ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بلو اوریجین در دادگاه فدرال برای قرارداد ماه‌نشین ناسا شکست خورد

بلو اوریجین شرکت فضایی جف بزوس در پرونده شکایت از ناسا برای قرارداد ماه‌نشین شکست خورد و با این حساب، اسپیس ایکس می‌تواند پروژه خود را دوباره در دست گیرد. در ماه آوریل، ناسا اعلام ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

بلو اوریجین شرکت فضایی جف بزوس در پرونده شکایت از ناسا برای قرارداد ماه‌نشین شکست خورد و با این حساب، اسپیس ایکس می‌تواند پروژه خود را دوباره در دست گیرد.

در ماه آوریل، ناسا اعلام کرد که برای برنامه ماه‌نشین آرتمیس خود اسپیس ایکس را به عنوان توسعه‌دهنده سیستم فرود انسانی (HLS) خود انتخاب کرده است، برنامه‌ای که قصد دارد فضانوردان را در چند سال آینده به ماه بازگرداند. کمپانی متعلق به ایلان ماسک، برای تصاحب قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری ناسا دو گروه خصوصی Dynetics و The National Team را از سد راه خود برداشت.

بلو اوریجین

بلو اوریجین و Dynetics به دفتر پاسخگویی دولت ایالت متحده (GAO) اعتراض کردند و به نقص‌های موجود در روند انتخاب اسپیس ایکس اشاره کردند. بهرحال این موضوع به نفع بلو اوریجین و جف بزوس تمام نشد، زیرا قاضی «ریچارد ای. هرتلینگ» علیه این شرکت حکم صادر و با درخواست دولت فدرال برای رد این پرونده موافقت کرده است. البته حکم نهایی تا ۲۷ آبان مهر و موم شده باقی خواهد ماند.

اعتراضات و شکایات باعث شد اسپیس ایکس و ناسا نتوانند کارهای زیادی را تحت قرارداد HLS انجام دهند اما حکم ثبت شده می‌تواند یک بار دیگر چرخ‌ها این پروژه را به حرکت دربیاورد. ناسا پس از صدور حکم قاضی هرتلینگ در بیانیه‌ای نوشت:

ناسا در اسرع وقت کار با اسپیس ایکس را تحت قرارداد گزینه A از سر خواهد گرفت. علاوه بر این قرارداد، ناسا به همکاری با چندین شرکت آمریکایی برای تقویت رقابت و آمادگی تجاری خود ادامه می‌دهد. فرصت‌های آتی برای شرکت‌ها وجود خواهد دات تا با ناسا در ایجاد حضور طولانی مدت انسان در ماه تحت برنامه آرتمیس، همکاری داشته باشند.

نمایندگان بلو اوریجین نیز تایید کردند که علیرغم تصمیم امروز، قصد دارد بخش بزرگی از این پروژه در آینده باشند و از استدلال‌های خود که به این شکایت دامن زده است، عقب نشینی نخواهند کرد:

شکایت ما، مسائل ایمنی مهمی در فرآیند تدارکات سیستم فرود انسانی که هنوز باید مورد توجه قرار گیرند را برجسته کرد. بازگرداندن ایمن فضانوردان به ماه از طریق مدل مشارکت عمومی-خصوصی ناسا نیازمند یک فرآیند بدون پیش داوری است که سیستم‌های اضافی را در خود جای داده و رقابت را ترویج می‌کند. بلو اوریجین به موفقیت برنامه آرتمیس متعهد است و ما در قراردادهای متعدد خود با ناسا برای بازگشت انسان‌ها به ماه فعالیت‌های گسترده‌ای داریم.

بزوس نیز در توییتر خود به این حکم واکنش نشان داد و نوشت:

تصمیمی که دنبال آن بودیم نیست اما به قضاوت دادگاه احترام می‌گذاریم و برای ناسا و اسپیس ایکس در این قرارداد آرزوی موفقیت کامل داریم.

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس ایکس نیز در واکنش به این موضوع، تصویری از فیلم Dredd محصول سال ۲۰۱۲ را به همراه جمله «شما مورد قضاوت قرار گرفتید» منتشر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی