را بدون محدودیت در کشور عرضه کردیم و خود این باعث شد ارتقا و به روزرسانی سامانه هوشمند سوخت در کشور مغفول واقع شود. این سامانه چه از بعد تجهیزات و چه از بعد پروتکل‌های ارتباطی نیاز به بروزرسانی دارد.»

به گفته نخعی بسیاری از این تجهیزات سالیان طولانی است که در حال کار کردن هستند. این تجهیزات چه به لحاظ نوسازی و چه به لحاظ به روزرسانی نیازمند توجه ویژه هستند.

او ابراز امیدواری کرد اقدامات لازم جهت اصلاح فرآیندها و ارتقای سامانه هوشمند سوخت در ابعاد امنیتی، سخت افزاری، نرم افزاری و ارتباطی صورت گیرد تا این اتفاقات تکرار نشوند:

«مقرر شد کمیته ای با محوریت کمیسیون انرژی با حضور همه نهادهای مذکور تشکیل شود تا موضوع را دقیق‌تر دنبال کرده و برنامه مشخص و زمان بندی شده ای تدوین شود تا هم امکان نظارت وجود داشته باشد و هم اطمینان حاصل شود که دیگر مشکلی از این بعد برای کشور به وجود نخواهد آمد. همچنین مقرر شد مجموعه پخش فرآورده های نفتی همت خود را برای بروزرسانی و شناسایی باگ های احتمالی که در سیستم وجود دارد به کار گیرد. این کمیته این موضوعات را دنبال خواهد کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    زیاد زحمت نکشید
    چند وقت دیگه باز یکی مثل روحانی میاد که اعتقاد داره ما آبگوشت هم بلد نیستیم درست کنیم و...

  • pop_0098
    pop_0098 | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    وقتی سواد لازمه را ندارند استخدام هم نمیکنند
    معیار ریش پشم

    • MK
      MK | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      تازه با همین شرایط میگن ما قدرت یک منطقه هستیم 😂 😂 😂 😂 😂 😂

مطالب پیشنهادی